Byta till ett nytt Garmin

Såm jag nämnde ovan,
så på första haveriet skickade jag in för lagning. Där den blev utbytt och det var inte det enklaste att få nya nycklar.
 
Som jag nämnde ovan,
så på första haveriet skickade jag in för lagning. Där den blev utbytt och det var inte det enklaste att få nya nycklar.
 
(Här har jag det senaste från Garmin.
Citat Garmin

Jag har läst igjennom tidligare mail växling, tyvärr så fungerar det inte så att du skal skicka in din gps för avregistrering.

Man kan endast överföra kartor om din gps bliver skickat in till service och den bliver utbyttad i en ny modell, man kan tyvärr inte gå å och köpa en ny gps och installera gamla kartor i den.
Det är jag jätte ledsen för.

Anledningen till att dom gör det så här är för att folk inte ska kopiera, forstår också att det var anledningen till att du önskade att skicka in din gamla gps, men tyvärr så är det inte möjligt att få dom avregistrerat.

Om du skulle ha några fler frågor så får du gärna svara på det här mailet.

Ha en trevlig dag!

Med vänlig hälsning / Best Regards

Christina
Garmin Sverige | Support)


Ja, Garmin hänvisar till återförsäljare, dom säljer ju inte från hemsidan. Inte ville dom ha min gamla till avregistrening heller för att byta mot en Monterra.
 
Helt oavsett vad som står i det finstilta i avtalet så anser jag att GPS:en är min egendom om jag har köpt den. Jag hyr den inte.

Samma sak med en karta (papper), har jag köpt den, är den min - jag hyr den inte. Däremot finns det copyrights och jag har inte rätt att kopiera den och sälja den vidare. Fullt begripligt.

Men nu talar vi om en digital karta från Garmin och då gäller inte regler man kan förstå.
Då sätts det upp villkor som får min rättskänsla att sättas ur spel. Förmodligen inte bara min. Jag blir faktiskt förbannad när jag, som har betalat för kartan ska, dels ha det extra besvärligt att installera den och dessutom behöva köpa en ny karta för att flytta den till min nyinköpta Garmin(!) GPS.
Fullt begripligt att jag har köpt 1 licens och att kartan måste avinstalleras på den gamla GPS:en. Detta borde man för övrigt kunna utföra själv som med ALL ANNAN programvara där man har sina köpta original-CD och licensnummer.

Garmins hårdvara är bra, kartorna är bra (när dom väl är installerade), resten är öken.
Man är inte kund hos Garmin, man är FÖRMODAD pirat. Har man inte köpt någon karta hos Garmin ÄR man pirat.

thomas
 
Helt oavsett vad som står i det finstilta i avtalet så anser jag att GPS:en är min egendom om jag har köpt den. Jag hyr den inte.

Samma sak med en karta (papper), har jag köpt den, är den min - jag hyr den inte. Däremot finns det copyrights och jag har inte rätt att kopiera den och sälja den vidare. Fullt begripligt.

Men nu talar vi om en digital karta från Garmin och då gäller inte regler man kan förstå.
Då sätts det upp villkor som får min rättskänsla att sättas ur spel. Förmodligen inte bara min. Jag blir faktiskt förbannad när jag, som har betalat för kartan ska, dels ha det extra besvärligt att installera den och dessutom behöva köpa en ny karta för att flytta den till min nyinköpta Garmin(!) GPS.
Fullt begripligt att jag har köpt 1 licens och att kartan måste avinstalleras på den gamla GPS:en. Detta borde man för övrigt kunna utföra själv som med ALL ANNAN programvara där man har sina köpta original-CD och licensnummer.

Garmins hårdvara är bra, kartorna är bra (när dom väl är installerade), resten är öken.
Man är inte kund hos Garmin, man är FÖRMODAD pirat. Har man inte köpt någon karta hos Garmin ÄR man pirat.

thomas

Väl talat!
I dagens datoriserade värld skulle det vara skitenkelt att överföra licensen, jag kan jämföra med mitt anti-virusprogram som jag enkelt kan registrera på en ny dator. I samma stund upphör licensen att fungera på den gamla databurken.
Jag kan tänka mig att man t.ex skulle kunna ansluta den gamla GPS-en med USB, skicka en avregistreringspling till Garmin, flytta minneskortet, därefter ansluta den nya och få en ny nyckel.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...
 
Väl talat!
I dagens datoriserade värld skulle det vara skitenkelt att överföra licensen, jag kan jämföra med mitt anti-virusprogram som jag enkelt kan registrera på en ny dator. I samma stund upphör licensen att fungera på den gamla databurken.
Jag kan tänka mig att man t.ex skulle kunna ansluta den gamla GPS-en med USB, skicka en avregistreringspling till Garmin, flytta minneskortet, därefter ansluta den nya och få en ny nyckel.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

Det är tekniskt enklare att flytta licenser som du beskriver mellan maskiner som ständigt är kopplade till internet än maskiner som sällan eller aldrig är det.

