Ange position vid 112 etc

Du skriver i dina inlägg om Facebook, Flicker, twitter osv , men alla har kanske inte konton där.
Inte ens hot om våld får mig att aktivera ett Facebook-konto igen, de andra ser jag inget behov av heller, och jag inbillar mig att jag inte är unik.

Jag tycker att tanken på en SOS-app för alla system som idag innehållen en GPS vore en väg framåt.
Inte så att den på egen hand SMS-ar men vid aktivering av appen skulle man få upp en skärm som meddelar användaren att positionering pågår och efter det talar om att följande skall talas om när larmoperatören svarar och så visas positionen i ett format valt av SOS-alarm.

Detta (som jag är skeptisk till i nuvarande utformning) kunde kanske vara en utgångspunkt.
http://forum.svmc.se/showthread.php?7265-ITS-Incident-Tracking-System-amp-100-testpiloter
 
Re facebook twitter bacillskräck

Jag säger att ange position på Facebook exakt kan kreti och pleti göra med 2 klick på en rel modern telefon, medans skall man ange position till SOS Alarm skall man förstå ange sin position gärna i SWEREF 99 TM

Någon borde överbrygga den klyftan är mitt budskap/tanke.

1. Dels borde kanske Appar fram
2. Dels borde SOS Alarm ha ett ställe att SMS till
en email adress eller en webbsida man skulle kunna surfa till och den läser av ens position
Jmf surfa med er telefon till
http://www.browsergeolocation.com/

Verkar vara 1 rad kod att hämta position från en smartphones webläsare

Example of a "one-shot" position request.

function showMap(position) {
// Show a map centered at (position.coords.latitude, position.coords.longitude).
}

// One-shot position request.
navigator.geolocation.getCurrentPosition(showMap);

http://www.tutorialspoint.com/html5/geolocation_getcurrentposition.htm
 
Senast ändrad:
Re SMS

Tanken var att komplettera med ett SMS med en bild position etc.
Känns som ett automat SMS med position kanske ger mindre fel än att beskriva över telefon

Bara ladda upp en bild till flickr med GPS position känns bättre än
att försöka beskriva över telefon var jag är..

http://www.flickr.com/photos/salgo/6895685035/map/

Men hur ska larmoperatören kunna känna igen sig? Se bara på tråden "gissa position" här på forumet, och då är det ändå friluftsfolk och ganska välkänd terräng. Ligger man i valfri skog på låglandet är det kanske inga siktlinjer, och den ena myrjäveln är ju den andra lik. Och från kajakhöjd i skärgården flyter öar lätt ihop. Gps-position är dessutom en försumbar datamängd jmf med en bild på ett par mb när man har dålig täckning.
 
Men hur ska larmoperatören kunna känna igen sig? .
Han behöver inte känna igen sig bilder tagna med en IPhone innehåller GPS positionen det är det länken ovan till flickr visar dvs du tar ett kort och laddar upp sedan finns din position tillgänglig.

Ju mer jag tänker på hur galet enkelt det är från en telefon att få position så känns det tragiskt att 112 larm inte utnyttjar det. Tyvärr är dock våra smartphones allväderstelefoner så den går inte att lita på plus bristen av täckning i fjällvärlden också ett problem.

Men att inte utnyttja det då folk ringer 112 från en smartphone känns som ett systemfel.
 
Men att inte utnyttja det då folk ringer 112 från en smartphone känns som ett systemfel.

Min mobiltelefon går det inte att ringa från när det är solsken för då är displayen helt svart. Känns också ett fel. Jag skulle rings SOS –alarm i somras när jag såg ett rattfyllo, men innan jag hittat en skuggig plats hade jag hunnit glömma registreringsnumret på bilen.

Per
 
Han behöver inte känna igen sig bilder tagna med en IPhone innehåller GPS positionen det är det länken ovan till flickr visar dvs du tar ett kort och laddar upp sedan finns din position tillgänglig.

