Spot Gen3?

Jag tittade på olika lösningar för eget bruk, men valde bort SPOT pga dess klena sändningseffekt 0,5W (jmfr en PLB på 5W) och SPOT's kontraktsvillkor. Jag var helt enkelt inte komfortabel med att en central i Houston hade ensamrätt att tolka om jag var i nöd eller inte om jag aktiverat nödfunktionen.

För min det blev det en ACR ResQlink+ PLB, och inregisteringen mot Flyg-och Sjöräddningscentralen i Sverige gick på bara några timmar.
 
Testade Spot men blev oerhört besviken eftersom den inte fick kontakt i normal svensk skog. Enligt tillverkaren skulle den ha begränsningar i "djup" skog - vad nu det innebär.

Köpte därför en In Reach och är jättenöjd! Dels kan man skicka meddelanden i bägge riktningarna och dels sänder den trackingpunkterna till dess den får kvitto att dom mottagits av satelliten. Den fungerar utmärkt i skogen eftersom du förr eller senare är på en plats där den får kontakt med Iridium-satelliterna.

Jag använde den i regn och rusk under förra veckan i Jämtlandsfjällen och kunde hela tiden stå i kontakt med hemmafronten som satt och följde mina förehavanden på webben.

Ett bra redskap för ensamvandraren som går "off pist" och annars kan bli ganska hjälplös om något händer.



Verkar intressant. Var köpte du din InReach?


MVH
 
Kan också varmt rekommendera Delorme Inreach. Jag köpte explorerversionen för ett tag sen och den funkar klockrent. Känns tryggt att både kunna skicka och ta emot meddelanden.
Det gick snabbt och smidigt att registrera sig och aktivera enheten, totalt ca 20 minuter från det att jag skapade kontot tills den var fullt funktionsduglig. Det finns ett antal olika service plans att välja mellan beroende på vilket behov man har.
Sen är det enkelt att skicka de förprogrammerade meddelanden man kan lägga in, dock är det lite krångligt att skriva egna meddelanden då tangentbordet är något begränsat på den lilla displayen. Dock går den att para ihop med mobilen och då blir det betydligt lättare att skriva.
Billigast är att köpa via amazon.co.uk, den kostar 210 £ för SE versionen och 270 för explorerversionen som har gps och kompass.
 

avslutad210712

Gäst
Har testat Spot Gen 3 och har skrivit om det i en annan tråd men kör det här också.

Placeringen är viktig. Uppe på fjället (Katterjokk - Alesjaure - Abisko) spände jag fast den ovanpå ryggsäcken vilket fungerade klockrent och de hemmavid kunde följa irrfärden på en webbsida.

Hemmavid (Kalix-trakten) där man kanske inte alltid gnatar omkring med en ryggsäck var det lite svårare. Med Spotten hängande vertikalt runt halsen så fungerade den klockrent så länge logotypen var riktad mot söder och inte alls när logotypen var riktad norrut. När jag gick mot campingen spottade den var femte minut medans när jag gick tillbaka så spottade den inte förrän jag vek av mot öster då den började spotta igen. I horisontellt läge med logotypen riktad uppåt fungerar den lika bra hemmavid som uppe på fjället.
 
Trasig Spot Gen 3 som haverera förra veckan på Lofoten
==============
Dom skickar en ny till mig men är orolig att kvaliten på nya Gen 3 inte är bra
https://www.youtube.com/watch?v=XdJ2YI42fNY&list=UUyWx9F1ym3pDsS-VFz4E58Q

Skicka punkter
============
Mitt intryck är att fri sikt etc. är avgörande. I Kajaken har jag Spoten i lilla luckan (P&H Cetus) och det funkar men efter att ha pratat med support så får jag intrycket att det drar mer batterier om du inte har fri sikt

Effekt
=====
Har haft 3 modeller och tycker det har fungerat bra. Testat vinter sommar i svenska fjällen, Nepal och sydeuropa. Högre effekt skadar dock inte men det prat som finns att den inte fungerar i norra Sverige som varit på utsidan har jag inte märrkt av...

Mitt primära mål med SPOT.en är att få ett GPS spår när jag är ute och turar ==> enklare skirva färdrapporter och sekundärt att anhöriga och andra skall kunna hitta mig vid problem...
http://www.everytrail.com/my_trips.php?user_id=83615

InReach
======
Verkar intressant men känns ett steg dyrare än Spot
 
InReach

Jag skaffade en InReach efter de goda omdömen den fått här på forumet och har hunnit testa den en del och är mycket nöjd. Enkelt att komma igång och smidig användning. Särskilt möjligheten att para ihop den med en smartphone gör att det blir enkelt att sända meddelanden. Super pryl.

