Behövs karta och kompass längre?

@troswe

1. Även om du anser att du kan använda en GPS och väljer att lämna den hemma så tror jag fortfarande att, jag citerar mitt eget påstående:
"Men den som kan sin GPS, kommer aldrig att lämna den hemma." är sant.
Du är endast en person och inte tillräckligt statistiskt underlag för att jag ska ändra mig.
Men haka inte upp dig för mycket på det, det är bara ett uttalande.

2. Jag sa "oavsett teknik". Vilket betyder utan begränsning till GPS och/eller karta/ kompass.
Du måste tänka bakåt och framåt. Det fanns teknik att navigera före kartan/kompassen, vi har inte alltid haft kartor och kompasser. Det kommer teknik efter GPS:en. Vad jag menar är att vill man lära sig att hitta man hem, så gör man det, oavsett vilken teknik man lär sig.
Samma sak där, bara ett uttalande.

Där GPS, eller annan utrustning med för den delen, är viktig, dubbleras den. Som med kompasser. Jag frågade någon gång här på utsidan hur många som hade med sig mer än en (1) kompass och det var ganska många som hade med minst två (2). Långfärdsseglare har dubbelt av det mesta. Inget är 100% tillförlitligt. Allt kan gå sönder, tappas bort eller bli stulet.

thomas
 
@troswe

1. Även om du anser att du kan använda en GPS och väljer att lämna den hemma så tror jag fortfarande att, jag citerar mitt eget påstående:
"Men den som kan sin GPS, kommer aldrig att lämna den hemma." är sant.
Du är endast en person och inte tillräckligt statistiskt underlag för att jag ska ändra mig.
Men haka inte upp dig för mycket på det, det är bara ett uttalande.


thomas

Kan du ta fram ditt statistiska underlag för ditt påstående

Finns mycket man kan men inte tar med sig för det inte behövs, det är inte samma sak att man inte kan det... Visst är GPS bra där du inte har kartor och på okänd mark, men den ersätter inte kartan! Spelar ingen roll vad du eller andra säger... För mig är GPS bara ett hjälpmedel (och ett mycket bra hjälpmedel! Speciellt på sjön men inte ens där ersätter den sjökortet)

...däremot vet jag att majoriteten som köper GPS bland friluftsliv människorna inte kan kosten att navigera med karta och vanlig kompass och därigenom köper sin trygghet i en GPS som ska Guide dom rätt ute i naturen, tror dom! Men det är ju upp till dom, att köpa en GPS och använda den på deras vis. Finns människor som köper miniräknare också, som inte kan räkna.

Jag vet att det är fler användare med GPS som har med sig sin GPS fast dom inte kan navigera eller vet hur en GPS riktigt fungerar... än dom som lämnar sin GPS hemma som kan navigera med den och vet hur den fungerar!

Varför ska man använda en GPS på land? När det finns så bra kartor idag! Varför jag lämnar den hemma är för den inte är nödvändig för mig att ta mig ditt jag vill, vissa GPS-modeller får dålig signalmottagning lite här och var... den ska sätta på, stängas av (få en fix) jag får bära med mig batterier, solceller... det är ju så simpel och lyxigt att slippa detta, drar bara fram min karta från benfickan, snabbt och enkelt! I början av GPS eran var jag också frälst i GPS:en, men aldrig övergivit papperskartan och kommer aldrig att göra det heller!

Visst får vem som helst använda GPS:en, men lär er att navigera "Old School" först och främst, så för ni mer behållning av era GPS:er

P.S.

Är inte i mot användandet av GPS:en, utan bristen på kunskapen på hur människor använder den... Många har svårt för att lägga in kartor, rätt R-system (datum), rätt koordinatsystem etc.

Lite om Navigation

Mvh troswe
 
Kanske lite provocerande, men hur länge ska vi fortsätta tjata om vikten att ta med sig papperskarta och analog kompass i naturen? Även om en kompass i princip en bra backup till GPS, så misstänker jag skaran som kan hitta tillbaka med karta och kompass, om de gått vilse, minskar. Det är ju inte helt enkelt om man inte är van vid dessa hjälpmedel. Kanske är ett bättre råd att ta med reservbatterier till GPS:en (smartfonen)?

GPS:en är överlägsen tycker jag men karta är roligare

Paddlade Norrlandskusten upp och hade då fått bra tältplatser iform av waypoints i GPS:en vilket var enormt viktigt då det var dåligt väder eller dimma att enkelt sittande i en kajak komma rätt. Samma då dimman kommer du bara paddlar på och kollar med kompasen att du paddlar norrut.

