"Vertical limit"?

Re: hoppa?

Sivert; sa:
Att hoppa över ett stup och samtidigt falla en 10 meter med en FET ryggsäck på ryggen lär väl slita axlarna ur led om något? Men filmen är vacker!

Han kanske hade fyllt ryggsäcken med väte? ;-)
Rent allmänt - skulle det löna sig att fästa en fet väte (eller helium, känns tryggare!) ballong på ryggan för att slippa bära så mycket? ;-)
 
Ja helt klart! Enda felet som jag ser är ballongens storlek som tveklöst kommer att dra dig ut från klippan då den inte kan vara så
 
Klätterfilmer

Det finns bara EN serie filmer som är värda att se i min mening och det är Masters Of Stone!!! Man får fetaste adrenalinkicken bara av att SE alla idiotgrejer dom hittar på!!

Jag har sett några av de svenska motsvarigheterna men då är det bättre att lägga de stålarna på en extra karbin eller två.
 
Såg vertical limit igår! Och kan bara hålla med om att den suger! Fast även om den suger så är det en hel del spectakulära sekvenser i filmen! Som den när frindsen rippar!!! Det suger till i magen och mitt led psyke försvinner ut genom fönstret... Eller när "vick" solar upp för snö väggen och börjar pratra i sin walkitalki, snyggt!
 
This is the shit...

Var tvungen att spana in "Kanonerna på Navarone" för några dagar sedan. Reptekniken i början är minst sagt intressant, en favorit är när "förstemannen" (den store alpinisten Mallory) ramlar ner från "standplatsen" och blir räddad av "andremannen"... Måste vara svårt att gradera denna klättring, han aidar ju med bultar, men klipper aldrig in repet... Inte sämre blir det av att man har spelat in klättersekvenserna med snubbarna krälandes på ett golv. "Firningen" i slutet av filmen bli grande finale, dom kunde väl åtminstone ha kostat på sig en dülfer...

Check this one out!
 
Fy fasen...

såg eländet till film (Vertical Limit, alltså) igår.

Kalkonrulle!

De hoppar upp med helikoptrar på 6400 m, nån av dem helt oacklimatiserad, och knallar sedan vidare, ansträngda ungefär som om det rörde sig om en söndagspromenad.

Man skulle gått och lagt sig istället för att slösa bort några timmar framför tvn.

/Håkan
 
Tovetjarn; sa:
Nån som har någon intressant analys eller kommentar till filmen?
Jag är inte heller klättrare men jag såg filmen första gången med en av mina döttrar. Jag tror hon var 14 år när hon såg den och inne i en period då hon läste om Everest och alpinism. Kanske påverkad sin far?
Hon tyckte att filmen var spännande men sågade filmen för att klättringsscenerna var dåliga. Min dotter har def. inte klättrat för hon har varit funktionshindrad sedan barn och kör elrullstol.
Hon har sett 'K2', 'Into thin Air' och 'Cliffhanger' med samma resultat.
Hur kommer de sig att man fortsätter göra filmer som sågas av 14 åringar för att det finns scener som inte håller logiskt. Ex lavin -och hoppscenen i 'Vertcal Limit'. Hoppscenen är ju en höjdare :) Killen springer som en dåre på en höjd där vältränade alpinister knappt kan andas och hoppar över ett jävla stup och hugger yxorna i väggen.
Vertical Limit har verkligen nått en vertcal limit - RAKT NER I BOTTEN - trots att det är en höghöjdsfilm.
Min dotter har den på DVD - hon är trots allt galen i filmer. // Roland
 
Har aldrig sätt en så rolig actionfilm. Hela filmen är ju ett rent skämt. På en skala från 1-5 så ger jag den 1,5 i betyg. Och det beror helt på Isabella :) Annars hade det varit ett sämre betyg.

/
 
Clffhanger = sann...

Är osäker på sanningshalten, men tydligen störtade det ett plan i Yosemite för en hel massa år sedan. Planet innehöll sån där tobak som folk blir lite lustiga av. Och klätterlegenden John Long ("Largo") som ingick i räddningsstyrkan skrev manuset till Cliffhanger efter händelsen. Han har också skrivit om det i (minst) en av sina krönikor i Climbing Magazine. Blev ett jäkla bråk om upphovsrätt etc. när filmen skulle göras. Men killarna i dalen hade i alla fall (påstås det) extra mysigt i några veckor...

/ G
 
The Eiger Sanction med Clintan

Började läsa diskussionen och blev förvånad att en film som the Eiger Sanction med Clint Eastwood från 1975 inte har tagits upp.
En underbar rulle, har allt. Clintan är lönnmördare och ska döda en man som råkar vara klättrare och ska bestiga en ny led på Eiger. Av en händelse är Clintan inte bara lönnmördare utan också en kärv avdankad alpinist. Clintan tränar upp sig och hänger på eigerexpeditionen....
Läs mer på http://us.imdb.com/title/tt0072926/.

Klättrare är bland annat den gamle brittiske alpinisten Hamish Macinnes. Namn som Dougal Haston står också i eftertexterna. Jag har också läst att Reinhold Messner och Peter Habeler ska haft ett och annat med i filmning och stunts.
På ett ställe leder faktiskt ingen mindre än Clint Eastwood, senare ser man dock topprepet i bakgrunden, men vadå det är Clintan och eiger, det är världsklass!

Den bästa serien repliker är när Clintan får reda på sitt uppdrag, chefen säger till honom:
-And we know which mountain he will climb: the Eiger." Eastwood har inga problem med att gissa vilken led
-"The North Face, of course"
Eastwood förklarar att han har besökt väggen förut och svarar:
-"I tried to climb it twice, it tried to kill me twice... Look, if the target's trying to climb the Eiger, chances are my work will be done for me."

Hoppas ni tar er tid att se den.
/ Gustaf
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...