MVH
 
Lånar tråden till att ställa lite kanske aningen dumma eller självklara frågor gällande SOS funktionaliteten.

Jag reser en del i mitt arbete och har inte alltid tillgång till telefoni på de platser jag befinner mig. Blir en och annan fjälltur om året också. För mig tilltalar i första hand komplementet till mobiltelefon för de tillfällen jag inte kan skicka "OK - jag mår bra" meddelanden till min familj men också tracking. Att ha SOS funktion är förvisso mkt bra i sig men jag har lite frågor i anslutning till detta.

Hur fungerar det med räddning och kostnader knutna till ett SOS meddelande? Nu vet jag att ett liv och en riktig nödsituation är ovärderlig i pengar. Tänkbara scenarion:

1. Någon stjäl min SPOT och leker med knapparna?

2. Jag stöter på någon annan som är i akut behov av vård. Givetvis larmar jag SOS - men vem tillfaller ev. räddningskostnader rent juridiskt?

Tacksam om någon kunde ge mig lite klarhet kring ovan samt allmänt när det rör sig om räddningssituationer.
 

avslutad210712

Gäst
1. Någon stjäl min SPOT och leker med knapparna?

2. Jag stöter på någon annan som är i akut behov av vård. Givetvis larmar jag SOS - men vem tillfaller ev. räddningskostnader rent juridiskt?

Tacksam om någon kunde ge mig lite klarhet kring ovan samt allmänt när det rör sig om räddningssituationer.

1. Om någon stjäl din Spot och du anmäler det så lär det knappast vara ditt problem. Dessutom misstänker jag att du kan meddela till Spot-företaget att den blivit stulen så kan de säkert spärra användningen. Man registerar sin Spot för att överhuvudtaget kunna använda den.

2. Om någon ber dig kalla på hjälp lär den personen vara ansvarig för eventuella kostnader. Om du kommer fram till en medvetslös person och kallar på hjälp har jag mycket svårt att se att man skulle kunna ställa till svars för det.

Utgår från att du pratar om i Sverige. Skall du utomlands kan du teckna en räddningsförsäkring via Spot som täcker rätt höga kostnader. Allt sånt går att läsa på Spots hemsida.
 
1. Om någon stjäl din Spot och du anmäler det så lär det knappast vara ditt problem. Dessutom misstänker jag att du kan meddela till Spot-företaget att den blivit stulen så kan de säkert spärra användningen. Man registerar sin Spot för att överhuvudtaget kunna använda den.

2. Om någon ber dig kalla på hjälp lär den personen vara ansvarig för eventuella kostnader. Om du kommer fram till en medvetslös person och kallar på hjälp har jag mycket svårt att se att man skulle kunna ställa till svars för det.

Utgår från att du pratar om i Sverige. Skall du utomlands kan du teckna en räddningsförsäkring via Spot som täcker rätt höga kostnader. Allt sånt går att läsa på Spots hemsida.

Tack för snabbt svar.

Min osäkerhet grundar sig på just det faktum att GEOS agerar som mellanhand. I Sverige är bör det inte vara några problem. Tänker framför allt utomlands och då speciellt på scenario 1 när man heller inte har tillgång till telefoni/Internet för att förlustanmäla enheten.
 
Fördelen med en InReach blir ju att du kan ha en konversation med GEOS och förklara läget, vem det är som har behov av hjälp, vilken hjälp osv. Med en spot kan du bara skicka ett sosmeddelande.
 
Ett litet störningsmoment som kanske eller kanske inte är relevant för TS:
SPOT-sändaren visar ibland att man både har mottagning och att den skickar iväg meddelanden trots att den inte gör det.

Exempel: under min fyra dagars vandring i fjällen förra veckan så skickade jag iväg min position varje kväll och sändaren angav att den hade mottagning och att meddelande sänts - utan att det faktiskt gjort det.

I södra sydamerika anges täckningen till "96-99% probability to send a message". Under ungefär tre månader så försökte jag skicka min plats kanske 50 gånger från olika platser med samma resultat som jag fick i de svenska fjällen förra veckan - apparaten säger att den skickat platsen men den har inte gjort det.

På andra ställen har det fungerat bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Spot Navigering 0
Spot Navigering 1
johan.martensson.9 SPOT Generation 3 ?? Navigering 24
salgo60 Fungerar SPOT för bra?!?! Navigering 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.