Hur mycket ska ett tält klara?

Dyneema är suveränt stumt vilket borde vara en tillgång just på ett ryggåstält.

Att få till bra markfäste i löst grus eller sand är inte lätt. Tror du kan lita på ditt tält vid bruk i svenska fjällen. Men det blir alltid dragit vid blåst och mkt mesh i innertältet.

Thure

Innertältet finns att få solid också men jag valde mesh på grund av de många "dessert" liknande etapperna. Sedan trodde jag i min enfald att det bara skulle vara fint väder i Södra Kalifornien. Men vädret har inte varit normalt där i år enligt många experter.

Visst kommer jag att ge den en chans i den Svenska fjällen. För första gången på många år lär det inte bli av med en tur, har ådragit mig en hälskada och bör vila. Och att få hjälp nu är omöjligt.
 
Kul att du har gått en bit på PCT! Att tältet blåser omkull är ju inte hela världen, kollar man på youtube på folk som går PCT och CDT händer det ju de flesta någon gång i den lösa sanden :)

Vad var det egentligen som hände - tältet blåste omkull eller revs det sönder?

Att det blåser omkull är såklart obehagligt men beror antagligen på att någon eller några linor lossnade.

Allt är ju en kompromiss och med dessa lättviktstält ger man bort lägerkomfort (i dåligt väder) mot högre bärkomfort både med avseende på vikt och volym (inga stänger). Raljerandet om bäst-före-datum och "nya" (DCF vs silnylon, tjena) material är larvigt. Självklart står ett HB Tarra längre än ett Duplex men de flesta vill inte bära med sig det på en sommartur.

DCF har ju många fina fördelar men kräver mer av markfästena eftersom det är helt stumt (ingen kraft / energi) tas upp av duken, allt fortplantas.

Jag MLD Trailstar, HMG Ultamid och har haft ett Zpacks Duplex och jag har även HB i alla tre viktklasser. Olika jobb, olika verktyg. Olika turer, olika prioriteringar.
 
Jag har oxå ett Tarptent, Double Rainbow, och är mkt nöjd. På din beskrivning låter det som att tältpinnarna släppte pga dålig förankring i marken, men att tältet höll ? Jag har råkat ut för kortvariga stormar med mkt starka vindar, där tältet vek sig mot marken & fladdrade som fan, men det gick aldrig sönder, so no problem. Det kan regna in lite oxå, men bara att torka av sen.

Hilleberg är nog trots allt bäst i riktigt kyligt busväder i fjällen, men Tarptent har mkt bättre ventilation, och är bättre om det är lite varmare och bättre väder. Billigare & lättare.

Biketouring & Campingplatser i Europa tex, då är Tarptent mkt bättre än Hilleberg.
 
Som någon skrev, jag tror du kan lita på ditt tält i fjällen. Det tror jag också om du inte utsätter det för allt för kraftig vind. För det brukas andra tält. Företrädesvis inte ryggåstält utan modernare konstruktioner.
 
Kul att du har gått en bit på PCT! Att tältet blåser omkull är ju inte hela världen, kollar man på youtube på folk som går PCT och CDT händer det ju de flesta någon gång i den lösa sanden :)

Vad var det egentligen som hände - tältet blåste omkull eller revs det sönder?

Att det blåser omkull är såklart obehagligt men beror antagligen på att någon eller några linor lossnade.

Tältet kollapsade helt enkelt, när tältpinnarna rycktes ur marken, föll också stavarna. Jag satte upp det på nytt och sedan var det "bara" enstaka linor som lossnade, varav jag gick ut och förankrade de med ännu större stenar osv. Men det lossnade också en fiberkarbonpinne som håller ihop det triangelhörnet, se bild. Den hoppade ur sitt fäste och därmed plattades hörnet ut och vattnet läckte in. Det var helt mörkt och jag såg inte riktig vad som hade hänt. Min pannlampa höll på att ta slut.
På morgonen såg jag vad som hänt och det var ju lättfixat.

Så klart i efterhand kan man skratta åt det men då var det inte roligt, önskade mig att vara någon annanstans. Eftersom jag fick en sen permit var det inte mycket folk ute som vandrade. Vi var 8 personer som startade från Campo samma dag och alla gick mycket fortare så jag var rätt ensam. Dessutom tror jag några hoppade av på grund av det ovanligt kalla vädret som var i början. Det var frost på natten, fick ta på mig alla kläder jag hade med mig. Vissa PCT hikers var dåligt utrustade, meshskor och en billig plastponcho (typ en sådan man får för 10kr) som enda skydd mot regn och blåst.
 

Bilagor

  • ssli_pitchloc.jpg
    ssli_pitchloc.jpg
    126.7 KB · Visningar: 427
Mitt Bergans Trysil som kostar 1200 på xxl klarade av 25m/s byar finfint förra veckan kring keb massivet. Kortsidan mot vinden, extra stenar på markpinnarna.

Utgår från att hillberg enan gör samma.

Men tvivlar starkt på kompisens single-wall + vandringstavar skulle göra det. Men vad vet jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Mycket folk i fjällen, hur upplevde ni det? Allmänt om friluftsliv 20
hereinsweden Hur mycket vatten? Allmänt om friluftsliv 7
Moxer NRKs "Ut i naturen" mycket bättre än SVT Allmänt om friluftsliv 7
brigas varför klagar man så¨mycket på just dessa? Allmänt om friluftsliv 135
Webb med mycket produktbilder Allmänt om friluftsliv 1
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
7S Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa Allmänt om friluftsliv 255
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
HasseQ Ett hot mot Allemansrätten, igen Allmänt om friluftsliv 69
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
aronwidforss Två sätt att se ett fjäll Allmänt om friluftsliv 0
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
Alex00 Kan inte ett skvatt om fiske Allmänt om friluftsliv 6
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Mullemek Var köper ett vikbart liggunderlag? Allmänt om friluftsliv 17
E1 Ett halvår Allmänt om friluftsliv 14
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
fuchs Ett tack! Allmänt om friluftsliv 1
Airfoil Fjällväder, ett tips Allmänt om friluftsliv 1
Glännman Ett tips om ett drömjobb Allmänt om friluftsliv 2
TROY GARNER Tältutställning i Göteborg med möjligheter att ta med ett gratis Allmänt om friluftsliv 4
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
såg nån som ha gett ett nyåslöfte Allmänt om friluftsliv 13
såg håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle. Allmänt om friluftsliv 231

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...