Talma Sameby kräver att LST stoppar försäljning av jakt- o fiskekort

Delen ovanför odlingsgränsen

Hur stort är området, hur många hektar?

Samebyarna är ofta ytmässigt stora men när det gäller Girjasdomen så handlar det endast om jakt- och fiskerättigheterna på statlig mark ovanför odlingsgränsen, dvs fjällregionen (fjällskog ingår vad jag kan se). Detsamma skulle det vara om övriga samebyar fick samma rätt antar jag. Det innebär att man behöver minska siffran en hel del (stora arealer är det dock fortfarande). Vidare finns det ovanför odlingsgränsen privata marker i många samebyar (vet inte hur det är i Girjas) och där skulle jag tro att den markägaren har rättigheterna. Men nu ägnar jag mig inte åt jakt eller fiske så det finns säkert andra som kan reda ut detta bättre.

Det figurerar i debatten tvärsäkra påståenden att samebyarna skulle kunna få jakt- och fiskerättigheterna över drygt halva Sveriges yta (det är så stora som samebyarna totalt är). Men det är fel, då har man inte tänkt på att räkna bort det jag beskrivit ovan. Hur mycket det maximalt skulle kunna bli i verkligheten har jag inte någon siffra på.
 
Ibland kanske man behöver läsa igenom trådarna, innan man svär och gormar!?

Ingen har påstått att de har rätten att köpa fiskekort.
Vad det handlar om är;
för att få köpa fiskekort måste du tillhöra en viss "etniskgrupp" eller vara boende inom ett visst område.
Det handlar inte om att fiskerättsinnehavarna vill behålla fisket för sig själva.
Att du inte förstår problemet är ju nästan lite komiskt....

Fast det är ju exakt rätten att köpa fiskekort som det gnälls om. Jag har ingen rätt att lösa fiskekort för fisket kring Em gård. Livet är orättvist. Köp en hjälm.
 
Girjas sameby hade på ett tidigt stadium lugnat ortsbefolkningen att den inte skulle bli utan sin rätt att lösa jakt- och fisketillstånd. Fjället tål inte ett för högt jakt- och fisketryck så någon gräns ansåg de måste sättas. Gränsen drogs nu vid boende i Norrbotten. Det går bra att ha åsikter om det beslutet. Men använd inte ordet rasism när det inte är fråga om det.

Var det inte ALLA samer oavsett bostadsort+boende i Norrbotten? Är inte det etnisk diskriminering? Jo, nej, rasism var väl att ta i, men även jag faller i fällan att behandla andra som andra behandlar mig.
 
Stöldgods

Det är svårt med stöldgods, Bevisligen har staten inte rätt till fisket i Talma men ändå säljer man fiskekort där. Sannolikt är det lika med jakten. Man kan bli förbannad på att förhåller sig så men så ser det ut.
 
Herregud, vilken diskussion!
Här har HD dömt att en ekonomisk förening har rätt till marken på så vis att den själv får sälja jakt- och fiskekort.
Och så har den föreningen (Girjas sameby) bestämt sig för att sälja till lokalboendena (oavsett same, icke-same, invandrare eller vem som helst, bara den är bosatt i Norrbotten). Det är väl inget konstigt med det?
Men så blir det ett ramaskri utan dess like på detta forumet.

Tror ni verkligen Norrlands inland uppgift är att tillfredsställa alla er kust- och söderboendes fritidsintressen?!
Man får intrycket att folk verkligen tror att vem som helst när som helst har en rättighet att jaga och fiska var som helst i Norrland - och ve den som vågar ifrågasätta den rätten!

Nej, Norrlands inland är ingen fritidspark åt er från södra delar av landet (eller från kusten).

Tänk en gång tvärtom: En Norrbottning som åker till Stockholms skärgård eller Skånes åkerlandskap och gör rabalder för att den inte få köpa fiske- och jaktkort och fiska eller jaga på vilken skärgårdsö eller åker som helst.
Såklart att man måste fråga markägaren om lov.
 
Nej, Norrlands inland är ingen fritidspark åt er från södra delar av landet (eller från kusten).

Tänk en gång tvärtom: En Norrbottning som åker till Stockholms skärgård eller Skånes åkerlandskap och gör rabalder för att den inte få köpa fiske- och jaktkort och fiska eller jaga på vilken skärgårdsö eller åker som helst.
Såklart att man måste fråga markägaren om lov.

I Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och Storsjön i Jämtland är fisket med handredskap fritt även på enskilt vatten och inget fiskekort erfordras. Till skillnad från jakt så krävs i Sverige ingen generell "licens" eller annan certifiering för att få utöva sportfiske.

Alla är välkomna, även samer och norrlänningar.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...