"Förhudsnisses flykt" i Fituna undergraderad?

Hej!

Jag och en kamrat var igår i Fituna och klättrade "Förhudsnisses flykt" graderad 5+ (avslutade dock med "Ökad förhud"). Vi tyckte sammstämmigt att den borde vara en 6-. Jämfört med t.ex. "12:e mekanismen" och "Uffes under" framstår startsprickan som klart svårare.
Jag har gjort den några gånger tidigare och får fortfarande anstränga mig betydligt mer på denna jämfört med andra 5+leder.

Vad tycker ni andra som har gjort den?

/Örjan
 
jamnolla

Du är en jamnolla!
En sådan är även jag. Jag tycker den är typ 6+ om man inte kan jamma, utan drar från listerna i sprickan.
 
I sista minuten

I sista minuten på Vårdberget kan man höra liknande kommentarer, även fast den bara är en 5-.

:)
 
Handstorlek i jam avgörande?

Jag klättrade starten på sagda spricka i söndags och upptäckte då att mina händer är lite väl små för att få till ett bra jam. (Jag trivs mycket bra när jag klättrar "Evas spricka" på Tunaberg, så jag tror att jag håller på att lära mig jamma, i alla fall lite grann.) Här var det dock kört att få till ens en knytnäve, den var bara för liten hur jag än vände på den... Alltså blev det någon slags halv-layback första biten upp och det var rätt tungt. Så det kanske är avgörande för hur man uppfattar graden, hur stora händer man har? Den som satte graden kanske hade stora händer och kunde jamma fint där?
/Anna
PS Att fortsätta rakt upp ovnför den inledande sprickan var klart intressant, jag är tacksam att jag inte ledde :)
 
Jag är en jamnolla...?

Jaha,

så fick jag det bekräftat; jag trodde i min enfald att jag behärskade denna klätterteknik.

Det som jag upplever svårt (tror jag) med denna spricka är att den smalnar av inåt vilket gör att jag inte får till några bra jam med varken händer eller fötter. Sedan är den litet läskig med granroten precis nedanför.

Jag erkänner att mina nävar inte är särskilt stora, men de var ändå (aningen) för stora för "I väntan på grankotten" i Tunaberg där handjammen var f-n så svåra att få ur; aldrig blir det helt bra.

/Örjan :-D
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.