Vilka kartor använder ni?

Googlade precis på 62 st: Kartorna endast över usa och den delen. Det ligger bara någon grundkarta över europa=kass!
Nej ska du köra gps fullt ut så blir det att spendera pengar om du vill ha bra kartor.

62 st finns väl även i en variant med europakarta? Vilken variant man får, beror väl mest på om enheten köps i Nordamerika eller i Europa?

Friluftskartan PRIME är bra med jag anväder den sällan. Har en del över vårt skogsinnehav. Kollar rågångar ibland, men de stämmer ialla fall inte med verkligheten.

Det kan ju lika gärna vara GPS-mottagaren, som sticker iväg. Visst finns det noggrannare GPS-mottagare än konsument-GPS, men då snackar vi ju också helt andra pengar... En frilufts-GPS + fastighetskarta är ju helt oduglig för att ta ut gränser, men ett bra hjälpmedel för att leta efter gränsstenar, stenmurar etc. då användaren få ett begränsat område att leta på.

Själv kör jag med fri pro V2 samt en vanlig karta. Jag anväder gpsen som ett stöd. Lägger in WP på viktiga ställen. Kör karta och kompass i första skedet. Att bara köra med gps sker ytterst sällan.
(Om vi pratar om tg orientering och inte vägnavigering...) Att förlita sig på gpsen fullt ut är ingen höjdare anser jag.

Jag tycker att jag klarar mig ganska långt med Frilufts-GPS med detaljkarta, samt helst en papperskarta för att få överblick. Kompassen tar jag aldrig med mig nu för tiden.
/Niklas
 
Efter att ha läst på lite så verkar garmin gpsmap 62 st eller stc vara väldigt bra köp med tanke på den medföljande topokartan över hela europa. Är det någon som har en sån och kan säga nåt om den kartan? Kan kan spontanstanna vid nån fin vägkant i mellaneuroa och förvänta mig att hitta vandringsleder som finns i närheten?
 
Efter att ha läst på lite så verkar garmin gpsmap 62 st eller stc vara väldigt bra köp med tanke på den medföljande topokartan över hela europa. Är det någon som har en sån och kan säga nåt om den kartan? Kan kan spontanstanna vid nån fin vägkant i mellaneuroa och förvänta mig att hitta vandringsleder som finns i närheten?

Nu har jag visserligen Oregon med recreational map, så mitt svar nedan gäller ju den kartan.

Mja, tveksamt om du hittar vandringsleder där, utan snarare vägar (efter Navteqs vägkartor). En del sjöar och vattendrag saknas i både Sverige och i Polen (Wielkopolski), så vitt jag kan se. Bör kanske kompletteras med lämpliga satellitfoton (Birdseye) eller mer detaljerade friluftskartor.
/Niklas
 
Jag testade birdseye i basecamp över bitar av stockholms skärgård. Helt värdelöst blev det. Testade samma sak inne i Stockholm och jävlar vilken skillnad det blir. Så mitt tips innan man subscribar till ett birdseye är att se till att det områden man är ute efter har god kvalité!
 
Topografikst

Garmin modellerna kommer i olika utföranden.
T ex så har jag en Oregon 450. Grundkartan i den, en världskarta är urusel så jag har köpt till
friluftskarta v2.

Men den och alla dem andra finns i T-utförande. Då ingår det en topografisk grundkarta över världen
och den är faktiskt ganska bra. Den visar höjdkurvor och vattendrag och andra detaljer.

Så ska du köpa en GPS köp en T-modell och prova först med kartan som ingår. Den är prisvärd.
Prisskillnaden är inte så stor att köpa en T-modell, dock är det ju svindyrt att köpa till kartor till en som saknar topo karta.
 
Vad är det för ekvidistans

på den topokarta över Sverige som ingår i T-modellerna? Skärmdumpar skulle kunna vara intressanta för jämförelse med Garmins köpekartor baserade på Lantmäteriets 1/50 000-delskartor. OSMs topokartor över Sverige har förbättrats mycket senaste tiden men ekvidistansen 20 meter är rätt dålig för skogsnavigation här kring Stockholm jämfört med Fri Pro version 3.

Friluftskartan Pro version 3 över hela Sverige är på drygt 2 GB. OSM topo är betydligt mindre. Hur stor är den del av T-kartan som täcker Sverige.

Thure
 
OSMs höjddata tar i princip slut vid 60° norr, det hjälper förmodligen för att hålla storleken nere.
 
I Lapplands

& Jämtlandsfjällen är faktiskt OSM topo helt OK numera. Kan rekommendera ladda ned från frikart.no

Thure
 
"Jämtlandsfjällen är faktiskt OSM topo helt OK numera. Kan rekommendera ladda ned från frikart.no

Thure"

Har hämtat hem topokartan, både I& II, från frikart.no. Förväntar mig inget under av detaljer men saknar t.ex glaciärerna i Lapplandsfjällen. Rabots och större delarna av Björlings glaciär finns dock med. Likaså syns inte många fjällstugor t.ex Nallo, Vistas etc medan mindre stugor som Mårma och Unna Räita finns med.
Har bara kollat kartan i BaseCamp (MacOS), blir det annorlunda när jag har kartan i en GPS? Eller hämta karta från någon annan OSM-sida?

Lasse Å
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60cs? Navigering 5
Garmin Vista Vilka kartor Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
lagerstrom Vilka format klarar Kartex Ver 5? Navigering 1
jonasolof Vilka punktobjekt återges med samma symbol i FriPro? Navigering 0
SNEN Vilka gps:er har/använder du? Navigering 87
jmlove ForeTrex 101 vilka program? Navigering 3
ÄventyrsUffe Vilka kordinater vid nödsituation Navigering 10
PR Garmin MapSource - vilka filer? Navigering 1
-Patric- Vilka är intressanta Navigering 0
Erica_ Vilka handdatorer funkar? Navigering 4
marten-c Seriell kontakt->NMEA, vilka pinnar? för en Magellan 2000XL Navigering 1
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 12
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.