Ange position vid 112 etc

Ett problem är ju att vi i den här tråden är medvetna om att det finns en uppsjö av positionsformat, signalmetoder och vi gillar att skaffa prylar.
Men gemene man utan större intresse för våra nördigheter vet kanske bara att h*n ska ringa 112.

Att det finns GPS i telefonen vet många av mina kollegor och vänner, men vid kontrollfrågor så var det ett fåtal som visste mer än att "den väl är för att hitta med bilen".
Att man kan få ut sin position i något sifferformat var i princip okänt.

Med den statistisk osäkra undersökningen i tankarna så måste det ju vara upp till larmcentralen att kunna hantera vad som ges till dom.
 
Ett problem är ju att vi i den här tråden är medvetna om att det finns en uppsjö av positionsformat, signalmetoder och vi gillar att skaffa prylar.
Men gemene man utan större intresse för våra nördigheter vet kanske bara att h*n ska ringa 112.

Ja det är lite två diskussioner i en tråd: Dels hur kreti och pleti kan ta hjälp av mobilen för att underlätta för SOS Alarm och Räddningstjänsten, och dels hur en någorlunda GPS-fähig och orienteringskunnig utemänniska, exempelvis en skridskoåkare, ska kunna lämna korrekta uppgifter i ett nödläge med minimal risk för missuppfattning.
 
Det känns lite märkligt att "staten" inte kan standardisera positionsrapportering och nödsignaler, både för att förenkla för de i nöd och de på SOS.

Inse att kartor och kordinatsystem inte primärt tagits fram för signalera SOS utan att 2 dimensionelt beskriva vår 3 dimensionella jord. Felet är inte koordinatsystemen etc. utan det är

1) Användargränssnittet att skicka en position till SOS (muntligt verkar gälla, varför är det enklare att säga var man är på facebook än att kommunicera med SOS alarm

Ett annat problem är att många kartor är svåra att läsa av sin position och om det är SWEREF 99 (TM) eller RT90...

--------------
Varför Iphone app?!?!

Du har alltid med dig telefonen, den har

1) GPS position
2) den kan kommunicera om det finns telemaster i närheten.
3) en Iphone etc. kan skicka ljussignaler
4) du kan enkelt ta en video och ladda upp på youtube för att visa var man är och eller SMS:a bilder etc..
5) Har du telefonen på kan även operatören triangulera in dig var du är om den har 2(eller 3) master....

200px-Trilateration.png
 
Den enkla lösningen för kreti och pleti är väl rimligtvis en officiell App från SOS. Då löser man ju problemet med uppdateringar om man byter koordinatsystem etc.

Jag ser framför mig en widget med nödknapp i startfönstret som slår på gpsen, ringer SOS, visar tydliga koordinater på displayen så äldre människor utan läsglasögon kan läsa, och vid ännu en knapptryckning vid valt tillfälle under samtalet anger position direkt till SOS över nätet.

Jag vet annars att SOS har tillgång till nån sorts trianguleringsverktyg för mobiler som de använt ett tag för att grovt ta fram var man befinner sig. Men det kan nog sannolikt slå lite snett ute i skärgården där masterna ibland sitter glest.
 
Visst är det upp till SOS att hantera den information de får in. Problemet dock i samtliga beställar/leverantör-ärenden är ju det välkända "skit in, skit ut".

Om man tittar tillbaka tjugo år satt både polisen och SOS ute på "landet" och hade lokalkännedom i området de ansvarade för. Nu är allt centraliserat vilket BORDE ställa högre krav även på beställaren. Förr larmaes det från fasta telefoner där folk normalt visste var de befann sig, numera ringer folk från mobiler och befinner sig "någonstans på E6, söder om Strömstad", vilket kan vara strax norr om Munkedal.

Folk behöver inte "kunna GPS" för att kunna läsa två rader siffror som de får fram med sin "SOS-app" från SOS/MSB. Det går att göra enkelt. Varenda *** har ju en smart telefon idag. tyvärr händer det ofta att telefonen är smartare än användaren.

I fallet med prästen som frös ihjäl i bil utanför Årjäng för några år sedan hade det inte hjälpt med GPS då hon inte ens hade en mobil (eget val).

Om staten skulle fastställa vissa "spelregler" för utlarmning skulle det ändå underlätta för alla.

De som "planerar" att behöva hjälp av SOS, skridskoåkare, fjällvandrare, utiskogenfolk, yrkestrafiken, ansvariga för scoutstugor osv. kan ha nödbloss, signaldukar, rätt sorts koordinater, larmlista osv. och därigenom snabbt larma ut rätt utrustning till rätt plats på rätt tid.

