Sova ensam i skogen

Vilda djur och smarta djur,,,,,,,,

Djuren blir inte farligare än vi gör dom, jag har haft närkontakt med både älg och vildsvin mm. och varken dom eller jag blev rädda för varann, grannarna däremot (stadsbor som flyttat ut på den "lugna" landsbygden) tordes inte ens gå en promenad sen dom sett ett vildsvin. Dom sålde och flyttade tillbaks till den "trygga" staden. Att djuren kollar in oss och känner av stämningen långt innan vi ser dom är ju helt naturligt, jag som är en totalt "hopplös" djurvän enligt mina vänner ser djuren som mina jämlikar, jag har både kliat en stor vildsvinsgalt under hakan och runt öronen när jag bjöd honom på morötter bakom stallet i skymningen och stått på stege och plockat ner äpplen som jag matade en älgko med som stod nedanför. Hittills har inget djur ens varit i närheten av att ens tänka tanken att skada mig och att sitta på en stock och dricka kaffe och äta limpsmörgås samtidigt som man handmatar en älgtjur med morötter ger en extra dimension åt utelivet. När man blivit bästa polare kan man tom. få en liten slick som tack.

En gammal polare som hälsade på trodde att jag drev med honom när jag sa "snubbla inte på rådjuren" när han skulle gå till bilen, han kom in igen helt skräckslagen för rådjuren flyttade sig ju inte. :)

Många här trodde att det jag berättade var rena skrönor men dom har omvärderat det och fått sin världsbild lite rubbad sen dom sett med egna ögon att det var sant.
 
d

jo ironi var det, kul att du känner dig träffad och kommenterar det. ska jag hämta papper?

håll dig inne eller ute i grupp. spökvandring kan väl passa dig. finns säkert innomhus i ett slott nära dig.

Mja kanske vart lite träffad. Även fast ironi är svårt att avgöra i skriftlig form ibland (i synnerhet i avsaknad av sk. smileysar). Jo om du vill kan du hämta lite papper... Jo spökvandring är ju något. Fast slott är det ju tyvär ont om. Kanske finns något läskigt slott i din närhet? :cool:
 
Tack Britt! Nu kan jag nog sova gott med mat i absiden också.

Om man utgår från att våra björnar är skyggare än på andra håll i världen, kan man ju istället resonera att det är bättre att ha maten i tältet där man har den under uppsikt än i en bil en bit bort som björnen kan undersöka ostört...
 
Mja kanske vart lite träffad. Även fast ironi är svårt att avgöra i skriftlig form ibland (i synnerhet i avsaknad av sk. smileysar). Jo om du vill kan du hämta lite papper... Jo spökvandring är ju något. Fast slott är det ju tyvär ont om. Kanske finns något läskigt slott i din närhet? :cool:

Finns flera, dock osäker på spökkapaciteten :)
 
Finns flera, dock osäker på spökkapaciteten :)

Ungefär som faror ute i skogen, man upplever dom aldrig utan det är mest historier som berättas.

Men det finns faktiskt en dyster underton i topic, det har gjorts undersökningar, och en av de främsta anledningarna till att ungdomar inte ägnar sig åt friluftsliv var att de saknar kompisar som har samma intresse.
 
I så fall förlåt mig. Jag kunde bara inte tro att du menade allvar när du skrev:

"Att stänga ute syn- och hörselintryck när man sover ute är åtminstone för mig en stor förlust - då kan jag ju lika gärna sova hemma." (min markering)

Det är lugnt! Jag ville bara inte bli missförstådd, för jag tycker själv väldigt illa om när man gör sig lustig över folks olika rädslor. Att ha fått hjälpa ner ett antal i övrigt trygga och vältränade personer, som vita i ansiktet och med darrande knän inser att de lider av höjdskräck och varken kan ta ett steg fram eller tillbaka, är en bra lektion i ödmjukhet. Själv klarar jag inte att gå in i en trång grotta, oavsett hur objektivt säker den är att röra sig i. Den rädslan är ju betydligt mindre rationell än höjdskräck. men lika dåligt avhjälpt med skämt och glada tillrop.

Den här tråden har spårat ur för länge sen, men kanske den ändå är lite tänkvärd. Vi kan alltså vara så olika, att vi inte bara väljer motsatta lösningar på samma problem, utan dessutom inte ens kan tro på det ärliga i varandras berättelser.
Jag långlufsar inte för att ta mig från A till B eller prestera något. Nattens ljus, ljud och dofter är en del av det hela, som jag inte vill vara utan - ibland den bästa. Jag tycker faktiskt, helt ärligt och på fullt allvar, att jag missar hela poängen, om jag varken ser, hör, luktar eller ens känner vinddraget i mitt ansikte.
 
