Sjöjakt

Hörde någon om en "klubb" som som jagar antal beåkta sjöar. Typ fågelskådarnas Club 300.
Någon som vet mer?

/Anders
 
Låt oss starta en!

Det finns ingen klubb och tyvärr inga "regler", men vi är nog rätt många som har koll på vilka sjöar/fjärdar/skärgårdar vi åkt på och hur många.

Det vore lite kul om vi kunde starta en, kanske här via utsidan? Vilka regler tycker ni borde gälla? Räcker det att ha stått på skridskor på isen eller måste man ha åkt längs hela strandlinjen plus ev. öars strandlinje för att få kryssa sjön?

Jag är även med i Club300. Vore kul med en lite lättsammare motsvarighet för oss skrinnare.

/Staffan
 
Skulle vara kul med en inofficiell klubb. Har ingen egen ambition egentligen, men som inspiration... Har senaste veckan fått ihop 33 sjöar i alla fall. Alltid en början.

Tycker nog att det bör räcka med att ha åkt på isen för att kryssa en sjö etc. Svårare är väl att hitta lämplig avgränsning på skärgårdsisar. Ska en fjärd räknas som ett kryss? En vik? Förslag?!

/Nicklas
 
SMHI vet

Lissen; sa:
Svårare är väl att hitta lämplig avgränsning på skärgårdsisar. Ska en fjärd räknas som ett kryss? En vik? Förslag?!
SMHI har register både för sjöar
http://www.smhi.se/sgn0102/n0204/dbsjo01.htm
och skärgårdsområden
http://www.smhi.se/sgn0102/n0206/dbkust01.htm
bör kunna ge tillräcklig inspiation.
Klubb, ja, regler, nej. Jag har mycket berikande diskussioner med en skridskoåkande bekant om hur man skall räkna. Vi räknar båda, på olika sätt, och tack vare det kan vi skämtsamt träta med varandra när vi möts.
 
Re: SMHI vet

kr-val; sa:
Klubb, ja, regler, nej. Jag har mycket berikande diskussioner med en skridskoåkande bekant om hur man skall räkna. Vi räknar båda, på olika sätt, och tack vare det kan vi skämtsamt träta med varandra när vi möts.
Hur räknar du? Själv har jag inget riktigt konsekvent sätt att räkna, om jag tycker att sett "stora delar" av sjön från isen så räknar jag att jag åkt på den. T.ex. har jag inte sett alla vikar av Båven, men räknar den ändå. Men var går gränsen? Jag har åkt mycket på Mälaren, men verkligen inte sett hela så jag är rätt kluven. 10000kronorsfrågan blir alltså som vanligt: Hur mycket är nog...?
 
Låg ribba

Rimligtvis bör man kunna räkna Båven om man åkt en gång på en av vikarna. På samma sätt kan man räkna Östersjön om man åkt en gång på en fjärd (eller vik för den delen). Vill man sedan börja räkna vikar (tveksamt) eller fjärdar (verkar mer rimligt) må man väl ha åkt på dem.

Vad är då "åka"? Ja, ett par skär bör man väl hinna med, mer behövs inte.
 
Definition när man åkt på en sjö

Stadan; sa:
Hur räknar du? Själv har jag inget riktigt konsekvent sätt att räkna, om jag tycker att sett "stora delar" av sjön från isen så räknar jag att jag åkt på den. T.ex. har jag inte sett alla vikar av Båven, men räknar den ändå. Men var går gränsen? Jag har åkt mycket på Mälaren, men verkligen inte sett hela så jag är rätt kluven. 10000kronorsfrågan blir alltså som vanligt: Hur mycket är nog...?
Min definition är ungefär "ingått i en tur med ej försumbar åkning på denna sjö", se
http://web.telia.com/~u13106411/langfard/turer/sjoar.htm
Rätt luddigt, men har inte kommit på något bättre.
 
Håller med om att kraven bör vara lågt ställda och att SMHI:s register definierar "åkbara" sjöar.

Skridskonätet har ett register som baseras på SMHI registret, det innehåller sjöar intressanta för långfärdskridsko skulle jag tro dvs ett urval ur SMHI registret.

Men jag tycker vi borde använda oss av alla namngivna sjöar i SMHI registret, tror det är runt 55 000. Dessa skulle då vara möjliga att "ta".

En liten webbapplikation runt detta vore fint.
 
ajn; sa:
Men jag tycker vi borde använda oss av alla namngivna sjöar i SMHI registret, tror det är runt 55 000. Dessa skulle då vara möjliga att "ta".

En liten webbapplikation runt detta vore fint.
En annan variant är att göra som "Club Tomt 100"
http://www-pp.hogia.net/bengt.stridh/Enhagen/yardbird.html
där var och en får hålla reda på sina sjöar och man upprätthåller bara en lista med vilka som är med och vilka och hur många sjöar de åkt på.
 
Flera grenar

Jag tycker att en skridskotur skall innebära att man åkt en stund på skridskor och fikat. Man behöver dock inte fika vid varje sjö.

Jag tycker det är roligare att räkna vilka länder och landskap jag åkt i än antalet sjöar.

Sedan kanske man kan ha högre poäng på vissa sjöar/vatten. Väderöarna och Hävringe lotsplats rankar jag som två av mina roligare turer.

Hur många har t ex åkt på Söderhavet?

En rolig variant är att räkna höjdskillnad.

I december 1986 gick det att åka på ett parti av Handölan vid Storulvåns fjällstation med en sammanhängande höjdskillnad av 150 meter.

Thure

PS Söderhavet är också en del av Östersjön mellan de danska öarna som vi befor på väg till Nederländerna i januari 1987.

Thure
 
Söderhavet

Även om jag normalt inte ger mycket för Lantmäteriverkets program Kartex, så finns det en bra funktion med programmet, nämligen ”Sök ortnamn”

Det finns t.ex en sjö med namnet Söderhavet vid X=6554450 Y= 1468067. För den som inte är så hemma på rikets nät så ligger Söderhavet i Kumla kommun. 1.5 km söder om Kvarntorp, en ort som är mycket känd för sin avfallsanläggning. ”Söderhavet” sitter för övrigt ihop med ”Nordsjön” så den som vill briljera har alla chanser.

Den som har tillräckligt bra dator kan söka på http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html

Per Brune

[Ändrat av Brune 2005-01-13 kl 22:44]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.