Hjälp att definiera "långfärdsskridskoåkning"

Jag skriver en del på svenskspråkiga Wikipedia och brottas just nu med en bra definition av begreppet "långfärdsskridskoåkning" och jag behöver hjälp.

Jag hade först: "Långfärdsskridskoåkning är aktiviteten att åka med långfärdsskridskor på naturis. Den karaktäriseras av att man åker i grupp på orekad is."

Men bytte sedan till "Långfärdsskridskoåkning är en rekreationsform för skridskoåkning på naturis där man lägger mest vikt på skridskoåkningen i sig. Man använder oftast speciella långfärdsskridskor och åker i grupp på i förväg orekad is."

Jag känner mig dock inte nöjd med detta. Några frågor:

1. Om man inte åker med långfärdsskridskor kan man ändå bedriva "långfärdsskridskoåkning"?
2. Om man åker rullskridskor med packning, tar två fika pauser av den medhavda massäcken, försöker hitta bästa vägen och åker endast för att färdas och känna gjädjen av åkandet, är det "långfärdsskridskoåkning"?
3. I Holland åker man ofta med hastighetsskridskor, utan någon som helst säkerhetsutrustning (möjligen isdubbar), men försöker ändå hitta en bra väg, åker endast för färdens skull och glädjen att åka skridskor. Är det långfärdsskridskoåkning?
4. En användare på Wikipedia regeagerade på användandet av uttrycket "orekad is". Är det rätt begränsa långfärdsskridskoåkning till åkning där man själv bestämmer var man skall åka?

Tacksam för synpunkter.
 
Låter lite konstigt att begränsa begreppet till:
Åkning i grupp
Orekad is
Specifik utrustning

Sen kan man kanske träna på konstfruset - som på den konstfrusna bandyplan som politikerna här i Oxelösund har skrotat i år eller på den bana som spolades på Gärdet i Stockholm tidigare.

Det finns många som åker på långfärdsskridskor på en "säker" rutt på ca kilometern som nästan varje vinter finns på en vik här. Är de inte långfärdsskridskoåkare? Där ser man ofta ensamma åkare. Är de inte långfärdsskridskoåkare? På en del ställen finns plogade banor (Söra - frilufsarnas gård Nyköping) är de inte långfärdsskridskoåkare?

Du kanske kan försöka dela upp det i;
skridskor (det går att åka med "vanliga" skridskor men är jobbigare)
klädsel (på sig och med sig)
säkerhetsutrustning (personlig resp någon i gruppen)
rutter (träna, kortare turer, längre turer)
sällskap (ibland/på en del ställen går det att åka ensam med hög säkerhet)
föreningsverksamhet (oftast säkrare men nästan varje vinter sker något större tillbud med de etablerade "arrangörerna")

Vill du stärka sammanhållningen inom en begränsad elitgrupp eller vill du främja tillväxt av en trevlig motions/rekreationsform?
 
Det är nog ingen ide att bara kalla dem som åker långt på på långfärdsskridskor , för just det.
Alla har jag märkt ,kallar det att åka långfärdsskridsko, så fort dom glider fram på isen,
och har ett par långfärdsskridskor på sig.

(även om det sker på den spolade bandyplan på gården...)

Vi andra superproffs, vi fnyser föraktfullt åt dessa individer, bara suckar och åker vidare mot
oskrinnade fjärran isar...
 
Kanske är läge att fundera över vilket media som är rätt till vad.

Utsidan är ett bra ställe att diskutera om man får ha stavar och staka sig fram på skridskor eller om man "måste" åka rygg på varandra för att kalla sig långfärdsskridskoåkare.

Wikipedia ska väl föreställa ett opartiskt uppslagsverk som skolorna tyvärr använder okritiskt för elevernas "forskning". Det förutsätter ett visst ödmjukhet hos skribenterna.

Så behåll ert fnysande över oss amatörer hit till Utsidan och försök presentera ett brett faktaunderlag på Wikipedia. Där ska man få dra sina egna slutsatser...
 
Kolla in historiken istället. Hur vi använder dem idag och översätter det till någon konstig halvsanning ger en skev bild.

Långfärdsskridskoåkning växte sig stark i Stockholm och några av de märken som finns idag hade ursprungligen tillverkning för Stockholmarna. Almgren t.ex. hade personlig leverans till stockholmsbutikerna fram till slutet av 80-talet.

SSSK måste kunna ge en bra historia.

Även om klubbar som SSSK och Främjandet är stora och syns mycket, finns det ändå så många oorganiserade åkare som inte åker som jättarna föreskriver.

