Ange position vid 112 etc

Under rubriken "positionera dig" finns mer information

Man kan använda t.ex. både RT90 och UTM för att ta ut XY


Finns även kontaktformulär och telefon nummer till de olika alarmcentralerna, de är väldigt hjälpsamma när man har frågor om vad som gäller när man ringer in. Bor man i obygden kan man även prata med den lokala räddningstjänsten då troligtvis kommer vara först på plats.
 
Det är ju utmärkt om du står där det finns täckning Dessvärre är den inte 100% ännu.

Men då kan du inte heller ringa SoS Alarm ;-) så då har du inget behov av koordinaterna ;-)

Jag kompletterar med en spot som larmar via satellit

Appen kompletterad med en knapp som skickar in till SoS Alarm med något identifierbart Id borde vara den lösning man skulle behöva vid en nödsituation.
 
Hittade nu en app på både Iphone och Android som också verkr göra jobbet men den är till för att larma viltolyckor till 112

http://www.viltolycka.se/nyheter/vi...yckor-pa-vag---ny-applikation-i-mobiltelefon/

newsimage.jpg

iphone-app-reportaccident-full.png


"Viltolycksrådet har skapat en applikation (app) för mobiltelefoner där du får fram positioner på karta där tidigare viltolyckor har inträffat. Du kan också anmäla en viltolycka direkt från appen där din positionsangivelse visas.

......
....

Ring 112 via appen
Via den nya appen ringer man direkt till larmnumret SOS 112. På telefondisplayen får trafikanten också fram x- och y-koordinaterna som rapporteras till Polisen via larmnumret. Appen innehåller även instruktioner om åtgärder vid en trafikolycka med vilt."


Android http://www.viltolycka.se/nyheter/vi...trackor-pa-din-bilfard-aven-med-android-app-/
 
Vänta nu,,,

nu gör ni väl det hela lite väl komplicerat. Appar, GPS, SMS och allt möjligt skit,,,

Man ringer helt enkelt 112 och får tala med en MÄNNISKA. Operatören är ett proffs och frågar naturligtvis efter relevanta uppgifter. Mer behöver man inte veta. Ett Ett Två!
 
Sämre & sämre

När jag läser igenom tråden så verkar det bara bli sämre och sämre.

Det enda koordinatsystem som fungerar när man som jag rör mig på MC i Europa (Skåne) är det urgamla DD,MM,SS. Eller Lat/Lon som en del kallar det. Inte f-n kan jag ställa om min GPS till lokala koordinatsystem när jag förflyttar mig mellan Skåne, Danmark, Tyskland, Polen, Norge & Litauen. Till Stockholm kör jag numera aldrig eftersom jag inte vet var alla seveneleven ligger där man måste betala vägskatt.

Jag har inget alternativ till. DD, MM, SS. På sjön (inte Mälaren utan riktiga sjön) funkar inget annat. Därför beklagligt att Stockholms lokalbefolkning bestämt att den landbaserade delen av räddningstjänsten skall använda det lokala svenska XY-systemet. Medan sjöräddningen använder ett annat.

Beklagligt är oxå den obegripligt låga kunskapsnivån hos räddningstjänstens larmmottagare. Jag har larmat vid ambulansbehov långt ute i skogen 3-4 gånger. Ingen gång har dom kunnat redogöra för vilken info dom ville ha.

Exempel: Min MC med GPS står 50 m bort från min olycksbroder. Jag tar hans GPS, noterar att den är inställ på Garmins idiotiska default DD, MM.MMM och frågar larmtjänst om det är OK. Jovisst säger hon. Jag uppger koordinaten varvid hon protesterar och säger att minuternas decimaldelar inte får vara större än 60. Jösses. Noll koll. Jag ställer om GPS:en och ger henne X,Y. Det visar sig dock att de två damerna i ambulansen hade järnkoll. När jag väl fick telefonkontakt direkt med dem så funkade allt.

Nej. RT90 är idioti i räddningssammanhang. För en tid sedan körde jag zigzag på grusvägar längs norska gränsen. Då borde jag alltså ställt om mellan svensk & norskt lokalsystem 5-6 gånger per dag. Eller?
 
nu gör ni väl det hela lite väl komplicerat. Appar, GPS, SMS och allt möjligt skit,,,

Man ringer helt enkelt 112 och får tala med en MÄNNISKA. Operatören är ett proffs och frågar naturligtvis efter relevanta uppgifter. Mer behöver man inte veta. Ett Ett Två!

