Garmin Friluftskartan Pro V3?

På dina Götalandskarta så är alla småhus roterade så att kanterna helt vågräta och lodräta medan större hus är ”vridna”, så att de nog överensstämmer med verkligen.

Och så tycker symbolerna för småhus på din Götalandskarta karta är mindre än de jag ser när jag kollar Svealandskartan via Garmins webbsida. Och då drog jag slutsaten att småhusen har olika kod.
Det låter som om du menar den övre bilden. Det är v2 vars hus och gård är olika "points" och går att TYP:a till valfri bild men de kommer alltid att vara åt samma håll.

Den undre bilden är v3 och den har hus och gårdar som är "polygoner". Det enda som går att TYP:a på dem är färgen. Formen är i själva "kartan" och kan vara hur som helst. I detta fall

Stora byggnader är polygoner i alla Fri Pro och oftast "rätt" form.
 
Lånar tråden lite...

En funktion jag saknat i tidigare friluftskartor är att få fram namnet på tex fjälltoppar och sjöar om jag klickar på dom.

Detta verkar finnas i Fri pro V3 eller?
Kollade lite i Jämtlandsfjällen och klickade på GÅsen, då stog det längst upp i rutan som dyker upp just Gåsen. Precis den funktion jag vill ha.

Dock så funkar inte detta varje gång, ibland står det bara Kalfjäll. och på nått annat fjäll har jag inte lyckats få upp namnet. Sjöar får jag bara att funka om man zoomar ut jättelångt-

Är det nån som vet hur man ska göra för att få upp namnet? Det är lite störigt då jag bara lyckas med det ibland.
 
Senast ändrad:
En funktion jag saknat i tidigare friluftskartor är att få fram namnet på tex fjälltoppar och sjöar om jag klickar på dom.

Detta verkar finnas i Fri pro V3 eller?
Inte vad jag sett. Namn på saker är fortfarande en punkt.
Är det nån som vet hur man ska göra för att få upp namnet? Det är lite störigt då jag bara lyckas med det ibland.
Om du råkar ställa pekaren på en punkt så visas mer information. Det är lättast att göra om man är "utzoomad".

Ett annat sätt att hitta saker är att använda sökfunktionen "Find Nearest Places". Visa det område du är intresserad av på kartan och sök i någon kategori.
 

Bilagor

  • Clipboard01.png
    Clipboard01.png
    43.6 KB · Visningar: 2,224
Det var nog kartpunkter jag eftersökte när jag visar dom så får jag namnet på fjälltoppar allafall

Men sjöarna blir jag inte klok på om jag zoomar ut till 20 km så får jag upp namnet om jag tycker på en sjö. Och tror inte att det beror på att jag klickar på en punkt. Tar man en stor sjö som tex Storsjön så spelar det ingen roll vart på sjön jag trycket så kommer namnet upp. Har dock aldrig fått upp namnet på annan zoom :confused:
 
Hittade faktiskt några sjö-polygoner med namn i v2 (oavsett zoom). Alla är stora sjöar, Vänern, Vättern, Hjälmaren, Mälaren men allt annat är bara vatten med punktnamn.
 
Någon som kan visa en bild eller två av hur det kan se ut i Stockholms skärgård. Gärna i bägge versionerna.
T
 
Några jämförelsebilder från Kapellskär. Vilken info man får (i Mapsource) beror lite på zoomningsgrad. Att färgerna skiljer sig mellan v3 och v2 beror på att v3 är omtypad för att passa min gps och syften.
I tur och ordning:
FriProv2 Svealand
FriProv3 Svealand
Fri Prime
Bluechart 2008
 

Bilagor

  • v2.jpg
    v2.jpg
    6.8 KB · Visningar: 1,555
  • v3.jpg
    v3.jpg
    10.5 KB · Visningar: 1,578
  • Prime.jpg
    Prime.jpg
    8.9 KB · Visningar: 1,644
  • BC2008.jpg
    BC2008.jpg
    22.2 KB · Visningar: 1,592
Stort tack för bilderna. Vilken karta föredrar du.? Själv kommer jag att ha användning för kartan vid skridskoåknng och paddling så öarnas topografi är av ett visst intresse.
T
 
Prime är ju den mest detaljerade (och bästa ?) men prissättningen gör att den knappast är ett alternativ för den som betalar med egna pengar.
FriPro v3 är ju dock rimlig och helt OK, jag använder den själv till mountainbikecykling och skridsko och det är den helt tillräcklig för.
Synd att vi inte kan köpa bra kartor till vettiga priser som i Norge! Men här är det politiska beslut som gör att Lantmäteriet inte kan tillhandahålla data till vettiga priser så vitt jag förstått.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
stamstam Ladda friluftskartan i en Garmin Legend Navigering 4
sotter Friluftskartan i Garmin? Navigering 5
lejfen Friluftskartan- Garmin Legend Navigering 3
jonasolof Friluftskartan v. 1.2 och Garmin iQue Navigering 4
Garmin Vista Garmin Friluftskartan Navigering 19
lars11 Garmin & Friluftskartan Navigering 3
jasy Goda nyheter om Friluftskartan för Garmin Navigering 3
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.