Garmins nya inriktning. Monterra med Android.

Du skriver om din smartphone i ditt förra inlägg, alltså antog jag att du talade om appar till den.

Jag menar att eftersom både Monterran och min mobil använder Android så kan jag ha exakt samma appar i både, vilket känns onödigt. Dessutom behöver de flesta appar jag använder internet, så då är det smidigare att använda dem från mobilen.

För mig så känns det onödigt med android i GPSen tills den helt kan ersätta mobilen.
 
Jag menar att eftersom både Monterran och min mobil använder Android så kan jag ha exakt samma appar i både, vilket känns onödigt. Dessutom behöver de flesta appar jag använder internet, så då är det smidigare att använda dem från mobilen.

För mig så känns det onödigt med android i GPSen tills den helt kan ersätta mobilen.


Poängen kan vara att minska risken för batteritorsk och att stå utan positionering i ett kritisk läge vilket är sannolikare om smartphonen har många uppgifter.

Även inlärningen kan underlättas av att ha delvis samma program i smartphone och GPS.

Bra att tråden vänder åter till sitt ämne även om de två senaste inläggen kanske inte tillför nya aspektern

Thure
 
Jag är lite nyfiken på Monterra. Om jag förstått rätt så leverareas de alltid med "Förinläst fritidskarta över Europa", samma som en del andra enheter skeppas med. Vad är det för karta, hur ser den ut och är den användbar? Jag förmodar att man ändå kompletterar med en karta typ Friluftskartan Pro V3 om man vill ha en kompetent terrängkarta, eller?

Tja, blir iofs lite speciellt med en Android-gps, eftersom jag väl lika gärna kan köra Viewranger och det kartset jag redan betalt för, men det kanske ändå finns fördelar med en 'native' karta?

Nån som hunnit skaffa den och/eller har några tankar kring kartorna att dela med sig av?
 
Om det är den karta som kallas Recreation Map Europe v4 så är den inte så mycket att så här års hänga upp i julgranen, i alla fall inte jämfört med FriPro v3.
Täcker å andra sidan hela Europa och kan kanske vara mer användbar i mer tätbefolkade områden.
 

Bilagor

  • RecMapEU.jpg
    RecMapEU.jpg
    26.1 KB · Visningar: 591
Apropå positionsnoggrannhet, så kör jag med en Garmin 60CSx med medelvärdesberäkning; normalt ca 30 s. Har förmånen att ibland kunna göra jämförelse med mätpunkter inmätta med cm-noggrannhet och har aldrig fått sämre resultat än att min inmätta position är inom 2 m. Ibland i värsta tänkbar skog; gamla granar vars barr bryter signalerna.

Skulle aldrig köpa Garmins Monterra GPS-mottagare för 6 lakan. Sjukt dyr för en så simpel sak...

Jag spår att Garmin upphör att existera/uppköpt inom två år, för det finns ingen/liten marknad för dem numera. Varje telefon har en GPSm och det får man på köpet. För mig är dock medelvärdesberäkning viktigt för hög noggrannhet. Dock har min nya telefon (Sony Z) och min surfplatta (Nexus 7) både GPS och Glonassmottagare, så teoretiskt borde båda dessa vara bättre än 60CSx. Dock finns en annan detalj som ska räknas in; antennen. Den är suverän på 60CSx och man får bäst resultat genom att hålla den lodrätt med antennen uppåt. På Sony Z sitter antennen i det övre högra hörnet men har inte märkt någon skillnad på hur jag håller telefonen.

Min "gamla" telefon Sony LT26i har inte Glonass, men är/var sjukt sämre än Nexus 7; kunde utan vidare visa nästan hundra meter fel. Den senare (Nexus 7) är förvånansvärt bra, även utan medelvärdesberäkning. Hoppas hitta en app som kan ge mig medelvärdesberäkning av positionen och då lär även 60CSx bli rökt...
 
Senast ändrad:
Jag blev imponerad av surfplattan Nexus 7 och dess gps mottagare.
Den hoppa igång lika fort som en Garmin 60 och en 76a - trots intern pytteantenn.

Nexus 7 har ju en ganska fet skärm och medger ju översikt ala papperskarta.

En nalle som är både telefon och surfplatta är Samsung Mega 6.3 - har en sån.
Den har ju stor skärm också och är en bra kandidat.
 
Jag blev imponerad av surfplattan Nexus 7 och dess gps mottagare.
Den hoppa igång lika fort som en Garmin 60 och en 76a - trots intern pytteantenn.

Nexus 7 har ju en ganska fet skärm och medger ju översikt ala papperskarta.

En nalle som är både telefon och surfplatta är Samsung Mega 6.3 - har en sån.
Den har ju stor skärm också och är en bra kandidat.

Eller Sony Xperia Z Ultra, som jag använder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
thureb Jämförelse Garmins kommersiella topografiska och vägkartor med motsv OSM Navigering 0
ollefisk Garmins kartlicens Navigering 2
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
tekman Garmins "dolda" licensregler för kartprodukter Navigering 25
KOJ Varning för Garmins fartkamera databas Navigering 34
pery Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker! Navigering 5
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
greenjuice Nya eTrex HC-serien ute på Garmins hemsida Navigering 0
svlcm Garmins POI Loader 2.3.2 Navigering 2
mikr Kartor i Garmins x-modeller... Navigering 0
olhe Garmins Europa service Navigering 9
laser2 Skillnader mellan Garmins nya x-modeller och de gamla Navigering 0
ulfbengtsson482 Nya screenshots på Garmins Frliuftskartan Pro Navigering 21
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
Garmin Vista Garmins Mapsourceprogram Navigering 3
Martin O Garmins kartpolitik Navigering 8
sotter Garmins eTrex VS GPSmap? Navigering 2
Store Använda Garmins kartor till OziExplorer CE Navigering 0
micke.lu HJÄLP!!! Grundkartan i Garmins modeller.....? Navigering 6
Nikno Garmins Etrex fäste Navigering 13
chuck Detaljer på garmins basemap Navigering 12
Grusbus Garmins hoj-fäste? Navigering 11
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
Unnah Monterra Navigering 5
avslutatmedlemskap160620 Garmin monterra Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.