Garmins nya inriktning. Monterra med Android.

Man får väl se om skärmen fungerar i blött läge....hade en Motorola Defy visserligen vattentät men vad hjälpte det när skärmen fick fnatt av ett regnmål 30 mil bort - fiskarna förblev oplåtade liksom.
En gps som blir obrukbar i hällregn går inte att ha för friluftsliv förutom i Atacama öknen.

Denna verkar ju vass och vettig med stöd för R6 batterier.

Vi får se.
 
Iväg till badrummet för 'regnprov' ...

Så ska mobiler, smartphones och GPS:er testas. Funkar knappar, pekskärmar i en dusch funkar det nog i regn också. Prova gärna om du kan höra nåt i mobilen också, med vatten i hördelen brukar det bli svårt. Alltså kanske man får gå över till högtalarläge, bara att prova. Sista testet bör vara om man ser något i starkt solsken. Mina GPS:er och min Sonim-mobil klarar detta betydligt bättre än min Samsung Xcover 2 (android). (Ursäkta om det blev lite OT)

Eftersom jag också prioriterar lång batteritid och standardbatterier (AA och AAA) så blir jag inte så imponerad av 22 timmar på Garmins nya Monterra. Mina Etrex (äldre modellen, HCx) klarar utan vidare 30-35 med 2 lithium-AA och avstängd skärmbelysning (behövs inte i dagsljus).

mvh thomas
 
En duschbehandling motsvarar inte ett riktigt regnväder det minsta - vattnet är rent och pärlar sig av från skärmen och dina fingrar nästan.

Ute är det annorlunda enkel skit som aska sänker utspänningen i vattnet så den gärna limmar på ytor osv - går inte att jämföra alls.
 
En duschbehandling motsvarar inte ett riktigt regnväder det minsta - vattnet är rent och pärlar sig av från skärmen och dina fingrar nästan.

Ute är det annorlunda enkel skit som aska sänker utspänningen i vattnet så den gärna limmar på ytor osv - går inte att jämföra alls.

Det mesta man har när man duschar (schampoo, tvål osv) sänker ju också ytspänningen effektivt.
Jag misstänker att det är en klar skillnad mellan vatten och ånga däremot. Ånga kan man ha i innerfickan på sin membranskaljacka. Eller, man kan nog snarare räkna med att ha det...
 
Vågar man prova med lite bilvax tro?

Ja lite kul ide...haha tänkt på det - kan väl fungera.

Bara man inser att spöregn,duggreg,dimma,smuts och så i skogen inte kan jämföras med att doppa under kran och skicka ett sms till mamma och sen säga att den fungerar!

I vissa lägen är det en fara , kajakpaddlaren kan alltså t.ex inte ringa trots att telefonen är säker.
 
Touchskärmen på Garmin har jag aldrig upplevt som ett problem, tvärtom , funkar fint även med neoprenehandskar och blöt skärm.

Min Dakota 20 har några gånger släpats i vattnet nån halvtimma hängandes i ett snöre när jag paddlat kajak, utan några bekymmer efteråt.

Däremot har jag sabbat en del pixlar på Dakotan då skärmen utsatts för tryck i ryggan (troligen). En "vanlig" skärm där man styr funktionerna med knappar kanske är tåligare för sånt.
 
Jag tror Garmin gör helt rätt faktiskt. Personligen vill jag ha en "riktig" gps och kommer fortsätta köpa dessa, precis som jag vill ha en "riktig" gps i båten och bilen och inga telefoner eller läsplattor. Men jag tror ändå att Garmin gör rätt, marknaden förändras snabbt och de måste hänga med. Kompaktkamerorna har enorma problem nu för tiden när de måste konkurrera med allt bättre mobiltelefonkameror, ska Garmin inte råka ut för samma öde måste de anpassa sig.
Kanske blir det inte helrätt på första försöket, men det är ett steg på vägen.
 
