Varning för kartköp från Garmin

Jag har nog tyckt att Garmin har en osmidig, rent utav kundfientlig, hantering av licenskoder för sina kartor, men detta tar priset tycker jag.

Jag köpte, i våras, en Oregon 550t. Till denna köpte jag en kartprodukt: "Garmin City Navigator Europe". Jag köpte kartan som en nedladdningsbar produkt för att få den snabbt. Jag hade lika gärna kunnat välja att få den på DVD, priserna är samma.

Jag använder GPS:en för långfärdscykling och vill ha aktuella kartor på mina turer så i höstas beställde jag en "Garmin Lifetime Update" av den inköpta kartan. Uppdateringen ville inte fungera. Det gick inte att aktivera updateringsprodukten utan jag fick meddelandet att ingen uppdateringsbar karta fanns i GPS:en. Efter kontakt med Garminsupporten fick jag beskedet att en nedladdad karta inte går att uppdatera utan jag måste ha installerat kartan från en DVD. jag bad då att de skulle sända mig en DVD med den karta jag köpt och laddat ned men se det gick inte utan då får jag i så fall köpa en ny på DVD. det man kan göra är att återbetala kostnaden för uppdateringen då denna inte är aktiverad. Men vill jag kunna uppdatera min inköpta karta får jag vackert köpa en till.

Dåligt Garmin.
 
Jag gillar inte heller krånglet med kartor till Garmins GPS:er. Hårdvaran gillar jag däremot. Men karthanteringen är direkt kundfientlig. Jag kan förstå en strävan från Garmin att få betalt för sina kartor. Det är ju inte omöjligt att ladda ner kartor "gratis".
Betalar man för kartorna borde man ha mindre krångel (varför inte helt krångelfritt?) än de som tar ner kartor "gratis". Jag börjar misstänka att ett av motiven för att ladda ner "gratis"-kartorna är att det faktiskt är mindre besvärligt än med de köpta. Jag undrar också vad Garmin håller på med.

thomas
 
Ja det är lustigt med Garmin.

Samma sak med att köpa på minneskort eller DVD. Köper du på minneskort kan du flytta mellan din gamla och nya GPS, men inte få in kartan i datorn. Köper du på DVD kan då få in den på datorn, men inte byta GPS.

Om jag köper en produkt ska den fungera även när jag byter GPS. Skall det vara så svårt?

Det är bara att ladda ner en ny karta olagligt. Har du redan betalt för en licens och en uppdatering finns det inga moraliska spärrar där. Det är helt lagligt att privatkopiera (d.v.s. göra kopior på dina lagligt införskaffade produkter), även om nuvarande lag om nedladdning är motsägelsefull.
 
Nej lustigt är det inte.

Och Garmin saknar absolut moraliska spärrar att ta betalt för något man redan sålt.

Nyttan med att betala för kartan ens första gången blir dessutom ganska tveksam när man får mer krångel än annars. Motsägelsefullt är ordet.

Hur tänker ni egentligen Garmin? Vi som betalar för kartorna kan väl slippa besvär, få flytta kartorna mellan gammal och ny GPS och kunna använda kartorna på datorn.
Helt oavsett kartorna är levererade på microSD, på CD/DVD eller är nedladdade från er site.

thomas
 
Och så undrar dom varför folk laddar ner "gratis"..............

Har man betalt finns ju både kvitto och referens till laglig nedladdning, då borde Garmin kunna skicka en DVD tycker man.
 
"Samma sak med att köpa på minneskort eller DVD. Köper du på minneskort kan du flytta mellan din gamla och nya GPS, men inte få in kartan i datorn."


Det går faktiskt att öppna en karta på minneskort i datorn med hjälp av Basecamp och en kortläsare. http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=4435 Lite knöligt kanske men det fungerar.

Det var nytt för mig =)

Men då kvarstår väl ändå problemet till stor grad. Jag måste ta ut kortet ur GPSen så fort jag vill planera en rutt e.d. på datorn. Eller går det att få över kartan på riktigt?
 
Det var nytt för mig =)

Men då kvarstår väl ändå problemet till stor grad. Jag måste ta ut kortet ur GPSen så fort jag vill planera en rutt e.d. på datorn. Eller går det att få över kartan på riktigt?

Japp! I alla fall har jag fått över den europeiska rekreationskartan till Basecamp från min Oregon 550t. Fast den kartan har jag dock ingen större glädje av annat än på kortare semesterresor i Europa.

Så fort jag kopplar loss datorn från datorn så "försvinner" kartan ifrån Basecamp.
/Niklas
 
Ja det går men dels är det lite trixit och sedan är det nog inte riktigt lagligt.
Jag har en 765T med den kan jag öppna kartorna i Basecamp från både internminnet och minneskortet genom att ansluta den via USB. Borde fungera med andra modeller också, men kan vara lite segt pga dålig hastighet på USB i GPSen.
 
Japp! I alla fall har jag fått över den europeiska rekreationskartan till Basecamp från min Oregon 550t. Fast den kartan har jag dock ingen större glädje av annat än på kortare semesterresor i Europa.

Så fort jag kopplar loss datorn från datorn så "försvinner" kartan ifrån Basecamp.
/Niklas

Det där var litet motsägelsefullt tycker jag. I ditt första stycke säger du att du kan köra kartan på datorn utan att ha kortet inkopplat.
I det andra säger du tvärt om.

Hur menar du =)
 
Jaha. Man behöver inte ta ut kortet och stoppa det i en kortläsare, det räcker alltså att koppla in GPSen (med kort givetvis) via USB (?).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vilseiskogen Navigon VARNING! Navigering 17
KOJ Varning för Garmins fartkamera databas Navigering 34
MaDe VARNING TILL ALLA ER SOM TÄNKER KÖPA FRILUFTSKARTAN!!! Navigering 18
JET VARNING! KÖP INTE GRÖNA KARTAN PÅ CD-ROM Navigering 1
Varning för navigationsprogram Navigering 6
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.