Kommer ihåg särskilt norr om Sundsvall då jag nattpaddlat och helt plötsligt kommer dimman. Jag hade GPS så det var inga problem att paddla på och sedan efter några timmar paddla in mot landin. Utan GPS att hålla på och räkna ut hur långt jag kommit i mörkret/dimman och höfta var jag var är i en gungande kajak är över min kompetens....

Video från starten av passagen
http://www.youtube.com/watch?v=uuw_EGN4rg0&t=3m0s

4471993436_f54c76b479_z.jpg

4471215919_06e9552770_z.jpg


http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=461153
 
Kombinationen

tryckt karta och GPS är den som gäller för mig om det inte är kända trakter då avstår jag ofta det ena verktyget.

Att fantisera med en tryckt karta framför mig för att lära känna ett område före eller efter turer gör jag gärna som förströelse som alternativ till att läsa en bok eller en tidning.

Man kan också kolla kartor på en PC t ex de från gis.lst.se men PCn har jag inte med mig ute i terrängen.

Thure
 
GPS:en är överlägsen tycker jag men karta är roligare

Paddlade Norrlandskusten upp och hade då fått bra tältplatser iform av waypoints i GPS:en vilket var enormt viktigt då det var dåligt väder eller dimma att enkelt sittande i en kajak komma rätt. Samma då dimman kommer du bara paddlar på och kollar med kompasen att du paddlar norrut.

Kommer ihåg särskilt norr om Sundsvall då jag nattpaddlat och helt plötsligt kommer dimman. Jag hade GPS så det var inga problem att paddla på och sedan efter några timmar paddla in mot landin. Utan GPS att hålla på och räkna ut hur långt jag kommit i mörkret/dimman och höfta var jag var är i en gungande kajak är över min kompetens....

Fina bilder och trevlig video (med lite för högljudd gitarrist, man hör ju inte vad du säger).
Jag måste säga att jag blev lite avundsjuk på att du lyckades ta hela 3 veckor till en paddeltur.
Det måste ha varit en härlig tur.

Jo GPS:en är trevlig att ha i dimma och mörker (den har ju skärmbelysning också).
Jag har med kartor/kort också men använder dessa mer för planering i land än under navigering i kajaken. Tycker faktiskt att GPS:en kräver mindre uppmärksamhet, jag behöver inte följa med i kortet på samma sätt. När det blir paddling i grupp brukar de flesta ha kartor/kort med sig och det blir alltid diskussioner eftersom det finns viss spridning i kompetens och uppmärksamhet. Jag slipper delta i dessa diskussioner och kan fokusera på annat istället vilket är rätt skönt.
Är det busväder är det rätt bekvämt att slippa avbryta paddlandet och trassla med sjökort.

thomas
 
Halaj!

För info så har jag själv en papperskarta i ena handen och en GPS i den andra när jag springer till skogs.

På alla som skriver i den här tråden så verkar navigering vara något som kräver minst en eftergymnasial 20 poängskurs för att man skall begripa hur man gör.

Och det är här jag inte riktigt hänger med.
Som jag ser det krävs det att man begriper två saker för att kunna gå från A till B med hjälp av en karta:
1) kartan är en avbildning av verkligheten
2) norr är upp på kartan
resten ger sig för vilken normalbegåvad individ som helst.

Så med risk för att det är något jag inte begripit: vad är det som är så djäääävla svårt?
Hittills har jag hittat hem varenda gång.

//T
 
Dimma, snöstorm, läsa in sig då man sitter i en kajak och du har fullt upp och parera vågorna


Testa att springa en orienteringstävling så inser du att det inte är trivialt.

Kolla bilderna ovan det skiljer 3 timmar mellan dom. När det var som värst såg man knappt handen framför sig och klockan var 03.00 på natten. Då är det bra att ha waypoints i en GPS med bra tältplatser...

Its tough out there
 
Halaj!

För info så har jag själv en papperskarta i ena handen och en GPS i den andra när jag springer till skogs.

På alla som skriver i den här tråden så verkar navigering vara något som kräver minst en eftergymnasial 20 poängskurs för att man skall begripa hur man gör.

Och det är här jag inte riktigt hänger med.
Som jag ser det krävs det att man begriper två saker för att kunna gå från A till B med hjälp av en karta:
1) kartan är en avbildning av verkligheten
2) norr är upp på kartan
resten ger sig för vilken normalbegåvad individ som helst.

Så med risk för att det är något jag inte begripit: vad är det som är så djäääävla svårt?
Hittills har jag hittat hem varenda gång.

//T

Jag ska berätta vad det är som är så svårt för mig.
Jag är ingen brevduva, har inget lokalsinne och kan gå vilse i en ICA-butik.

