Plus testade

Appar, GPSer och Sportur.
Resultatet var beklämmande.

När vi under förra årtusendet fick terrängjeepar med GPS i fick vi också en förväntad feltabell med i paketet. Eftersom kartorna över den aktuella terrängen hade ritfel på kilometrar var vi inte speciellt oroade. Kunskaper i karta och kompass behövdes ändå. Även där fick det bra. Men valet att fortsätta med bra kartor och hyfsade kompasser från då, verkar stå sig väl även idag.
go tur
 
Att ni fick feltabell då berodde snarare på att det då fanns störning på signalen, den togs bort 2 maj 2000 efter ett presidentbeslut av Bill Clinton.
 
Programmet Plus testade 6 st (gratis) appar för löpning och jämförde även med en gps-löparklocka från Garmin. Den delen av programmet går att se här för den som vill veta vad tråden handlar om. Det går även att läsa artikeln här samt Garmins svar här.

Jag vet inte riktigt på vilket sätt det är intressant för oss friluftare dock, personligen har jag inget jättestort behov att veta den exakta sträckan jag har gått, för mig spelar det ingen roll om en dagsetapp diffar på flera hundra meter eller ej, bara jag vet ungefär var jag är så är jag nöjd.
 
Tack för summeringen, nu förstår jag :)

Gps-klockor och mobilappar är ju främst anpassade till träning av olika sporter. Vid t ex vanligt friluftsliv är det mer intressesant att veta var man har vandrat än att få veta hur exakt långt man har vandrat (så länge det inte diffar på flera kilometerar).

Personligen tycker jag att karta och kompass kompletterat med en enkel GPS alltid är trevligt vid vandring. Jag har även en gps-klocka (Garmin 310XT) som jag än så länge är nöjd med. Men den använder jag bara vid löpträning, cykling, skidåkning och kortare dagsutflykter p g a att batteriet är inbyggt och inte går att byta ute i fält.
 
De bästa testen av pulsklockor och träningsappar utförs nog utav DC Rainmaker http://www.dcrainmaker.com/.

F.ö. kan det vara flera orsaker som spelar in i testet. Bl.a. så är den löjligt svaga GPS-signalen mycket störningskänslig.

Faktakunskapen hos sensationskåta journalister brukar lämna en hel del övrigt att önska.
/Niklas
 
Rätt förvirrat från Plus

Om man hittar så stora variationer i mätningarna bör man analysera varför. Är det användarfel eller något annat?

Om man analyserat färdspåren tror jag man kunde förklarat problemet betydligt bättre.

Smarta telefoner med GPS får en fix snabbare än en ren GPS beroende på att telefonen får platsinfo via GSM-masterna. En kallstart av en ren GPS kan speciellt om man inte startat GPSen i området tidigare ta flera minuter. Man kan behöva lägga ifrån sig GPSen på ett ställe med fri sikt.

Det framgår ej i Plusartiklar och i TV-inslagen om fix hade erhållits innan man började springa respektive om man nollställt räkneverk i GPS respektive applikationer.

GPSer med känsliga mottagare ger bra färdspårsdata IMHO. Men man bör kolla att hela färdspåret finns med innan man drar slutsatser. Det kan bli liknande fel om man testar cykeldatorer utan att kolla om tripmätarna är påslagna respektive nollställda.

Thure
 
ej "cet par"

Ska man göra vetenskapliga tester så ska allt annat i omgivningen än just det man jämför vara lika mellan försöken, brukar kallas ceteris paribus eller kort cet par.
Sannolikheten att alla GPS-sateliter var i exakt samma position vid de olika testtillfällen är infinitesimal (forskarspåk för försummbart liten) dvs omgivningen för de olika testfallen var olika.

Eller på lite enklare svenska - man har jämfört äpplen med päron, eller kanske snarare gröna äpplen med gula äpplen.

Dock så tror jag precis som någon annan antydit att det stora mätfelet beror på två saker - dels hur ofta de olika apparna tar sina positions-sampel och sedan vilken formel de använder för att beräkna avståndet mellan dessa sampel. Är det strikt 2dimensionell geometri, finns apekter av höjd medräknat och i så fall hur, tror appen att man i första hand rör sig längs vägar och stigar eller int, m m?
Om vi säger att appen tar sampel med väldigt hög frekvens - hur ofta bistår verkligen GPS-chippet med uppdaterad position?

/Patrik, var mobil-GPS visar olika längd för samma cyketsträcka till/från jobbet för olika dagar.
 
Min

erfarenhet av Garmins Etrex Vista HCx är att den på cykelturer avseende tripmätaren till tredje decimalen överenstämmer med min cykeldator. Det räcker för mig.

När jag leder skridskoturer har ofta flera åkare GPS. Där har alla åkare inte åkt exakt samma spår men överenstämmelsen om alla nollställt samtidigt brukar vara mycket bra. I tät skog kan det bli mera variationer.

Thure
 
Nej du våra var inte civilkodade utan så bra som det gick.

Så vitt jag förstått, så är den amerikanska militären mycket restriktiv med att släppa den militära P(y)-koden till utomstående militärer och civilpersoner, varför ni troligtvis körde med C/A-kodmätare och således påverkade av SA-signalen.
/Niklas
 
Ska man göra vetenskapliga tester så ska allt annat i omgivningen än just det man jämför vara lika mellan försöken, brukar kallas ceteris paribus eller kort cet par.
Sannolikheten att alla GPS-sateliter var i exakt samma position vid de olika testtillfällen är infinitesimal (forskarspåk för försummbart liten) dvs omgivningen för de olika testfallen var olika.

Eller på lite enklare svenska - man har jämfört äpplen med päron, eller kanske snarare gröna äpplen med gula äpplen.

Dock så tror jag precis som någon annan antydit att det stora mätfelet beror på två saker - dels hur ofta de olika apparna tar sina positions-sampel och sedan vilken formel de använder för att beräkna avståndet mellan dessa sampel. Är det strikt 2dimensionell geometri, finns apekter av höjd medräknat och i så fall hur, tror appen att man i första hand rör sig längs vägar och stigar eller int, m m?
Om vi säger att appen tar sampel med väldigt hög frekvens - hur ofta bistår verkligen GPS-chippet med uppdaterad position?

/Patrik, var mobil-GPS visar olika längd för samma cyketsträcka till/från jobbet för olika dagar.

Bra inlägg.
Hur sträckan beräknas kan skilja stort mellan olika apparater, men även inom. Distans på, t.ex., spår och på tripp-mätaren kan skilja stort av den enkla anledningen att den ena pausar när hastigheten understiger ett tröskelvärde, medan den andra, vid stillastående, står och adderar flera km p.g.a. dålig mottagning.
Modell A kan vara bra på en typ av mätning/terräng/etc, medan Modell B är bättre under andra omständigheter.

I artiklen sägs det även att det är "Kontrollmätt milbana för lokal motionstävling i Umeå."
Hur har den sträckan mätts upp? Mäthjul, på ortofoto, med GPS?


Jag tycker för övrigt att Plus tester överlag håller låg nivå och är ganska intetsägande.
"Löparapparna håller inte måttet".
OK. So what, vart vill ni komma? En GPS gör att man på ett enkelt sätt kan mäta distans med skaplig noggrannhet. Det är inget perfekt system, och det finns mycket som påverkar.

Plus är inte vad det än gång var.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.