- Rep!

Har en fråga som någon kanske har bra svar på.

Tar ett hoplindat (eller packat i repsäck) rep skada av att slängas ner på en klippa från hög höjd?
Har man ett 150 metersrep (12 mm) blir det några kilo och några energienheters rörelseenergi som plötsligt ska ta stopp på hård kilppa. Å skulle det vara någon skillnad på dynamiska / statiska rep?

Svar som "varför skulle du släng ner ett rep?", "vad behöver du 150 meter till?" kan spara några knapptryckningar på sin dator genom att undvika sådana svar, endast seriösa tankvärda svar tack!

Mvh. // Patrik
 
Att slänga ner repet på en platt bergshäll borde inte vara någon fara givetvis beroende på hur högt upp du står. Att slänga ner ett rep i stenskravel eller mot vassa kanter är nog som du redan räknat ut olämpligt. Stenslag kan ju skada rep och då borde det kunna skadats åt andra hållet också!?!
 
Pott; sa:
Att slänga ner repet på en platt bergshäll borde inte vara någon fara givetvis beroende på hur högt upp du står. Att slänga ner ett rep i stenskravel eller mot vassa kanter är nog som du redan räknat ut olämpligt. Stenslag kan ju skada rep och då borde det kunna skadats åt andra hållet också!?!

Läser din sista rad och, precis, tar det skada eller?
 
Här kommer ett till onödigt Besserwissersvar :)...

Om du ska kasta det så högt så att det känns som en risk, är det antagligen så att du bör undvika detta med tanke på att det faktiskt finns risk att nån får det på sig. Jag antar att det handlar om lite högre höjder här, och jag har faktiskt någonstans läst om att detta SKA undvikas.

Att få ett vetenskapligt svar på din egentliga fråga tror jag är omöjligt faktiskt. Det handlar ju vidare om denna "skada" verkligen har betydelse osv osv...

Möjligen kan nån referera till att de kastat rep 75 m eller nåt utan att de fått "problem", men det är ju heller inget svar, eller hur.
 
patrikalmgren; sa:
Har en fråga som någon kanske har bra svar på.

Tar ett hoplindat (eller packat i repsäck) rep skada av att slängas ner på en klippa från hög höjd?
Mvh. // Patrik


Vad menar du med hög höjd?

Hög höjd för mig är runt 500 meter och, ja, då tar repet skada om det är ihoprullat i en packsäck, packsäcken har garanterat exploderat vid kollisionsögonblicket, så den kan du hälsa adjö...

Ingen vettig klättrare kastar 18 kilo hoprullat rep från hög höjd, (jag talar av erfarenhet) utan man släpper helt enkelt ner repet som det hänger.

Givetvis finns det risker med det oxå.

Peace!
 
Svaren börjar komma :) Det tackar jag för,
men frågan är ju om det tar skada och isf på vilket sätt? Är det någon som har erfarenhet eller läst på något ställe?
Säg att höjden är på 30 meter.

Mvh.
 
Om du klättar en 30 meters led till ett ankare firar ner och drar ner repet kommer ju repändan att fall fritt 30m och det blir ju inte skadat…..och visst detta svarar inte på din fråga om rep i repsäck.

Har du måhända tappat ditt rep och är lite snål för att köpa ett nytt…? (ja just det, det kanske jag inte fick fråga....(-; )
 
Frågan är helt ok att ställa ;-)

Jag frågar av två anledningar:
1: jag är nyfiken på vad ett rep tål. Jag arbetar som instr för bla SRT (Swiftwater Rescue Technician) och krafterna i vattenräddning kan bli otroligt hög och står någon räddare nere i en canyon och behöver rep SNABBT för att kunna rädda någon så tänker jag då inte fira ner 150 meter statiskt rep om det tål att kastas.

2: en kund frågade och jag hade aldrig tänkt på det och tänkte jag kunde söka svaret här på Utsidan och jag vet att det finns nästan oändlig kunskap att få från friluftsfolket i Norden.

Mvh.
[Ändrat av patrikalmgren 2005-04-27 kl 21:08]
 
Jag har ingen egen uppfattning, förutom att jag tycker att det borde ta stryk vid nedslaget, dock vet ja inte hur mycket. En vettig sak att gör är väl att maila SKF, UIAA, Petzl, Beal, Millet osv. Någon av dem borde ju ha koll...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
nickej Vilket rep? Klättring allmänt 1
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16
Reptiggare Förbrukade rep? Klättring allmänt 13
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
returnity Gamla Rep Klättring allmänt 1
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
Baraja Bortglömt rep Kärringberget Klättring allmänt 0
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
daguito Upphittat rep Bistaberget Sörmland 17 maj 2012 Klättring allmänt 7
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
kotten1 Max fångryck på rep till sportklättring Klättring allmänt 19
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
E9climbing Forvara rep kallt ar det dumt? Klättring allmänt 7
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
Jonasjonasjonas Två rep till multipitch?? Klättring allmänt 19
iloj kasta gamla klätterprylar/rep Klättring allmänt 10
Rebecca81 skarva rep Klättring allmänt 8
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
Keras2006 Vila rep efter fall? Klättring allmänt 15
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
tommy.fransson Gör BlueWater bra rep? Klättring allmänt 1
kinjinte Rep kvarglömt i Aspen? Klättring allmänt 1
veve Ringkallen, kvarglömt rep? Klättring allmänt 1
millimeter Samköp av hjälm, rep, QD:s? Klättring allmänt 5
Slan Metolius Monster -rep Klättring allmänt 1
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
marcusen Vulktejp och Rep Klättring allmänt 5
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
danne_doppsko Inknytning mitt på rep?! Klättring allmänt 35
bomsidaisy Vilket rep? Klättring allmänt 6
Micke_Y Køpa rep via nætet Klättring allmänt 3
Henke_K Statiska Rep? Klättring allmänt 6
Michel.B Stor kunskap kring dynamiken i rep efterfrågas Klättring allmänt 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...