Topografisk terrängkarta till Android?

Är det någon som har erfarenhet av topografiska kartor, typ Lantmäteriets Terrängkarta (Gröna kartan), till Android-systemet? Finns det några kartor som är gratis, eller som kostar, som går att få in i någon kart-applikation, gärna offline? Även intresserad av sånt som behöver konverteras. