Ange position vid 112 etc

Varför skulle siffror och koordinater vara lättare att uppfatta och repetera i blåst och oljud än lägesangivelser baserat på ortnamn i kommunikationen mellan nödställd och SOSAB operatör?

En bra fråga! Det är för att siffror finns det bara tio stycken av (0-9), ortnamn med olika stavning och uttal finns det ofta ganska många av. Ridö missuppfattas som Redö/Rödö osv, medan en fyra sällan blir en femma. Hur många Långskär, Stenskär och Björkö finns det t.ex. inte i Sverige? Hur många sjöar som heter Lången/Långsjön eller Lillsjön eller Storsjön?

Värdelöst (?) vetande: Enligt svensk bokstavering av siffror uttalas siffran 1 som "ett" och siffran 7 som "sju", medan alla övriga avslutas med "-a"; "tvåa, trea, fyra, femma, sexa, åtta, nia och nolla". Anledningen är att "etta" kan misstas för "åtta" och "sjua" förväxlades med "fyra".

Fördelen är ju också att det finns ett underförstått protokoll, dvs hur meddeladet ska vara utformat för att vara fullständigt: "Xerxes (sju siffror), Yngve (sju siffror)". Om det bara blir fem siffror någonstans reagerar mottagaren och begär förhoppningsvis komplettering/förtydligande. Sen är det ju inget som hindrar att en positionsangivelse med koordinater kompletteras med en beskrivning utifrån omgivande terräng av typen "400 meter väst om Bergö".

Utifrån min personliga erfarenhet av radiokommunikation så går bokstavering långsamt men blir oftast rätt. Andra har kanske andra erfarenheter?
 
Xerxes, Yngve i alla ära men det är ju trots allt ett system som till och med militären har övergett, och alltså inte lärs ut mera. Jag är själv bäst utbildad på Xerxes, Yngve och i en stressad situation kommer jag troligen också använda det... men ju fler år som går desto fler människor är det som inte kommer ha koll på det.

Terrängkartan som man köper i affären har inte heller det svarta rutnätet kvar på kartan som det var förr.
 
Xerxes, Yngve i alla ära men det är ju trots allt ett system som till och med militären har övergett, och alltså inte lärs ut mera. Jag är själv bäst utbildad på Xerxes, Yngve och i en stressad situation kommer jag troligen också använda det... men ju fler år som går desto fler människor är det som inte kommer ha koll på det.

Terrängkartan som man köper i affären har inte heller det svarta rutnätet kvar på kartan som det var förr.

Helt klart en relevant synpunkt! Man undrar ju hur länge räddningstjänsten kommer att köra med RT90, och om dom byter till sweref 99 eller nåt annat?
 
Xerxes, Yngve i alla ära men det är ju trots allt ett system som till och med militären har övergett, och alltså inte lärs ut mera. Jag är själv bäst utbildad på Xerxes, Yngve och i en stressad situation kommer jag troligen också använda det... men ju fler år som går desto fler människor är det som inte kommer ha koll på det.
Men som tillskyndare av rikets triangelnät hävdar jag att försvarsmakten inte slutade använda RT-koordinater på grund av att systemet var dåligt eller bristfälligt utan enbart därför att ett gäng svenska politiker ville kunna vara med och leka med de stora grabbarna (läs NATO).
Jag vill minnas att krigsmakten försökte gå över till UTM på 60-talet men det systemet var så dåligt att man tvingades byta tillbaks till RT38.
Det är visserligen sant som du säger att färre och färre svenskar kommer att behärska konsten att ange en position i RT-koordinater men jag måste nog hävda att så länge den sista av oss fortfarande andas så måste det finnas personal på landets larmcentraler kan tyda den typen av positionsangivning.


Som kuriosa kan nämnas att på en brandkår där jag jobbade hade man infört ett system där man angav en riktning (tror det var nord-syd) med bokstäver. Man sa till exempel "G23" istället för "ruta 0623".


Terrängkartan som man köper i affären har inte heller det svarta rutnätet kvar på kartan som det var förr.
Det hade jag ingen aning om.
Har det ändrats nyligen?
Vad har man istället?
 
Det vore inte så svårt för SOS och MSB att ta fram en "Blankett för utlarmning" ungefär av samma typ som NATOs "Nine liner" för samma ändamål eller som 7S.