Man tycker naturligtvis att det borde vara på det sättet, men uppkomsten till denna tråd beror väl helt enkelt på att det visat sig vara annorlunda. Tyvärr.

Jag tror vidare att det verkar vara svårt att hitta ett jättebra sätt att ange sina uppgifter till larmcentralen eftersom det sedan ändå blir andrahandsuppgifter till den som verkligen ska hitta fram till olycksplatsen.

Frågan i denna tråd borde alltså ställas till de ansvariga för larmcentralen - och de svar som många redan fått i lite olika tappning duger förstås inte. Det framgår ju erfarenhetsmässigt att det kan bli fel även när den som larmar gör rätt, och dessutom har höga ambitioner om att få detta bekräftat vid larmet.

Larmcentralen borde alltså titta närmare på detta, och sedan bli duktiga på att informera om hur man verkligen ska ange sin position. Självklart kan de då inte utgå från att folk har GPS, eller att alla har en rimligt flexibel inställning till vilket koordinatsystem som faktiskt är "bäst"*, tyvärr är det ju en massa individer med olika förutsättningar som ringer, men det vore ju bra om larmcentralen åtminstone kunde vara tydliga med vad som verkligen fungerar bra för dem.


*en ren tramsdiskussion förstås, i det här avseendet är väl alla koordinatsystem tillräckligt entydiga, och de flesta klarar ju i någon mån att konverter - dock kanske inte i en skarp situation som larmande.
 
Med hjälp av papperskarta brukar det gå att hitta hus och de vägar som behövs för att ambulansen skall komma fram. De flesta bebodda hus har fortfarande telefon på snöre.
De skarpa gånger ego behövt kalla på 112 har XY fungerat kanon. Tekniken skall inte stå ivägen för utförandet. KISS bör det vara.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
majjen Hur hittar jag denna position? Navigering 4
Johan123 Finns det någon app där man kan meddela sin position? Navigering 15
plawsworth dela position via iphone Navigering 0
PlaZma Hitta till gps position med mobilen Navigering 4
patrick.akerberg GPS position spåras på internet Navigering 9
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
matte_upp UTM position Navigering 6
Drever Sida på nätet för att kontrollera position? Navigering 2
gundj position i SMS omvandlad till brytpunkt? Navigering 0
Staffan Andersson Vikten av att veta sin position... Navigering 2
PoC Noggrannhet - Position - SA Watch Navigering 3
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4
scotti Problem vid navigation Navigering 1
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
mikaelbe Dakota 10 stänger av vid inkoppling av USB Navigering 0
joanc gps stängs av vid spårval Navigering 1
Flunko Garmin Dakota 20 - Ledtrådar vid Geocaching? Navigering 2
pelka Vad tänka på vid köp av GPS? Navigering 4
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
fson 60CSx piper vid avstängning? Navigering 14
GilbertK Garmin Oregon totalkraschar vid uppstart Navigering 4
mph60-2002 60CSx -öka detaljer vid utzoomning? Navigering 5
Kincop Snabbfråga: Antal kartsegment vid överföring? Navigering 3
orjanraberg MapSource kraschar vid överföring av karta Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
Långbåge Säkerhet vid bågskytte Navigering 2
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
jonasolof Hur högt över horisonten når Global star vid given latitud? Navigering 2
Kincop Dubbla kartor vid överföring? Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
stortiger Problem vid överföring till garmin Navigering 3
Finnwoodman 276C stänger av sig vid byte av Anv.läge Navigering 2
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
lagerstrom ETA-beräkning vid olika färdsätt (GPSMap 60 Cx) Navigering 5
goranwi 60Csx-instabil karta/navigeringspil vid navigering Navigering 8
graylingfisher Larm vid kursavvikelse i questen. Navigering 9
realdexter 60csx - vad ingår vid köp?? Navigering 12
greenjuice Erfarenheter vid reklamation av GPS hos Skövde Natur Navigering 3
hugbe Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering Navigering 23
kanotisten Drömmar e det som håller oss vid liv Navigering 1
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
buster23 GPSval-checklista på väsentligheter vid köp. Navigering 38
Torbjörn Klockare Handhållen GPS med sjökort vid segling Navigering 13
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
CirruZZ Kartor sida vid sida i Ozi Navigering 7
ÄventyrsUffe Vilka kordinater vid nödsituation Navigering 10
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Navigering 3
sehlis Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel Navigering 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.