Under de 20 år jag åkt på långfärdsskridskor har jag aldrig sett att den organiserade åkningen varit större än friluftsåkarna.
 
Kanske är läge att fundera över vilket media som är rätt till vad.

Utsidan är ett bra ställe att diskutera om man får ha stavar och staka sig fram på skridskor eller om man "måste" åka rygg på varandra för att kalla sig långfärdsskridskoåkare.

Wikipedia ska väl föreställa ett opartiskt uppslagsverk som skolorna tyvärr använder okritiskt för elevernas "forskning". Det förutsätter ett visst ödmjukhet hos skribenterna.

Så behåll ert fnysande över oss amatörer hit till Utsidan och försök presentera ett brett faktaunderlag på Wikipedia. Där ska man få dra sina egna slutsatser...

Erik !, nu får du skärpa dig !, jag skrev inlägget med ironi....
Jag o min utepolare åkte mycket på 70-80 talet, tältade, vindskydd,låg i kojor, vandrade till nästa o nästa sjö, flertalet plurrningar med elduppvärmning efteråt, vi var ute flera nätter i rad,etc, så vi ansåg oss väl någorlunda duktiga på långfärdsskridskor, då plötsligt i slutet på 80-talet, dök en klunga långfärdsskridskoåkare upp ute på isen, de var fullklottrade med allehanda klubbmärken, som bevisade deras duktighet i sammanhanget, det blev snack om åkning förstås, och jag o polaren fick kritik för både de ena o det andra, de visste minsann "hur" man skulle åka långfärdsskridskor, så det så !, vi blev nog lite snopna över deras kategoriska resonemang att det skulle utföras på ett visst "sätt", långfärdsskridskoåkningen alltså. men vi åkte vidare o sa till varandra att det där med långfärdsskridsoåkning måste vi nog prova på någon dag...:)
 
Långfärdsåkning på skridsko

utövas i Norden på isar på sjöar och i skärgårdar. De åkande hittar en egen väg där de letar efter slät och bärig is. Skridskorna kan tas loss från skorna när åkarna går mellan sjöar eller till och från isen. Åkarna är utrustade med ryggsäckar med ombyteskläder samt säkerhetsutrustning i form av ispik för att bedöma isens bärighet, räddningslina och isdubbar. Sporten har utövats i mer än hundra år i Sverige och har sitt ursprung i de skridskor som allmogen använde. Liknande metallskridskor ursprungligen med uppstagning av en träplatta har använts i Nederländerna i varje fall sedan 1500-talet.

Den nederländska skridskokulturen toertocht är lite annorlunda men skall man gå in på den bör man nämna att man t ex spelar bandy på sjöis och att skridskoåkning på sjöar förekommer i ett stort antal länder runt världen och det torde räcka att beskriva den nordiska eller svenska "skolan" här.

Typ så föreslår jag Krister.

Att man sedan kan använda långfärdsskridskor på andra sätt än utrustningen ursprungligen utvecklats för är en annan sak och hör inte hemma i en kort wikipediaartikel IMHO.

O T Grattis till fin åkning i Nederländerna.

Thure
 
Senast ändrad:
Jag skriver en del på svenskspråkiga Wikipedia och brottas just nu med en bra definition av begreppet "långfärdsskridskoåkning" och jag behöver hjälp.

Jag hade först: "Långfärdsskridskoåkning är aktiviteten att åka med långfärdsskridskor på naturis. Den karaktäriseras av att man åker i grupp på orekad is."

Men bytte sedan till "Långfärdsskridskoåkning är en rekreationsform för skridskoåkning på naturis där man lägger mest vikt på skridskoåkningen i sig. Man använder oftast speciella långfärdsskridskor och åker i grupp på i förväg orekad is."

Jag tycker du ska ta bort bisatsen "där man lägger mest vikt på skridskoåkningen i sig". Det finns dom som lägger lite större vikt vid t.ex. naturupplevelserna, samt att kunna ta sig till intressanta ställen som annars är svåråtkomliga - för dem är långfärdsskridskoåkningen ett medel snarare än ett mål. Enligt din definition ovan är sådant inte "långfärdsskridskoåkning", men jag är inte säker på att du menade det på det sättet.

Sedan har din artikel en kraftig slagsida åt långfärdsskridskoåkningen inom de organiserade klubbarna. Det finns många oorganiserade åkare, troligen fler än organiserade - är dom inte långfärdsskridskoåkare bara för att dom inte åker med klubbar?

