Syftkompass med säkerhetsnål, till vadå?

Tycker att Spikbjörn överför sina personliga värderingar allt för generellt på alla andras behov. Skulle jag orientera, plocka svamp etc. skulle jag absolut ha en linjalkompass.

Men om jag vandrar i fjällen så har jag absolut inte bråttom som Spikbjörn alltid verkar ha enligt resonemanget. När man vandrar 2-3 km/h så står man ju nästan still även när man rör sig. Där har jag gärna en syftkompass med mig. Att syfta in punkter utifrån referensunkter på de långa avstånd som det ofta blir i fjällvärlden kräver noggrannhet vilket jag har varit i behov av flera gånger - som tur var inte i nödsyft än. Dessutom känns det skönt med det extraskydd kring kompasshuset som en syftkompass har.

Självklart behövs det kunskap om hur man använder en syftkompass, men att tänka spegelvänt är för det mesta inga större problem och brukar snabbt utvisa sig ändå om man försöker tänka "rätt". Och fjällräddningen skulle ha betydligt mindre att göra om folk istället för att förlita sig till modern teknik såg till att lära sig karta och kompass ordentligt.
Nädå, jag har inte alltid bråttom ;-)

Men om man vill ha kompassen till sådana aktiviteter så är det en annan sak än att syfta med kompass.
Om man nu behöver syfta långa avstånd med kompass så är man ju å andra sidan ute efter precision och då är det som Thure säger viktigt med en bra nål.

Annars syftar man nog mer precist med en linjalkompass med bra nål en en syftkompass med dålig. Om det överhuvudtaget finns sikt så att det går att syfta, annars får man använda karta och kompass på "vanligt vis".

jag tycker bara att man skall välja en kompass som är lämplig för ändamålet man skall ha den till, alla behöver inte en syftkompass men i fjällen kan man använda den funktionen om man vill.
 
Tackar för alla påpekanden men nu var frågan om funktionen med säkerhetsnålen och inget annat :) Det var inte en fråga om att jag har köpt "fel" kompass utifrån vad en del gissar och antar att jag ska ha kompassen till. För att ändå skriva något så var skydd för kompasshuset en del, hastigt köpsug ett annat, spegel är bra för rakning och signalering (det kan man inte med en vanlig kompass), den är så liten så jag kan ha den i fickan när jag kör MTB (och vill veta ungefärligt väderstreck när man står där mitt i tät skog) osv. Den är inte i första hand tänkt som vinnarkompass i O-ringen eller mitt enda navigationshjälpmedel uppe i fjällen. Den kanske inte ens åker med till fjällen. Brukar ha med min stora syftkompass, GPS och en minikompass som sitter ihop med en termometer.
 
Jag använder syftfunktionen på just den kompassen ganska flitigt i fjällen. Den är kanske inget precisionsinstrument men den är å andra sidan liten nog att alltid ligga i benfickan. Och av fem personer som skulle över mårmapasset i måndags förra veckan gick tre fel, och vi två som hade tagit ut kompassriktning från stugan gick rätt :D
 
Hmm... Att passera Mårmapasset i väder som kräver kompassgång är ju inget man önskar. Har passerat passet på sommaren två gånger. Den första i strålande solsken, den andra i snöstorm. Skillnaden i njutning får nog räknas i tiopotenser.
 
Jag använder syftfunktionen på just den kompassen ganska flitigt i fjällen. Den är kanske inget precisionsinstrument men den är å andra sidan liten nog att alltid ligga i benfickan. Och av fem personer som skulle över mårmapasset i måndags förra veckan gick tre fel, och vi två som hade tagit ut kompassriktning från stugan gick rätt :D

Men...använde ni säkerhetsnål eller gick ni osäkrat :)?

//J
 
[...]Syftkompass är en "riktig" kompass men vem behöver syftningsfunktionen?[...]

Jag antar att du aldrig behövt ta ut mål terrängen för artilleribekämpning... ;) Numera går det ju förvisso att använda sig av EOI (Eldlednings- och observationsinstrument) om man har tillgång till ett sådant, men ibland får man klara sig utan...

I övrigt tror jag att vi är rätt överens.
 
Jag antar att du aldrig behövt ta ut mål terrängen för artilleribekämpning... ;) Numera går det ju förvisso att använda sig av EOI (Eldlednings- och observationsinstrument) om man har tillgång till ett sådant, men ibland får man klara sig utan...

I övrigt tror jag att vi är rätt överens.

Jag brukar bara använda händerna för att döda mygg i fjällen ;-) det går mycket fortare än att syfta.

Naturligtvis finns det en anledning till att det finns syftkompasser för dom som behöver det, men varför hänga kompassen på jackan med säkerhetsnål så man måste snurra sig själv för att vända kompassen rätt?
 
Bara för att säkerhetsnålen sitter där så behöver man inte använda den. Jag kan se användningsområde på MTB i skog för att grovorientera genom att handsfree ha väderstrecken. Inte så bra att släppa styret när man kör över sten och rötter. Stöp nog 12-14 ggr på fyra timmar igår och kraschade displayen på min Garmin... lär inte ha nåt så dyrt framme på nästa runda.
 
Bara för att säkerhetsnålen sitter där så behöver man inte använda den. Jag kan se användningsområde på MTB i skog för att grovorientera genom att handsfree ha väderstrecken. Inte så bra att släppa styret när man kör över sten och rötter. Stöp nog 12-14 ggr på fyra timmar igår och kraschade displayen på min Garmin... lär inte ha nåt så dyrt framme på nästa runda.

Jag förstår din användning av kompassen, och helt seriöst skulle jag tro att du blir väldigt nöjd med en handledskompass. Perfekt för grov riktningskoll och alltid till hands utan att vara i vägen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
freij.j mest detaljerad gratiskarta till android ? Navigering 11
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
xidor RT90 doc till Garmin Astro Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.