Plocka undan maten efter dig och häng upp alla sopor långt upp i ett träd innan sänglägg så är saken ur världen vad det gäller oväntade besök. Proppar i öronen låter ju fullständigt befängt, och dessutom riskabel om du eldar i närheten av sovplatsen.

Näpp, köp er en skön Hammock och ha en skön kväll och natt i skogen. Lämna rädslorna hemma.
 
Plocka undan maten efter dig och häng upp alla sopor långt upp i ett träd innan sänglägg så är saken ur världen vad det gäller oväntade besök. Proppar i öronen låter ju fullständigt befängt, och dessutom riskabel om du eldar i närheten av sovplatsen.

Näpp, köp er en skön Hammock och ha en skön kväll och natt i skogen. Lämna rädslorna hemma.

håller med
 
Till att börja med så kan vi väl släppa hela biten med björnar, och särskilt amerikanska björnar. Platsen för mitt äventyr är i Göteborgstrakten samt södra halvan av Norge, och där finns det väl knappt björn ändå?

TS skrev själv: "Och ja, klart jag förstår att ni försöker lugna mig, "the lost cyclist" Men allt prat om människor gör ju bara att jag får en ny rädsla!"

Så... ska vi hjälpa eller stjälpa? Rent logiskt kan säkert TS förstå att det är ofarligt att övernatta i naturen, men när det gäller olika typer av rädslor har det sällan något med logik att göra. Alltså gäller det först och främst att skapa en känsla av trygghet.

Så ställ dig bland annat dessa frågor:
Känner jag mig tryggast om jag hör alla ljud eller om jag stänger dem ute? (öronproppar, mp3, rinnande bäck etc)
Känner jag mig tryggast om jag har 4 tältväggar runt mig (eftersom det ger en känsla av att sova "inomhus") eller känns det bättre om jag har möjlighet att titta ut från öppningen på ett vindskydd/tarp?
Känner jag mig tryggast om jag sover nära en väg (där jag kanske har min bil parkerad) eller känns det bättre att sova så långt från civilisationen som möjligt?
Känner jag mig tryggare om jag övernattar på en plats som jag känner väl till?
Finns det någon jag kan ha telefonkontakt med om det ökar min trygghet?
Mår jag bäst av att ha ett förutbestämt "schema" att följa (först gör jag det och sedan...) eller mår du bättre att ta saker som de kommer?
Blir jag tryggare om jag ser lite mer? Hjälper det att ta med en fotogenlampa/gaslampa att hänga en bit utanför tältet/vindskyddet?

Lycka till! Jag hoppas verkligen att du kommer ut. Precis som många antytt så går rädslor över med vanan. terkom gärna och berätta om hur det gick.

HåkanF

PS Karlinas tips om att ta med sig en ung person som man måste "ta hand om" låter som en kanon-idé. Likaså de som föreslår hund.

Verkligen jättebra tips på tänk! Dessa punkter kommer jag verkligen gå igenom för mig själv! :)

???

Sammanhanget:

...med flera konkreta tips och personliga referenser.
Det känns som att försöka bevisa att man inte är en kamel, men efter att ha blivit citerad på detta sätt får jag väl försäkra TS, att alla tipsen i mitt inlägg var seriöst menade och tillkomna i största respekt för det rimliga i frågeställningen.

Det var så jag tolkade dig också, och dina ord var faktiskt väldigt lugnande!

Halaj!

Jag kan tänka mig ett scenario med tvåbeningar i skogen som jag gärna slipper.
En hord tonåringar som har grillat och druckit öl inne i busken.
När de väl är färdiga och skall tillbaka hem är de alla gott fulla.
Då vill man inte ha slått läger där de passerar.
Jag vill gärna tro gott om folk, även tonåringar, men det kan likväl vara så att nån av dem har ”druckit boxhandskar” och skall börja att flöjta sig. Och får resten av gänget med sig.
Jobbig sits där. En femtonåring är inga problem att handskas med, men tio? Alla fulla och lyssnar inte på vett? Det fixar man inte.

Men som jag sa tidigare: knata bort 100 m från leden så är det lugnt.