Själv tycker jag definitionen är enklare: långfärdsskridskoåkning är att åka på naturis med långfärdsskridskor på fötterna. Punkt slut. Detta tycker jag gäller oavsett om man åker organiserat eller oorganiserat, oavsett om man åker ensam eller i grupp, oavsett hur långt man åker, oavsett om man följer säkerhetsreglerna eller dumdristigt struntar i dem. Den som åker, säg, 100 km på ett par hockeyrör, eller ballerinaskridskor, har förvisso gjort en prestation - men det är inte långfärdsskridskoåkning eftersom åktekniken är annorlunda med hockeyrör/ballerinaskridskor. Att åka långt på naturis på skidor utrustade med medar, eller på sparkstötting, är heller inte långfärdsskridskoåkning.

Och att åka ett antal varv på ÖIP med långfärdsskridskor är banåkning snarare än långfärdsskridskoåkning. Försöker man åka så fort som möjligt på banan är det hastighetsåkning ("speed skating").
 
....Själv tycker jag definitionen är enklare: långfärdsskridskoåkning är att åka på naturis med långfärdsskridskor på fötterna. Punkt slut. Detta tycker jag gäller oavsett om man åker organiserat eller oorganiserat, oavsett om man åker ensam eller i grupp, oavsett hur långt man åker, oavsett om man följer säkerhetsreglerna eller dumdristigt struntar i dem. Den som åker, säg, 100 km på ett par hockeyrör, eller ballerinaskridskor, har förvisso gjort en prestation - men det är inte långfärdsskridskoåkning eftersom åktekniken är annorlunda med hockeyrör/ballerinaskridskor. Att åka långt på naturis på skidor utrustade med medar, eller på sparkstötting, är heller inte långfärdsskridskoåkning...

Vad tycker du om tävlingskridskor (ej avtagbara skor) eller löshälsskridskor? Löshälsskridskor finns med eller utan avtagbara skor och tekniken skiljer sig från fasthälsskridskor. Vad ska gälla för allmogeskridskor här skiljer oxå tekniken. Det finns de som åker med stavar vilket är ännu en teknik. Inte kan väl det vara långfärdsskridskoåkning? Sen ska vi inte tala om alla som åker med dålig teknik...

Själv brukar jag åka på långfärd på naturisar med vänner som har olika sorters skridskor. Vi har alltid trott att vi alla sysslade med samma aktivitet (långfärdsåkning med skridskor). Men tydligen är det bara en del av oss som har sysslat med långfärdsskridskoåkning medan de andra har sysslat med långfärdshockeyskridskoåkning eller vad det nu heter? Är det inte enklast att bestämma att man måste vara med i SSSK för att åka långfärdsskridsko?
 
Vad tycker du om tävlingskridskor (ej avtagbara skor) eller löshälsskridskor? Löshälsskridskor finns med eller utan avtagbara skor och tekniken skiljer sig från fasthälsskridskor. Vad ska gälla för allmogeskridskor här skiljer oxå tekniken. Det finns de som åker med stavar vilket är ännu en teknik. Inte kan väl det vara långfärdsskridskoåkning? Sen ska vi inte tala om alla som åker med dålig teknik...

Själv brukar jag åka på långfärd på naturisar med vänner som har olika sorters skridskor. Vi har alltid trott att vi alla sysslade med samma aktivitet (långfärdsåkning med skridskor). Men tydligen är det bara en del av oss som har sysslat med långfärdsskridskoåkning medan de andra har sysslat med långfärdshockeyskridskoåkning eller vad det nu heter? Är det inte enklast att bestämma att man måste vara med i SSSK för att åka långfärdsskridsko?

Vad tror du andra långfärdsskridskoklubbar skulle tycka om det? :)


Men visst, definitionen är luddig. Därför är kanske det bästa att avstå från att försöka formulera en exakt definition, för alla kommer ändå inte att kunna enas om någon....

Nationalencyklopedins ordbok skriver i alla fall så här:

Långfärdsåkning - det att göra långfärd(er) på skridsko på tillfrusna sjöar o.d.; särsk. som sport, med anv. av viss typ av skridskor (s.k. långfärdsskridskor). Hist.: sedan 1943

Så enligt NE's ordbok krävs tre komponenter för att det ska vara långfärdsåkning: dels ska färden vara "lång", den ska ske på naturis, och man skall använda skridskor gjorda speciellt för detta ändamål.

Löshälsskridskor platsar in som långfärdsskridskor om de är gjorda huvudsakligen för långfärdsåkning på naturis. Tävlingsskridskor är däremot gjorda för ett annat syfte - tävlingar, oftast på banor.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...