MIPS-hjälm

Har börjat se mig om efter en ny cykelhjälm.

MIPS verkar bra men utbudet av såna hjälmar i min storlek 62 är lite klent. Nån som sett en sådan hjälm i butik?

Också intresserad av omdömen hos de av er som kört med MIPS-hjälm.

Thure
 
Jag köpte rätt så nyligen en Bell Stroker MIPS. Jag har för mig att den fanns i 3 olika storlekar. Där jag bor fanns den då på Team Sportia och på Sportson dit jag har cykelavstånd. Men inte i den färg jag ville ha i storleken som passar mig
.

Innan kollade jag Folksams test på http://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/cykelhjalmar-for-vuxna där Bell Stroker MIPS var en av de som Folksam tyckte var bra val.

Det fanns i denna test minst en hjälm med MIPS som fick dåligt betyg

Där jag bor finns en butik som bara säljer cyklar + tillbehör https://www.cykloteket.se/kategorier/cykeltillbehor/cykelhjalmar/ som verkar har rätt mycket att välja på men där kollade jag inte då jag köpte min hjälm.


Per
 
Tack Per.

Jag har också läst Folksams test och ytterligare omdömen om Bell Stoker där det har upplevts att den hjälmen är något varm med MIPS.

Hur upplever du detta?

Thure
 
Tack Per.

Jag har också läst Folksams test och ytterligare omdömen om Bell Stoker där det har upplevts att den hjälmen är något varm med MIPS.

Hur upplever du detta?

Thure

Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig på detta område
Jag är ovnaligt frusen av mig och det är ”populärt” både bland skridskoåkare och cyklister att närmast mobba mig att jag har så mycket kläder på mig.
Jag har rätt nyligen ”bytt” från Windstopperhandskar till cykelhandskar (dagtid), och kvällstid har jag även den senaste veckan en Buff under cykelhjälmen. Och Windstopperhandskarna har jag fortfarande med mig i packningen när jag varit och tränat, ifall det skulle vara för kallt om händerna när jag ska hem efter träningen (20-tiden).

/Per
 
Jag använder en annan MIPS-hjälm från Folksams test, Giro Savant.

Jag är nöjd (lätt och luftig), men kan inte säga mycket mer eftersom jag aldrig kraschat med den... :) Att den också fick högsta betyg i testet känns såklart bra.
 
OK tack Johan. Skall försöka prova Giro Savant med MIPS. Den är ju lite lättare än Bell Stoker.

Nån som har koll på var Giro Savant säljs?

Thure
 
Trådkapning

Ibland har man oväntad nytta av cykelhjälmen. På väg hem från dagens träning var det någon av 3 berusade personer som ”behagade” kasta en gatsten i huvudet på mig, och han fick närmast in en ”fullträff”.
Dags att alltid ha Go Pro Hero med sig och i filmläge?

Per
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...