De som inte "planerat" kan fortfarande försöka förklara var de befinner sig, men förhoppningsvis blir de "svåra" fallen färre och inte tynga ner SOS lika mycket.
 
Folk behöver inte "kunna GPS" för att kunna läsa två rader siffror som de får fram med sin "SOS-app" från SOS/MSB. Det går att göra enkelt. Varenda *** har ju en smart telefon idag. tyvärr händer det ofta att telefonen är smartare än användaren.

.

Intressant, vad är det för app?
Eller talar vi om en för tillfället obefintlig produkt?
 
Folk behöver inte "kunna GPS" för att kunna läsa två rader siffror som de får fram med sin "SOS-app" från SOS/MSB. Det går att göra enkelt.

Min tanke är att precis som facebook så skall inte användaren behöva förmedla siffrorna dvs. ha ett enkelt användar GUI är det ideala. Skicka SMS till 112 med position typ vore det enkla.

Det känns som SWEREF N och E är det enklaste att kommunicera men den är inte trivial att få fram på en telefon och att ställa in en Garmin GPS på rätt sätt är inte heller trivialt

Position Sundbyberg i olika koordinatsystem
X = 6586334 Y = 1621126
N = 6586074 E = 666802
Latitud : 59,380252° N Longitud: 17,936366° Ö
Latitud : 59° 22,815120′ N Longitud: 17° 56,181960′ Ö
Latitud : 59° 22′ 48,91″ N Longitud: 17° 56′ 10,92″ Ö
 
Om jag inte minns helt fel så är det standard på alla telefoner i USA efter 9/11 att meddela position tillbaka till SOS (motsv.)

Idag positioneras ju varenda telefon hela tiden via 3G-nätet så det borde inte vara svårt att få en sådan automatisk funktion. Du ringer 112, SOS svarar och får upp en blipp på kartan direkt.

Med en "officiell" (ännu inte skapad) SOS-app behöver folk inte tänka. tryck på "VAR ÄR JAG"-knappen och få positionen i Sweref 99 TM och kanske info som "E6, 3km N avfart 102"
Tryck sedan på SOS-knappen (som också lägger upp positionen) Då ringer telefonen upp 112 och slår på högtalaren automatiskt (bra vid t.ex HLR).

SOS-appen blir överflödig om SOS kan få pos. automagiskt via operatören i framtiden. Dessutom fungerar en sådan lösning även om du har en "osmart" telefon.
 
(---)

Undrar om det finns någon som utrett vanliga anledningar till att ambulanser och andra farkoster kommer fel vid utlarmningar?

Thure

Ett exempel, måhända lite offtopic: Haverikommisionens rapport RL 2011_17 (pdf: http://www.havkom.se/virtupload/reports/RL 2011_17.pdf ). Här handlar det om pejlade positioner och inte GPS, men det sägs på flera ställen att problem med positionsangivelser fördröjde räddningsinsatsen.

Rapporten beskriver flygräddning och är möjligen inte helt relevant för olyckor på is, men det visar iaf på att förvirring mellan koordinater kan ställa till det. I det här fallet hade jag en bekant som var inblandad i räddningsinsatsen, och därmed har bekräftat rapportens slutsatser ur delvis annat perspektiv.

Någon större genomlysning har jag dock inte sett (pluralformen av "anekdot" är ju inte "fakta", vilket är värt att komma ihåg...).
 
Ett exempel, måhända lite offtopic: Haverikommisionens rapport RL 2011_17

Intressant
"Transportstyrelsen rekommenderas att ....
införa hjälpmedel som innebär att berörda larm- och ledningscentraler och undsättande enheter vid flygräddning ges möjlighet till en gemensam aktuell lägesbild inklusive kartbild i realtid "
 
Om jag inte minns helt fel så är det standard på alla telefoner i USA efter 9/11 att meddela position tillbaka till SOS (motsv.)

Idag positioneras ju varenda telefon hela tiden via 3G-nätet så det borde inte vara svårt att få en sådan automatisk funktion. Du ringer 112, SOS svarar och får upp en blipp på kartan direkt.

Med en "officiell" (ännu inte skapad) SOS-app behöver folk inte tänka. tryck på "VAR ÄR JAG"-knappen och få positionen i Sweref 99 TM och kanske info som "E6, 3km N avfart 102"
Tryck sedan på SOS-knappen (som också lägger upp positionen) Då ringer telefonen upp 112 och slår på högtalaren automatiskt (bra vid t.ex HLR).