Nu i lördags var det 112-dagen och Civilförsvarsförbundet delade ut femtioelvahundra små plastkort med information om SOS 112. Själv tycker jag att kortet innehåller lite för mycket "fluff". Kortet skall du ha med dig och ta fram om det skorpar till sig för att underlätta utlarmningen. Själva 112-situationen behandlas med FYRA rader text, resten är bara "reklam" för SOS.

Gör istället ett större kort med fastställda frågor som i ett nödläge kan rapporteras in som Punkt 1, punkt 2, punkt 3 osv.

Det kan inte vara svårt för MSB/SOS att knåpa ihop en app för Ajfåån/ Änndråjd som visar positionen i RT90 på ett idiotenkelt sätt. På samma sätt skulle man kunna kräva att de Bil-GPS-enheter som säljs i Sverige skall ha en SOS-knapp som visar RT90.

Visst är karta bra, men ett exempel här i samhället är en gård som har tre olika namn, beroende på om man frågar Posten, Lantmäteriet eller de som bor där. Dock har alla dessa olika namn exakt samma XY.
 
Räddningstjänsten kör redan Sweref 99. Dock har SOS både RT90 och Sweref 99 i sina system.
Det gamla med "ruta NN" är helt borta.
 
Jag larmade till en trafikolycka en gång, och visste att hon som svarade hade tillgång till karttjänster, jag beskrev min position så att hon kunde bekräfta hur hon förstått utifrån kartan hon hade framför sig.

Sen dröjde det mycket länge, så kom så småningom polisen, därefter ringde larmcentralen och bad att få ny beskrivning eftersom ambulansen kört fel...

Polis och ambulans hade tydligen fått samma beskrivning, så tyvärr är det väl så att oavsett din beskrivning så går det inte att vara säker på att den blir rätt eller optimal i de led som är efter ditt eget samtal med larmcentralsoperatören.
 
appar, minnskort och bokstavering

Det vore inte så svårt för SOS och MSB att ta fram en "Blankett för utlarmning" ungefär av samma typ som NATOs "Nine liner" för samma ändamål eller som 7S.

Nu i lördags var det 112-dagen och Civilförsvarsförbundet delade ut femtioelvahundra små plastkort med information om SOS 112. Själv tycker jag att kortet innehåller lite för mycket "fluff". Kortet skall du ha med dig och ta fram om det skorpar till sig för att underlätta utlarmningen. Själva 112-situationen behandlas med FYRA rader text, resten är bara "reklam" för SOS.

Gör istället ett större kort med fastställda frågor som i ett nödläge kan rapporteras in som Punkt 1, punkt 2, punkt 3 osv.

Det kan inte vara svårt för MSB/SOS att knåpa ihop en app för Ajfåån/ Änndråjd som visar positionen i RT90 på ett idiotenkelt sätt. På samma sätt skulle man kunna kräva att de Bil-GPS-enheter som säljs i Sverige skall ha en SOS-knapp som visar RT90.

Visst är karta bra, men ett exempel här i samhället är en gård som har tre olika namn, beroende på om man frågar Posten, Lantmäteriet eller de som bor där. Dock har alla dessa olika namn exakt samma XY.

Håller med om att några få punkter är idealt för ett minneskort.
Vill man inte ens komma ihåg det så är det ännu enklare att komma ihåg: Svara på operatörens frågor. Om jag minns rätt så frågar de först vad har hänt - underförstått vilka ska larmas ut.
Sedan antar jag att man fortsätter med position.
Samma sak då man larmar på sjön via VHF Mayday för att alla ska förstå allvaret och höra upp och sedan vem, var och vad.

Ang att "bokstavera siffror" så vet jag också att vissa siffror är är bestämd form med a på slutet men hur många civila larmare via mobiltelefon kan dessa regler i ryggmärgen så att de fungerar. Jag antar att militärt utbildade och vana VHF-användare men få övriga. Visst alla som kan får gärna använda detta men att uppmana gemene man till detta tror jag är en otjänst.

Vill man ha en gratis app som ger position, dock i lat/long med många decimaler ,så har försäkringsbolaget if just en sådan och där är avsikten att kunna ange sin position vid larm - dumt om de valt ett format som inte SOSAB önskar.

Jag håller fortfarande på min teori om namn från kartan - jag får ju intervallhalvera mig in. Inte bara söder om lillön - útan som jag skrev tidigare Mellanstads östra skärgård -> då är vi nera på några mils radie - söder om Storön och då får jag ju välja namn som det inte finns många av i det området. Har jag lokalkännedom kan jag ju desutom ange cirka 20 km sydöst från centrumkyrkan i Mellanstad osv.