//T

Människor är verkligen inte vad jag oroar mig för, och skulle scenariot du målar upp trots allt infalla så har jag med lite välsmort munläder tagit mig ur rejält värre knipor än ett gäng slagsmålsugna tonåringar. :) Men det kan väl ändå vara värt att tänka på, att om man slår läger vid en sjö och ser ett gäng fyllerister på andra sidan så kanske man ska välja en plats avskilt från stigen för att slippa råka ut för rackartyg i sömnen, som nerkissat tält och utrustning t.ex. :)

Jaha, svensken förfall. Uppväxt i staden, fick aldrig gå mulleskolan, scouter. Var sjuk på gympan när det var orientering, frisedel/nedlagd värnförmån.
Och nu skall det ut i den stora mörka skogen och tälta. Klart man blir rädd så man pissar på sig.

Kan knappast ta din åsikt på allvar när du har ett så barnsligt synsätt.


Nu har jag aldrig varit i Norge och vet inte hur naturen ser ut i allmänhet, men eftersom jag ska cykla så avverkar jag ju ett relativt stort område så att en lämplig lägerplats bör vara relativt lättfunnen

Kriterier:
- en bit från vägar och stigar
- gärna en bit från vattendrag och sjör (för att slippa mygg och törstiga djur?)
- boningshus inom ett par hundra meter (i alla fall första nätterna, för att känna en smula trygghet i närvaron av andra människor, men ändå avskildhet)
- ett relativt öppet område (förre skumma ljud och djur på en äng/gräsplätt än i djup skog)


Så fort det blivit en smula varmare tänkte jag ge mig ut på en övernattningstur någonstans i trakten där jag bor. Någon som kanske har tips på en lämplig plats enligt mina "kriterier" på typ 3-5mils avstånd från centrala göteborg?
 
Platsen för mitt äventyr är i Göteborgstrakten samt södra halvan av Norge (...)
I så fall kommer jag på ett par saker till. Kan du välja tidig sommar och öppen terräng, så blir det ju aldrig helt mörkt. Ur den synpunkten kanske du skall välja en så nordlig rutt som möjligt?
Det blir också tystare i naturen, ju kargare/öppnare trakter du väljer. "Priset" är att du missar den öronbedövande fågelsymfonin i gryningen (dvs kanske kl 4 på natten ;)).

Du frågade också, hur det kändes "första gången". I mitt fall är det lite svårt att veta vad som skall räknas, eftersom det började med att jag sov lite hur och var som helst, när jag som tonåring började lifta runt ensam i Öst- och Västeuropa. Så det blev väl en gradvis tillvänjning.
"I skogen" sover jag faktiskt sällan, men min första natt på kalfjället gjorde ett mäktigt intryck, särskilt som jag var utan tält. Jag hade tillbringat alla mina somrar i Tatra och trodde jag visste allt om berg, men detta var så annorlunda och exotiskt! De långa siktlinjerna, den mjuka tystnaden, och en flock renar på en snöfläck, som lyste i den gråvita natten. Jag sov inte en blund.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
cc22 Sova i sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
Mullemek Sova med (ytter-) kläderna på? Allmänt om friluftsliv 24
Jim23 Sova utomhus. Allmänt om friluftsliv 19
friluftaren Sova ute i vildsvinsland Allmänt om friluftsliv 53
Morgan Sova i kyla? Allmänt om friluftsliv 25
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
turep Rör med lock i skogen Allmänt om friluftsliv 3
friluftsbruden Känna sig säker i skogen? Allmänt om friluftsliv 36
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
Jimsson Toalett i skogen med barn Allmänt om friluftsliv 24
TROY GARNER Gamla bilvrak i skogen Allmänt om friluftsliv 51
Börner Filmporträtt om att flytta ut i skogen Allmänt om friluftsliv 61
Mirke komma ut i skogen Allmänt om friluftsliv 8
krokben Bo i skogen under sommaren Allmänt om friluftsliv 4
Still Alive Terrängkörning i skogen Allmänt om friluftsliv 177
onegear Frukost i skogen Allmänt om friluftsliv 17
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
tobbe_sunnewald_hotmail.com Den perfekta skogen efterlyses Allmänt om friluftsliv 2
pellepellepelle Allemansrätten i skogen Allmänt om friluftsliv 67
mikael108 Övervakningskameror i skogen Allmänt om friluftsliv 45
Skogstoker Hur torka ved i skogen bäst? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.