SOS-appen blir överflödig om SOS kan få pos. automagiskt via operatören i framtiden. Dessutom fungerar en sådan lösning även om du har en "osmart" telefon.

Positionering av mobiler för nödsamtal i USA kravställdes i lag före 9/11, därmot har precissionen i angivelserna skärpt efter hand. Att man får en blipp med god precission på kartan kräver som vi sagt tidigare i tråden att du har kontakt med flera master samtidgt och kan använda triangulering. Är du i tterskärgård kanske du bara har kontakt med en mobilmast och då bli blippen i värsta fall en cirkel med i storleksordningen km. Visst är det bättre än inget men det är inte så många decimaler på en koordinatangivelse.

"Standarder" för nödsignaler verkar det finnas gott om. Jag röstar på 3 av något som är ganska onaturligt förekommande, t ex tre färgglada pikar i en triangel. Men ivrigt flaxande dvs rörelse håller jag fortfarande som nummer 1.

Beklagar att helikoptern sökte mellan fel öar men jag tror det lika väl kunde blivit fel om man angivit med koordinatsiffror. Håller man kontinuerligt samband med SOS så kan man ju rapportera - nu ser jag helikoptern flyga i söder om mig - riktning 185 grader.

/Patrik
 
Min tanke är att precis som facebook så skall inte användaren behöva förmedla siffrorna dvs. ha ett enkelt användar GUI är det ideala. Skicka SMS till 112 med position typ vore det enkla.

Jo, men SOS Alarm kan väl inte regelmässigt ta emot SMS. I dagsläget. Sen är det ju också av viss relevans vilken resurs man har behov av: har man upptäckt en skogsbrand (brandkåren), ramlat i spat (brandkåren eller sjöräddning), brutit ett ben (ambulans) eller vad är det som har hänt? Att bara skicka ett "HJÄLP! HÄR!" gör det ju lite svårt för SOS Alarm att avgöra vad som har hänt, och vilka resurser som behövs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
majjen Hur hittar jag denna position? Navigering 4
Johan123 Finns det någon app där man kan meddela sin position? Navigering 15
plawsworth dela position via iphone Navigering 0
PlaZma Hitta till gps position med mobilen Navigering 4
patrick.akerberg GPS position spåras på internet Navigering 9
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
matte_upp UTM position Navigering 6
Drever Sida på nätet för att kontrollera position? Navigering 2
gundj position i SMS omvandlad till brytpunkt? Navigering 0
Staffan Andersson Vikten av att veta sin position... Navigering 2
PoC Noggrannhet - Position - SA Watch Navigering 3
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4
scotti Problem vid navigation Navigering 1
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
mikaelbe Dakota 10 stänger av vid inkoppling av USB Navigering 0
joanc gps stängs av vid spårval Navigering 1
Flunko Garmin Dakota 20 - Ledtrådar vid Geocaching? Navigering 2
pelka Vad tänka på vid köp av GPS? Navigering 4
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
fson 60CSx piper vid avstängning? Navigering 14
GilbertK Garmin Oregon totalkraschar vid uppstart Navigering 4
mph60-2002 60CSx -öka detaljer vid utzoomning? Navigering 5
Kincop Snabbfråga: Antal kartsegment vid överföring? Navigering 3
orjanraberg MapSource kraschar vid överföring av karta Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
Långbåge Säkerhet vid bågskytte Navigering 2
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
jonasolof Hur högt över horisonten når Global star vid given latitud? Navigering 2
Kincop Dubbla kartor vid överföring? Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
stortiger Problem vid överföring till garmin Navigering 3
Finnwoodman 276C stänger av sig vid byte av Anv.läge Navigering 2
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
lagerstrom ETA-beräkning vid olika färdsätt (GPSMap 60 Cx) Navigering 5
goranwi 60Csx-instabil karta/navigeringspil vid navigering Navigering 8
graylingfisher Larm vid kursavvikelse i questen. Navigering 9
realdexter 60csx - vad ingår vid köp?? Navigering 12
greenjuice Erfarenheter vid reklamation av GPS hos Skövde Natur Navigering 3
hugbe Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering Navigering 23
kanotisten Drömmar e det som håller oss vid liv Navigering 1
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
buster23 GPSval-checklista på väsentligheter vid köp. Navigering 38
Torbjörn Klockare Handhållen GPS med sjökort vid segling Navigering 13
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
CirruZZ Kartor sida vid sida i Ozi Navigering 7
ÄventyrsUffe Vilka kordinater vid nödsituation Navigering 10
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Navigering 3
sehlis Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel Navigering 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.