"Vertical limit"?

klättrar lite grann ibland nu, och sen jag började så har filmer som t ex vertical limit blivit mycket roligare att se.

hann tyvärr bara se slutet på filmen igår, när de lekte kamraträddning. man kan ju fundera på hur tjejens nacke mådde efter alla turer upp å ner i sprickan... =)

och varför byggde de inte en hiss av nåt slag? det såg lite tungt ut att bara dra upp tjejen...
 
Tja det var ju en variant på 'assisted hoist', kanske funkar om man har tokbråttom o kasst med andra prylar för att fixa ett spel, inga prusikar eller andra finesser. Han hade en jumar o en repbroms..

En hel del slit blir det nog dock
 
Hårda engelsmän

Hard Grit är bättre än någon spelfilm jag sett. Klart sevärd.

Annars har jag hört att Touching the void filmas och om den blir lika bra som boken så blir det en måste film.
http://us.imdb.com/title/tt0379557/

Vertical Limit skall nog inte ses som en klätterfilm, utan snarare en 90 minuter lång reklamsnutt för Arcteryx.
 
Vertical Limit - Skitbra!

Jag sticker ut hakan här och hävdar att vertical limit faktiskt är en schysst rulle! Det hela beror på vilka förväntningar man har. Det är ju trots allt en hollywood producerad actionrulle!

Så utgår man från detta är den faktiskt inte så dålig. Den är ju relalistisk så till vida att de hela tiden gör referenser till verkliga personer och företelser inom klättersporten. Det som imponerar på mig är att många av dessa referenser kräver att du är ganska insnöad i klättervärlden:

1. Skära av reper som polaren hänger i : Joe Simpson
2. Ed Visteurs spelar Ed Visteurs
3. Det meningslösa gränskriget mellan Pakistan och Indien. Repliken "It is two o clock, time to wake up the Indians" är ju en suverän sammanfattning av detta surrealistiska krig.
4. Tvillingarna : De verkliga förebilderna, Bröderna Burggess, är precis lika vilda som i filmen.
5. Kommerciella vs. "riktiga" expeditioner. Högaktuellt efter katastrofen på Everest. Det hemska är att jättepartyet i baslägret ligger allt för nära verkligheten.
6. K2:s geografi. De har läst in sig på berget.

7. .... Det finns mycket mer som jag inte kommer ihåg just nu.


Till sist ska man inte glömma bort att även riktiga klättrare har svårt att göra bra klätterfilmer. Hard grit är ju en av de få filmer som fått mig att svettas i handflatorna bara av att titta på den. Problemet är ju att det ser alldeles för lätt ut när en duktig klättrare gör en svår led och det är inte lätt för en filmskapare att få fram hur mycket blod, svett och tårar som egentligen ligger bakom.

Erik
 
Kanske inte en klätterfilm...

...men alpin... Alive! Den är ju så bra att den bara måste nämnas. Speciellt expeditionen i slutet (visst klättrade de lite frihand?). Undrar om fallet en av killarna nästan gjorde ner i en glaciärspricka var för filmens skull eller om det hände på riktigt. Denna film blev då jag helsåld på.
/Janne
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.