Sen hoppas jag inte folk tokvinkar till en räddningshelikopter för att hälsa - att flaxa med båda armarna upp och ner är ävl en vedertagen nödsignal - just eftersom det är en ganska naturlig nödreaktion "rädda mig".

Vill minnas att det fanns en flitig skribent som var helikopterpilot i fjällen som brukade göra inlägg i säkerhetsforumet.

/Patrik, som nog skulle välja Xerxes Yngve om jag skall ange koordinater även om det är omvända mot matematikens vanliga x och y-axlar
 
Ortnamn är inte entydiga

Ett gammalt klipp från Sjöräddningsällskapets webbsida. Visserligen snart 10 år gammal men ändå.

02-07-09 - Kl: 11:10 Larm från MRCC angående grundstött tom båt vid Ridön. Avgick kl: 11:20 med full styrka mot platsen. Väl framme Kl: 11:25 sammanstrålar Rescue Västerås med polisbåten och föreslår till MRCC att kolla med larmaren om det inte kunde vara Ridön vid Mariefredsinfarten. Detta stämde och vi kunde återvända, medans polisen fick fortsätta, då det förmodligen rörde sig om en stulen båt. Åter station Kl: 12:15.

Orsak (min kommentar)
Det finns 2 st Ridön i Mälaren och för att göra det ännu mer struligt finns det en ö öster om Ridön (Södertälje kommun) som heter Kurön och så finns det en del av Ridön (Västerås kommun) som heter Kurön.

Per
 

Bilagor

  • 8353.jpg
    8353.jpg
    11 KB · Visningar: 734
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
majjen Hur hittar jag denna position? Navigering 4
Johan123 Finns det någon app där man kan meddela sin position? Navigering 15
plawsworth dela position via iphone Navigering 0
PlaZma Hitta till gps position med mobilen Navigering 4
patrick.akerberg GPS position spåras på internet Navigering 9
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
matte_upp UTM position Navigering 6
Drever Sida på nätet för att kontrollera position? Navigering 2
gundj position i SMS omvandlad till brytpunkt? Navigering 0
Staffan Andersson Vikten av att veta sin position... Navigering 2
PoC Noggrannhet - Position - SA Watch Navigering 3
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4
scotti Problem vid navigation Navigering 1
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
mikaelbe Dakota 10 stänger av vid inkoppling av USB Navigering 0
joanc gps stängs av vid spårval Navigering 1
Flunko Garmin Dakota 20 - Ledtrådar vid Geocaching? Navigering 2
pelka Vad tänka på vid köp av GPS? Navigering 4
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
fson 60CSx piper vid avstängning? Navigering 14
GilbertK Garmin Oregon totalkraschar vid uppstart Navigering 4
mph60-2002 60CSx -öka detaljer vid utzoomning? Navigering 5
Kincop Snabbfråga: Antal kartsegment vid överföring? Navigering 3
orjanraberg MapSource kraschar vid överföring av karta Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
Långbåge Säkerhet vid bågskytte Navigering 2
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
jonasolof Hur högt över horisonten når Global star vid given latitud? Navigering 2
Kincop Dubbla kartor vid överföring? Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
stortiger Problem vid överföring till garmin Navigering 3
Finnwoodman 276C stänger av sig vid byte av Anv.läge Navigering 2
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
lagerstrom ETA-beräkning vid olika färdsätt (GPSMap 60 Cx) Navigering 5
goranwi 60Csx-instabil karta/navigeringspil vid navigering Navigering 8
graylingfisher Larm vid kursavvikelse i questen. Navigering 9
realdexter 60csx - vad ingår vid köp?? Navigering 12
greenjuice Erfarenheter vid reklamation av GPS hos Skövde Natur Navigering 3
hugbe Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering Navigering 23
kanotisten Drömmar e det som håller oss vid liv Navigering 1
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
buster23 GPSval-checklista på väsentligheter vid köp. Navigering 38
Torbjörn Klockare Handhållen GPS med sjökort vid segling Navigering 13
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
CirruZZ Kartor sida vid sida i Ozi Navigering 7
ÄventyrsUffe Vilka kordinater vid nödsituation Navigering 10
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Navigering 3
sehlis Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel Navigering 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.