Ju mer jag tänker på hur galet enkelt det är från en telefon att få position så känns det tragiskt att 112 larm inte utnyttjar det. Tyvärr är dock våra smartphones allväderstelefoner så den går inte att lita på plus bristen av täckning i fjällvärlden också ett problem.

Men att inte utnyttja det då folk ringer 112 från en smartphone känns som ett systemfel.

Ok, då är jag med på hur du tänker. Är dock fortfarande något tveksam till nyttan med just själva bilden, med tanke på datamängden som ska överföras. Ofta kan det ju fungera med tal där man inte har täckning nog för att dataöverföring via internet kan funka, och ibland kan man få igenom sms-trafik där täckningen är för dålig för tal. Känns som man borde försöka få till något som ger så mycket info som möjligt till så lite krav på uppkoppling/täckning som möjligt.
 
Att skicka positionen är i datamängd som ett kvarts SMS. Frågan är varför SOS INTE har en positioneringsfunktion om möjligheten finns. Är det möjligtvis den vanliga ursäkten när det gäller att implementera IT-lösningar, "- Alla har inte pryttel X", vilket brukar betyda att INGEN får möjligheten att använda lösningen. Om man resonerat så med TV hade vi fortfarande haft TV1 i svartvitt.
 
Envar som sysslat med samband vet att ursprungskvaliteten hos sändaren sällan kan överträffas.
Det som brukar ge mest brus är ovidkommande kommunikation.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
majjen Hur hittar jag denna position? Navigering 4
Johan123 Finns det någon app där man kan meddela sin position? Navigering 15
plawsworth dela position via iphone Navigering 0
PlaZma Hitta till gps position med mobilen Navigering 4
patrick.akerberg GPS position spåras på internet Navigering 9
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
matte_upp UTM position Navigering 6
Drever Sida på nätet för att kontrollera position? Navigering 2
gundj position i SMS omvandlad till brytpunkt? Navigering 0
Staffan Andersson Vikten av att veta sin position... Navigering 2
PoC Noggrannhet - Position - SA Watch Navigering 3
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4
scotti Problem vid navigation Navigering 1
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
mikaelbe Dakota 10 stänger av vid inkoppling av USB Navigering 0
joanc gps stängs av vid spårval Navigering 1
Flunko Garmin Dakota 20 - Ledtrådar vid Geocaching? Navigering 2
pelka Vad tänka på vid köp av GPS? Navigering 4
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
fson 60CSx piper vid avstängning? Navigering 14
GilbertK Garmin Oregon totalkraschar vid uppstart Navigering 4
mph60-2002 60CSx -öka detaljer vid utzoomning? Navigering 5
Kincop Snabbfråga: Antal kartsegment vid överföring? Navigering 3
orjanraberg MapSource kraschar vid överföring av karta Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
Långbåge Säkerhet vid bågskytte Navigering 2
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
jonasolof Hur högt över horisonten når Global star vid given latitud? Navigering 2
Kincop Dubbla kartor vid överföring? Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
stortiger Problem vid överföring till garmin Navigering 3
Finnwoodman 276C stänger av sig vid byte av Anv.läge Navigering 2
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
lagerstrom ETA-beräkning vid olika färdsätt (GPSMap 60 Cx) Navigering 5
goranwi 60Csx-instabil karta/navigeringspil vid navigering Navigering 8
graylingfisher Larm vid kursavvikelse i questen. Navigering 9
realdexter 60csx - vad ingår vid köp?? Navigering 12
greenjuice Erfarenheter vid reklamation av GPS hos Skövde Natur Navigering 3
hugbe Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering Navigering 23
kanotisten Drömmar e det som håller oss vid liv Navigering 1
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
buster23 GPSval-checklista på väsentligheter vid köp. Navigering 38
Torbjörn Klockare Handhållen GPS med sjökort vid segling Navigering 13
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
CirruZZ Kartor sida vid sida i Ozi Navigering 7
ÄventyrsUffe Vilka kordinater vid nödsituation Navigering 10
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Navigering 3
sehlis Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel Navigering 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.