Sova ensam i skogen

Finns väl inget rationellt skäl att vara rädd i svenska naturen?
Men om man är det så kanske de här tältlösningarna kan hjälpa:

Jag tycker det är trist att bara se tältväggar när man kryper till kojs eller vaknar och man är ute i naturen i den ljusa sommaren. Lösningen kan vara ett tält med utsikt som man bara stänger till om det är dåligt väder. Om jag ska ut en helg med bra väderprognos använder jag mitt Primus shelter med myggnätspanoramafönster mot naturen, det tål en del regn om det skulle knipa.
Vid ostadigt väder använder jag mitt Northstar Veloce-tält, även det med stor panoramaöppning men kan stängas till för säkert regnskydd. Man ser allt som händer, fåglar som landar på sjön, natthimlen osv. Om man känner sig lite rädd så kan nog "fönstret" ge en känsla av mer kontroll. Häftigt när man ligger på natten och synen har anpassat sig till mörkret. Jag kommer aldrig mer att stänga inne mig när det inte regnar.
 
Trots att snällisarna dominerar så kan ca var 100 manlig individ bli våldsam. De flesta blir det kring krogen. Har aldrig träffat på någon i skogen. Sov tryggt!
 
Musik

Lyssna på en ljudbok eller på musik som gör dig glad. Dom flesta har ju med sig mobilen, så ta med ett par hörlurar... (eller plocka med dig en liten mp3-spelare eller en miniradio)

Själv har jag alltid med mig en liten dynamoradio, som lyssnas på vid matlagningen... Som däremot är avstäng på nattkvisten, då vill egot slippa oljud och somna till naturens...

Mvh troswe
 
Om man är orolig för hur det är att tillbringa natten i ett tält i skogen skulle jag föreslå att man gör det tillsammans med en kompis första gångerna.
Ljuden kommer att vara exakt de samma och natten lika mörk/ljus och lång/kort men med ett sällskap som bör vara lite mer erfaren uteliggare blir det nog en lugnare natt..
 
Haha vilka lustigkurrar vi har här på utsidan då! Och ja, klart jag förstår att ni försöker lugna mig, "the lost cyclist" :) Men allt prat om människor gör ju bara att jag får en ny rädsla!

För min del hade jag nog känt att jag har mer "kontroll" om jag stänger in mig i mitt tält som blir min lilla "fristad" i den stora mörka skogen. Om jag hade haft det öppet hade jag inte haft några murar runt mig liksom. Kommer nog också köra på öronproppar som någon sa, riktigt smart grej som nog kommer passa mig! Jag vill bara låsa in mig i ett litet krypin, stänga ute ljud och syn och bara blunda och somna. Hajar dock grejen med att både öronproppar och helt stängt tält förtar en del av upplevelsen, men jag får väl ta det gradvis! :)
 
Istället för tält skulle jag rekommendera hängmatta o tarp.
Dels är dom lättare att hitta ställen som passar för uppsättning samt att du får en öppnare miljö vilket kan vara skönt om man hör ljud runtomkring sig.

Lycka till
 
Jag ska ut nu direkt när jag kommer hem ifrån jobbet :)
Förra året så vaknade jag till ganska kvickt då en råbock skällde 3 meter ifrån mitt lilla shelter, och jodå jag kvicknade till direkt. Men efter att konstaterat att det bara var ett rådjur, så somnade jag om igen :)
Ska bli sååååå skönt att komma ut.

Så fundera inte på det, utan stick ut när du kan.
 
Bjärven kan man inte skydda sig emot, det sa de på Pistvakt. Men inte behöver du vara rädd, man vänjer sig som sagt.
Första gången man blir överfallen av Bjärven och uppäten är värst, men sen vänjer man sig vid det också. :)

Jag har både tältat i ytterskärgården bredvid en sjömanskyrkogård, sovit under en gran i torrdräkten med bara ett myggnät över huvudet och har flera gånger övernattat i ett bergrum och har ni klaustrofobi så gör inte det sistnämnda, berget är inte tyst om nu nån skulle tro det utan det knäpper och har lite ljud för sig.

Övernattning på oväntade ställen är kryddan på utelivet och jag fortsätter krydda tillvaron. Enda gången jag blev brutalt väckt var på ett skjutfält, soldaterna tog fel på vilket fält övningen var på och hittade mig som hade samma tält som dom hade (nähä) :cool: och trodde jag var fiende. :) Det kostade dom fri frukost och några grönpåsar.
 
Det är pga. att sånt förekommit som jag övernattar där ingen människa kan förvänta sig att det finns nån som tältar. Givetvis är tältet i samma färg som naturen i övrigt och sätts gärna upp i skyl. Djur är jag inte ett dugg orolig för men andra människor,,,,,,,,,,,,,

För att inte skrämma skiten ur trådstartaren så finns det ett sätt att undvika att nåt tråkigt händer och det är att vara medveten om att kan inte en potentiell förövare hitta tältet med ett fordon så lär tältet förbli oupptäckt, ge alltså f*n i att tälta nära allmänna vägar.
 
Jag är aldrig ensam för hunden är alltid med, det är den bästa vännen du kan ha. Skulle det dessutom komma någon eller något så blir det ett jäkla liv, Finsk Lapphund är ganska skällig.
 
Öronproppar hjälper!

HåkanF
Jag tycker att det är synd att så många raljerar över TS rädsla. Jag är helt säker på att det var en seriös fråga gällande ett konkret problem. Själv använder jag definitivt inte öronproppar när jag är ensam. Men OM en person är orolig för att skrämmas av diverse ljud så måste öronproppar vara det självklara valet av hjälpmedel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
cc22 Sova i sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
Mullemek Sova med (ytter-) kläderna på? Allmänt om friluftsliv 24
Jim23 Sova utomhus. Allmänt om friluftsliv 19
friluftaren Sova ute i vildsvinsland Allmänt om friluftsliv 53
Morgan Sova i kyla? Allmänt om friluftsliv 25
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
turep Rör med lock i skogen Allmänt om friluftsliv 3
friluftsbruden Känna sig säker i skogen? Allmänt om friluftsliv 36
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
Jimsson Toalett i skogen med barn Allmänt om friluftsliv 24
TROY GARNER Gamla bilvrak i skogen Allmänt om friluftsliv 51
Börner Filmporträtt om att flytta ut i skogen Allmänt om friluftsliv 61
Mirke komma ut i skogen Allmänt om friluftsliv 8
krokben Bo i skogen under sommaren Allmänt om friluftsliv 4
Still Alive Terrängkörning i skogen Allmänt om friluftsliv 177
onegear Frukost i skogen Allmänt om friluftsliv 17
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
tobbe_sunnewald_hotmail.com Den perfekta skogen efterlyses Allmänt om friluftsliv 2
pellepellepelle Allemansrätten i skogen Allmänt om friluftsliv 67
mikael108 Övervakningskameror i skogen Allmänt om friluftsliv 45
Skogstoker Hur torka ved i skogen bäst? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...