Monterran ser ju ut och är specad som en fullträff bara skärmen är med när det är dåligt - lär ju bli en sån som ersättare till 60 och 70an.

Man skall ha en separat, en telefon med är ett komplement

Jag köpte en Samsung Mega - haha! den är stor men jag tänkte kunna använda den som komplement till 60/70an då skärmen är stor - man får lite översikt som med papperskarta.
Den kan ju dock inte tas fram i pissväder.

Sitter och fnular på kartor till den.

Var impad , snabb gps fix även utan nätstöd även inomhus.
 

Bilagor

  • mega.jpeg
    mega.jpeg
    7.6 KB · Visningar: 519
Jag köpte aldrig nån bil-gps. Den kändes inte så nödvändig. Och min senaste mobil är snäppet bättre än min förra (båda Android) som bil-GPS, och jag inser nog att jag i den har en bil-gps som motsvarar mina krav med råge. Den får uppdaterade tjänster, och troligen köper jag ny telefon om 2-3 år eller vad det kan jhandla om.

Det gör i praktiken att med den bästa kameran som finns i mobiler (Sonys nya Z!?) samt gps, så slår man nästan helt undan marknaden för en mycket stor del av leverantörer av gps och kompaktkamera till konsumenter.

Jag har nog fortfarande en kompakt som på några sätt är överlägsen min mobilkamera - men inte på alla sätt. Det faktum att man kan bära med sig en (1) apparat för att kunna ringa och fota gör ju att det är mobilkameran man verkligen har på sig när det dyker upp fototillfällen. Och man får ett beteende som går ut på att fotografering sker just med mobilen.

Jag tror att både vad gäller kompaktkameror och frilufts- och bil-gps så kommer mobilerna att ta över, och även genom högre utvecklingstakt bli överlägsna de dedikerade apparaterna. Jag har ingen lust att köpa kamera vartannat år, och det är ännu längre sen jag köpte min Garmin GPSMap 60CS.
Mobil däremot har jag bytt med viss regelbundenhet sedan 90-talet.

Det finns tillfällen då jag föredrar mina kameror eller min Garmin före mobilen, men det blir alltmer sällan.

Och egentligen går det ju inte att ringa bättre med mobilerna numera - det är ju övriga funktioner som lockar - samt även gör ens "gamla mobil" utdaterad. Jag har ingen surfplatta heller, min nya telefon är klart surfvänlig, och det var redan den förra också.

Jag kommer säkert att byta telefon framöver för att få ännu bättre kamera osv osv. Det är den utbytestakten som kommer att kunna knäcka dedikerade apparater.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
thureb Jämförelse Garmins kommersiella topografiska och vägkartor med motsv OSM Navigering 0
ollefisk Garmins kartlicens Navigering 2
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
tekman Garmins "dolda" licensregler för kartprodukter Navigering 25
KOJ Varning för Garmins fartkamera databas Navigering 34
pery Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker! Navigering 5
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
greenjuice Nya eTrex HC-serien ute på Garmins hemsida Navigering 0
svlcm Garmins POI Loader 2.3.2 Navigering 2
mikr Kartor i Garmins x-modeller... Navigering 0
olhe Garmins Europa service Navigering 9
laser2 Skillnader mellan Garmins nya x-modeller och de gamla Navigering 0
ulfbengtsson482 Nya screenshots på Garmins Frliuftskartan Pro Navigering 21
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
Garmin Vista Garmins Mapsourceprogram Navigering 3
Martin O Garmins kartpolitik Navigering 8
sotter Garmins eTrex VS GPSmap? Navigering 2
Store Använda Garmins kartor till OziExplorer CE Navigering 0
micke.lu HJÄLP!!! Grundkartan i Garmins modeller.....? Navigering 6
Nikno Garmins Etrex fäste Navigering 13
chuck Detaljer på garmins basemap Navigering 12
Grusbus Garmins hoj-fäste? Navigering 11
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
Unnah Monterra Navigering 5
avslutatmedlemskap160620 Garmin monterra Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.