Nödsändare, fungerar bra? Vilken?

...
Å andra sidan ligger ju svagheten i en renodlad räddningssändare i att det inte finns någon realistisk möjlighet att verifiera att den verkligen fungerar annat än att dra på ett fullt räddningspådrag. Det är lite synd att de inte har inkluderat möjligheten att göra ett funktionstest av sändaren.
Plb brukar ha en testknapp
 
Med inreach kan sändaren automatiskt skicka din gps position t ex vart tionde minut. Så vid utebliven status uppdatering så kommer anhöriga iallafall att se om man rör på dig samt vart någonstans man är. Jag själv använder den och låter den logga hela min resa, samt att jag kommit överens med frun att jag skickar meddelande om jag har lust och känner att jag har tid. Det hela fungerar mycket bra, hon vet vart jag är, och hon känner att hon inte behöver oroa sig.
 
En sista kommentar

Om man går ut med en sån här utrustning så informerar man givetvis dom anhörig om hur den fungerar. Om jag ligger i en ravin med brutna armar och ben så vet dom i vart fall var dom skall börja leta. Troligtvis ser dom till och med var jag befinner mig.
 
:
:
:

Å andra sidan ligger ju svagheten i en renodlad räddningssändare i att det inte finns någon realistisk möjlighet att verifiera att den verkligen fungerar annat än att dra på ett fullt räddningspådrag. Det är lite synd att de inte har inkluderat möjligheten att göra ett funktionstest av sändaren.

ACR ResQLink och ACR ResQLink+ har inbyggd funktionalitet för två olika tester:

Your beacon has the ability to perform 2 different tests to ensure the beacon is working perfectly. The first is a basic self test which checks the beacons Data Integrity and Memory; 406 MHz Synthesizer; RF Power/Battery; GPS header and sends a satellite burst. The second test is a GPS Self Test that actually turns the GPS Receiver on, downloads your position and then transmits this data in the Self Test satellite burst.

För ytterligare information om dessa två närbesläktade PLB:er, klicka här (https://www.acrartex.com/media/1374729/y1-03-0251-1e.pdf).

Jag gissar att andra motsvarande PLB:er har motsvarande funktionalitet inbyggd.

För information om utökade testmöjligheter för ACR:s PLB:er, klicka här (http://406link.com/).

/Birger
 
Förutom andra signaltransportvägar så är det en fördel att nödsändaren kör 121.5 som är flygets nödkanal - denna passas hela tiden och desutom skall all lufttrafik ha denna, yrkesflyg skall passa den ungefär som marin VHF 16
 
Både ACR ResQLink och ACR ResQLink+ sänder en s.k. "homing-signal" på 121,5 MHz efter aktivering.

/Birger
 
Ja och fördelen med denna är att om andra trafikvägar faller bort så finns jävla massa trafikflyg som lär notera signalen och rapportera in den.
Om man söker på LOS(line of sight) och trafikflygetshöjder och täthet inser man att det är ganska stor risk att nån hör signalen.

En PLB på 121.5 når hundratals km mot ett flyg på 5-12km om det är fri sikt
 
Om man går ut med en sån här utrustning så informerar man givetvis dom anhörig om hur den fungerar. Om jag ligger i en ravin med brutna armar och ben så vet dom i vart fall var dom skall börja leta. Troligtvis ser dom till och med var jag befinner mig.

Det jag menar är att man måste inte bara själv verkliget förstå teknikens begränsningar, men även förvissa sig att anhöriga också förstår (och inte bara nickar). Man bör speciellt förvissa dem om att de är införstådda med rimliga felfunktioner som inte bör antas bero på något fel hos dig.

Till rimliga scenarion hör att man inte lyckas sända meddelande (när det förväntas). Man bör fundera på hur länge de skall vänta med att dra igång en räddningsinsats när de inte hör av dig. Eftersom man själv enligt uppgift vet om felet så kan man i vissa fall anpassa det efter hur lång tid det tar innan man kan meddela sig på annat sätt (t.ex. att man alltid har högst ett visst antal dagsmarcher innan man når civilisationen).

När det gäller att dra igång en räddningsinsats så skall det bara göras ifall man i princip är beredd att betala för den även om man inte faktiskt behöver det - någon kommer behöva betala och då skall det ju vara värt kostnaden iaf.
 

Även jag instämmer här. Jag pratade med en tjej från Baltikum som vandrade Kungsleden ensam på Saltoloukta förra sommaren. Hon hade med sin en SPOT och lovat sina nära att skicka ett meddelande varje dag med att hon var OK. En dag i trakten av Aktse kom inte meddelandet fram (troligen pga terrängen) och de anhöriga kontaktade omedelbart Polisen som kontaktade de närliggande fjällstugrna för försöka lokalisera henne innan de drog igång ett sök.
Undrar hur många liknande händelser av onödig oro hos de anhöriga och utnyttjande av samhällets resurser som händer varje år just pga att man förväntas vara uppkopplad i någon form varje dag?

Själv började jag fjällvandra innan internet och mobiltelefoner fanns, så att man "försvann" en tid och sedan kring planerat datum dök upp igen med ett samtal på en fast telefonlina när man nådde "civilisationen" var normalt. Givetvis gjorde man färdplaner innan man gav sig iväg, och färdmeddelanden lämnades i de fjällstugor man passerade som ökad säkerhet.

Skillnaden är väl idag att man alltid förväntas vara nåbar, men själv ser jag det som en tillgång att inte vara det på min semester. Då liksom nu vet mina anhöriga att jag inte är nåbar under min planerade vandring, dock med den extra tryggheten för oss alla idag att jag har med mig min PLB utifall något riktigt allvarligt skulle inträffa. Jag litar mer på den tekniken och de svenaka räddningsmyndigheter den är registerad hos än på andra kommersiella lösningar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...