Byta till ett nytt Garmin

Garmin har väl inte ensamrätt på att sälja friluftskartor elektroniskt över Sverige - de är väl licensierade från lantmäteriet eller metria, så stämning tror jag inte på.
Nu var det en karta för en Garmin-GPS som frågan rörde. För att sälja en karta i Garmins kartformat så behöver du tillstånd av Garmin. Spelar ingen roll hur mycket licenser på kartdata du har...
 
Nu var det en karta för en Garmin-GPS som frågan rörde. För att sälja en karta i Garmins kartformat så behöver du tillstånd av Garmin. Spelar ingen roll hur mycket licenser på kartdata du har...

Helt korrekt och min kommentar var apropå att det skulle uppstå en alternativ leverantör med motsvarande karta fast med annorlunda villkor.

/Patrik, vars karta i handelds fenixen (från Garmin) inte är så mycket att hurra för - kantigare grov-pixling får man leta efter men tror det ska gå att i datorn (i Garmin basecamp) visa spåren på google earth istället
 
Har fått höra att privatkopierade Garminkartor sålts via pryltorg.
De flesta GPS:er som säljs på blocket/tradera innehåller alltid en massa kartor...

Ibland sitter jag och anmäler Friluftskartan-auktioner på Tradera. Vi kan ta säljaren AnderssonHans1977

http://www.tradera.com/finding.mvc/...tan&min_bid=1&ended=1&alias=AnderssonHans1977

Han har den senaste månaden sålt:
Friluftskartan Pro v3 över Hela Sverige 479 kr
Friluftskartan Pro v3 Mellersta, Södra och Norra Norrland 400 kr
Friluftskartan Pro v3 över Hela Sverige 721 kr
Friluftskartan Pro v3 över Hela Sverige 559 kr
Friluftskartan Pro v3 över Hela Sverige 569 kr
Friluftskartan Pro v3 Mellersta, Södra och Norra Norrland 400 kr
Friluftskartan Pro v3 över Hela Sverige 559 kr

Och har en auktion ute nu med "Friluftskartan Pro v3 Mellersta, Södra och Norra Norrland" på ett microSD-kort. "Det är bara att plugga in i GPS enheter och köra på.".-)

Och han är inte den enda. De flesta som jag sett har kontinuerligt en eller två auktioner ute hela tiden. Det blir en ganska bra slant med piratpengar över ett år. Tradera verkar bara plocka bort dem som anmäls och sedan inte bry sig mer.

Garmin kanske skulle ta och polisanmäla. Tradera har ju en lista med säljare och köpare och det går i beskrivningen av auktionen se att det är en piratkopia...
 
Driftig grabb.
Det tog 8 sekunder att hitta filen han lägger på korten och säljer.

Jag tror att Garmin som så många andra S/W-leverantörer skulle tjäna på sänkt pris och enklare handhavande. Se på videoförsäljning t ex. Visst piratkopieras det en hel del, men om jag förstår det rätt så är det mest filmer som är så nya att dom inte finns på BD / DVD ännu.
Det säljs ju massor av filmer i butikerna, och det beror på att dom är lätta att köpa och spela och inte innebär några risker.

Till TS, jag skulle skriva ett brev (på papper) till Garmin Sverige och förklara läget, hänvisa till alla i samma situation t ex här på Utsidan och fråga om Garmin Sverige har någon avsikt att underlätta för sina ärliga kunder.
Ange dina serienummer och annan relevant information.
Underligt nog så får ett riktigt brev stor genomslagskraft jämfört med ytterligare ett mail i mängden.
Lycka till.
 
och då måste man veta vad varan man köper är: Är det rätten till kartor i en (någon) samtidig GPS eller rätten till kartor i en viss specifik GPS.

/Patrik, som inte vet vilket som är det korrekta
Men för tusan, om Gps-en går i golvet dagen efter att man fått kartan, går du då och köper både en GPS och en ny, dyr karta? (bara för att ta ett simpelt exempel)
 
Men för tusan, om Gps-en går i golvet dagen efter att man fått kartan, går du då och köper både en GPS och en ny, dyr karta? (bara för att ta ett simpelt exempel)

Nej, i fallet trasig GPS som ska ersättas med likadan, då skulle jag kontakta leverantören.

Men som jag uppfattat ursprungsfrågan så handlade det om att jag har GPS1 med köpta kartor och ska nu köpa GPS2 (nyare annan model från samma leverantör) - kan jag ta med mig kartorna till GPS2 - och då gäller det att läsa finstilt för att se om det är enligt villkoren för kartorna.

/Patrik, villkor kan vara komplexa
 
Startaren av tråden skulle ju byta ut sin Oregon 450. Oavsett skälet till detta (trasig eller ej) så fick han ju inte någon ny upplåsningskod, så det hjälper nog inte om du kontaktar leverantören...
Over and out!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grusbus Byta upp mig från GPS V till... ja vad? Navigering 14
olann 60cs byta från city select till friluftskartan Navigering 2
Vandrare Byta färg på rutt 60CSx? Navigering 1
Curthan Byta karta Navigering 9
Setter2 Byta minneskort Navigering 3
lagher byta battri på PDA. Navigering 1
Östanhol Byta GPS 12 mot Vista? Navigering 2
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.