Och alla kommerciella antivirusprogram jag känner till kräver förnyad betalning efter en viss tid - dvs någon form av abonemang eller tidbegränsad rätt att använda.


Kan också hålla med om att Garmins regler är restriktiva när det gäller utbyte men om man skulle få byta efter inskick men garmin bytt kartformat - då kommer nästa fråga - ska man frit tfå byta då och hur många gånger innan det blir en livstidskarta för personen?

/Patrik
 
Det är tekniskt enklare att flytta licenser som du beskriver mellan maskiner som ständigt är kopplade till internet än maskiner som sällan eller aldrig är det.
Det är väl enkelt löst, bara för Garmin att kräva att man är uppkopplad vid flytt av karta.

Och alla kommerciella antivirusprogram jag känner till kräver förnyad betalning efter en viss tid - dvs någon form av abonemang eller tidbegränsad rätt att använda.
Det finns många andra program som inte är av abbonnemangsform. Allt går ju att flytta om man har original-CD och licensnr. Det är ju inte helt ovanligt att en PC går sönder, blir stulen eller totalrökt av virus. Eller helt enkelt för gammal. Allt är inte kompatibelt med nyare operativsystem men det har väl de flesta accepterat.


Kan också hålla med om att Garmins regler är restriktiva när det gäller utbyte men om man skulle få byta efter inskick men garmin bytt kartformat - då kommer nästa fråga - ska man frit tfå byta då och hur många gånger innan det blir en livstidskarta för personen?

/Patrik

Det går säkert att lösa utan att behöva skicka in hårdvara. Vad menar du med livstidskarta?
Jämför med en papperskarta. Den är i det skick den var när jag köpte den. För uppdateringar får man vara beredd att betala. Precis som med datorprogramvara kommer man också till en tidpunkt när man inte längre levererar uppdateringar, kartan har blivit för gammal och stöds inte längre av support och kanske inte heller av nyare hårdvara. Som konsument vill man inte att den tidpunkten ska komma för tidigt, det urholkar värdet på det man köpt.
Det är inte fråga om att få något fritt utan att betala för sig. Men produkter som man har betalat för får inte bli värdelösa hur som helst. Det jag saknar är en vilja hos Garmin att lyssna på sina kunder och kanske framför allt börja betrakta de som betalar för kartor som KUNDER och inte pirater.

Jag har även försökt att köpa ett fäste (Garmins egen produkt) som finns i USA men inte i sortimentet i Sverige. Nej Garmin Sverige tar inte in det ens på förfrågan, det spelar ingen roll att jag ville betala för ev extra kostnader. Blankt nej. Lite som kärringarna i Pressbyrån på 70-talet: - Vi FÖR inte Generalsnus! (med mycket näsa i vädret).

(Dessa kärringar gick sen till posten där man inte fick bort dom med mindre än att lägga ner posten - egen reflektion)

thomas
 
Garmins upplägg är horribelt och stenålder. Jämför t.ex. med Apple-produkter, en firma som får mycket skäll för sin affärsmodell. -Om man köper en ny iPhone/ iPad etc så gör man en enkel restore/install on new device så att man får över alla program/appar man betalat dyra pengar för till nya apparaten. Vore kanske bra om Garmin blev köpta av dem så de kan anlända till nutiden..
 
Lite offtopic

och jag gillar verkligen inte Garmins kundbemötande men det finns liknande avarter även i mobiltelefonbranchen.

Ett företag med juste kundbemötande borde ge en rejäl rabatt på nya kartor om man skickar in den gamla enheten och minneskort/dvd etc. oavsett det finstilta i avtalet.

Mitt exempel från mobiltelefonföretag är. Comviq.

Min son förlorade sin mobiltelefon. Några månader senare skulle jag sätta in pengar på hans kontankort i den nya telefonen och jag satte eftersom han inte hjälpte mig med numret till den nya telefonen in 250 kr på det gamla försvunna SIMkortet.

När jag förklarade detta för Comviq med begäran att pengarna skulle flyttas till det nya SImkortet så vägrar företaget och kräver att jag skall skicka in det gamla försvunna SIMkortet. Jag har dragit det med Comviq i mailväxlingar etc tre gånger utan att de ändrar sig.

Det värsta är att det skulle gå bra om det var mindre än 250 kr på saldot men att de inte gör det när det är mer pengar.

Samtidigt så har Comviq relativt förmånliga villkor för kontantkort så jag har inte krävt att mina tre barn skall avsluta sina kontantkort hos Comviq. Personligen använder jag Telia då jag vill ha bra täckning ute i glesbygd.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grusbus Byta upp mig från GPS V till... ja vad? Navigering 14
olann 60cs byta från city select till friluftskartan Navigering 2
Vandrare Byta färg på rutt 60CSx? Navigering 1
Curthan Byta karta Navigering 9
Setter2 Byta minneskort Navigering 3
lagher byta battri på PDA. Navigering 1
Östanhol Byta GPS 12 mot Vista? Navigering 2
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.