Svenska geocaches på Utsidans karta

Vad tusan är geocache?

Inga svar på inlägget än det tyder väl på en gäspning bland ?dem som regelbundet scannar av Utsidans navigation??
Kan jag få bidraga med ett uppkäftigt inlägg?- för det är väl inte många normala navigationstillämpare som förstår vad det är för nåt.
En enkel egen tolkning:
Geo kommer från geodesi och geografi antar jag och cache är ett ord från datoråldern som betyder att man samlat upp i ett minne något som man snabbt kan få tillgång till.Så det betyder väl att man snabbt kommer åt geotekniska data.
Vad insändaren avser att förmedla för budskap med sina veckovisa uppdateringar blir jag dock inte klok på för det är fikonspråk för mig.
Vad syftet med inlägget är förstår jag inte heller-låter som en överambitiös administratör som tror sig hänga med med något nytt som som inte förefaller ha något vettigt syfte.
Kollade på webben vad det stod för och konstaterade att det antagligen tillhör avd för lek och spel-
Kan vi inte slippa sånt strunt på denna avdelning? och vara lite mera seriösa!

I bästa välmening
Sven
 
Det var väl ett ovanligt gnälligt inlägg :)

Allt man behöver veta om Geocache finns ju att läsa på http://www.geocaching.com eller här på Utsidan http://www.utsidan.se/gps/

Själv är jag ingen utövare (har märkligt nog inte ens en GPS) men jag tycker att det verkar riktigt trevligt att gå på skattjakt. Säkert finns det massor av anonyma utövare där ute som GÄRNA läser lite mer av den "överambitiös administratören"... :)

Sluta gnäll och kom in i matchen!

:cool:

PS. Alla kan ju inte ha segling som sin enda utehobby... Kan väl i och för sig hålla med om att det ofta är lite VÄL mycket fikonspråk för oss icke insatta, men inte desto mer nyfiken blir man ju...
[Ändrat av Buda 2001-10-08 kl 20:52]
 

clindh

Forumvärd
Ja vad skall man säga... :)

Lek och spel är det förvisso, men ändock relevant i detta forum då det handlar om navigering med GPS. Ett kul sätt att lära sig använda GPS:en och samtidigt komma ut i bushen. Helt oseriöst, usch fy!

Nu har vi faktiskt inget förbud att prata om roliga tidsfördriv här på Utsidan, då skulle det inte bli mycket kvar att prata om, för vad är väl friluftsliv och -aktiviteter till stor del om inte just det.

Är det någon mer än Svennis som blir magsur för att jag pushar för något så "oseriöst" som geocaching så kan jag väl alltid skapa ett nytt forum då...
 
Alla har inte gjort 202 inlägg ..

Nu har vi kommit till pointen tack vare Budas ändring-just det
Var tydligare i kommunikationen!!
Håll med om att det var kryptiskt skrivet av UTSIDAN
Skärpning
Handlar det att komma ut i skog och mark och leta ställen då är det kanon!! jag vet inte!

Sven
 

clindh

Forumvärd
Välkommen som ny medlem, Svennis! Du slank nog in på forumet direkt, på förstasidan finns en push om just geocaching. Men det är lätt att missa och det är inget fel i att gå till forumen först - för man får ju läsa Utsidan i vilken ordning man vill :)
Jag skall tänka på att ha med en förklaring nästa gång jag skriver om geocaching.
 
Re: Alla har inte gjort 202 inlägg ..

Svennis; sa:
Nu har vi kommit till pointen tack vare Budas ändring-just det
Var tydligare i kommunikationen!!
Sven

Sorry, inte min mening att verka "besserwissig" utan bara att ta ned nivån på "gnället" till en hyfsad nivå. Det är nog inte lätt att hinna med ALLT om man driver Utsidan som ett hobbyprojekt, därför tycker jag höga tillrop som "skärpning" och "slippa sånt strunt" etc känns lite starka. Ett försynt påpekande hade nog varit smidigare

Insåg först nu att ämnesområdet var navigation. Och geocaches verkar ju vara ett ypperligt sätt att lära sig hantera och få användning för sin GPS och sitt sinne för att hitta rätt?

"Alla har inte gjort 202 inlägg" Nej, visst. Var glad för det, förstå hur mycket dötid man lagt ner "i onödan" då istället för att vara ute :) :cool:

Ha det bra och läs vidare om allt kul på Utsidan!
 
Jag hoppas att jag inte blåser nytt liv i denna vattenglasstorm nu, men jag kan inte låta bli att ge mina synpunkter.

1. Det behövs inget speciellt forum för geocaching. Att ordna med ett sånt är bara slöseri med er tid.

2. Du, Christer, behöver inte vara tydligare än du var när du talar om geocaching. Den som inte visste vad det var kunde enkelt klicka på länken till http://www.geocaching.com

3. Att Utsidan har en karta över de svenska gömmorna är utmärkt! Förhoppningsvis kan det göra så att fler får upp ögonen för detta meningslösa, men ack så roliga, tidsfördriv.
 
Ack ja...

Kommer osökt att tänka på den gamla sanningen, att det finns två sorters människor:
De som går före och gör något, och de som kommer efter och kritiserar.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
aksello Svenska landskap, GIS-fil eller onlinekarta Navigering 5
niking Äntligen en bil-GPS med svenska koordinatsystem! Navigering 0
bjorn_zatterstrom.com GPS mobil i svenska fjällen Navigering 6
soltek Landkartor till iPhone Navigering 62
daco15 Svenska i Astro us Navigering 1
fowwe Koordinater till svenska toppar? Navigering 2
wisslan Svenska i USA astron!! Navigering 0
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
fiber garmin ique 3600 på svenska ! Navigering 1
flygis Svenska på US Garmin - Garminpatch Navigering 7
Joakim Ambrosson Amerikansk GPS, svenska kartor? Navigering 10
numma Manual på svenska Navigering 6
Alfaalfa Garmin på svenska Navigering 12
lagerstrom Överföra svenska tecken till Garmin GPSMAP 60Cx Navigering 3
KenthsAngels Bluechart på Svenska? "G2"? Navigering 1
mfn Hur översätts waypoint och POI till svenska? Navigering 34
cyba projektion och datum för svenska BSB sjökort Navigering 7
niking Databas för 34 000 svenska våtmarker finns på ... Navigering 8
gunman69 Points-of-interests för svenska punkter Navigering 4
RedBreather Svenska Manual till 60C(S) Navigering 2
äventyrförlivet Svenska fjällkedjan jan-april Navigering 2
Instr Manual på svenska till Etrex Navigering 1
olhe OziExplorer på svenska snart? Navigering 0
henan 100.000 Svenska waypoints! Navigering 1
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...