Då växer ett intresse för kartor, sjökort, vägskyltar och även kompass/GPS. ALLT som gör att jag kan hitta dit jag vill och hem igen. Även om kartan är en avbild av verkligheten så ska den tolkas rätt om man ska kunna ha någon hjälp av den.
Några 20-poängskurser behövs knappast, det har du alldeles rätt i. Det är inte hjärnkirurgi på något sätt. Folk lär sig väl i allmänhet så mycket dom behöver och lever sen i uppfattningen att de är navigeringskunniga. Lite övning på det och sen funkar det.
Idag närmar sig folk navigering från ett annat håll och skaffar GPS:en först och eventuellt en karta sen. Det går väl också bra. Som trådskaparen sa, kanske bättre att ge råd om reservbatterier än att tjata om papperskarta och kompass. Jag håller med.

Några håller fast vid att GPS inte ersätter karta och kompass.
Men en GPS ÄR ju karta och kompass.
Kunskap att tolka kartan behövs ändå.
Kunskap om sin egen navigeringsutrustning likaså.
Samt ett passande val av backup.

thomas
 
Ni som har med en GPS, men i princip aldrig tar fram den, kan ni verkligen använda den när det behövs?

Ni som har med karta/kompass, men i princip alltid använder GPS, kan ni (här ingår jag i denna grupp) verkligen använda karta/kompass när det verkligen behövs?

thomas
Du kan lita på att jag behärskar båda hjälpmedlen precis lika bra, och även navigation utan hjälpmedel. Faller delar av hjälpmedelsfloran bort under ett uppdrag eller en expedition och inte kan övertas av ett likvärdigt system så måste så mycket kunskap finnas att man kan ta sig fram genom "fiendeland" och till målet utan att behöva dra ett larm.
 
Jag ska berätta vad det är som är så svårt för mig.
Jag är ingen brevduva, har inget lokalsinne och kan gå vilse i en ICA-butik.


thomas
Dom problemen har jag tack och lov inte, jag är mer lik brevduvan, behöver inte titta på varåt jag går i skog och mark, jag kommer dit jag ska ändå. På sjön kan jag sitta avslappnad och tänka på annat och spana ut över landskapet, rutten som jag lagt in i "hårddisken" (hjärnan) följer jag utan att vara medveten om det. Det är min styrka, mina svagheter nämner jag inget om här.

Ang. batteritid och GPS, med en extra omgång batterier klarar man sig en hel vecka för man måste ju inte ha gpsen påslagen när den inte behövs, man har ju inte pannlampan lysande hela dygnet bara för att den finns med,,,,,,,,,,,,,
 
Jag förstår inte riktigt motsättningarna, de förutsätter idag lite grand varandra.
Båda hjälpmedlen är bra att ha, jag tycker dock att karta och kompass är roligare. Men GPS är mycket praktiskt ibland.
Roligast är dock kartminne, att inte ha något med sig ut, då får man verkligen använda huvudet. Det lämpar sig dock inte för alla typer av strapatser, eller så får den vara med i bakfickan. :)

Ju bättre man kan karta och kompass, ju mindre behöver man använda det eller GPS. GPS är ju mer av facit, men tar udden av den egna fantasin och förväntningen som kommer av kartläsning. Kartläsning och framför allt kartminne vinner på att inte bara vet var man är någonstans, utan också vart man skall ta vägen, och vad som väntar på färden.

På land har jag oftast bara GPS-klocka för att kolla i efterhand vart jag varit, och jämföra med hur jag ville springa. På sjön är det lite oftare användning av GPS pga sikt eller undervattenshinder som syns dåligt. Men kompass och död räkning är fortfarande roligare, om man bara har någon slags logg på fart/sträcka så funkar det bra.

Om man inte kan karta och kompass så har man också svårt att förstå funktionerna i GPS när det gäller planering av turer och annat, så jag tror nog att de som kan sin GPS också förstår kartan.
Skulle jag bara få ha en sak skulle jag välja kartan, kompassen kan man faktiskt vara utan för det mesta, och GPS har jag ännu inte blivit tillräckligt beroende av.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hansthomas Hur mycket minne behövs? Navigering 8
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
olaham Slumpmässig vridning av karta Navigering 16
Lars_P Vilket underlag till karta i GPS? Navigering 4
Cypern50 Cypern Karta Garmin Navigering 2
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
avslutatmedlemskap130327 Aktivering av karta Bootcamp Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
sagoskog Överföra scannad karta i GPS Navigering 2
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
Wirsin Topografisk karta Gunnbjörn fjeld, Grönland Navigering 0
rohubi Ladda över karta från GPS till dator? Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.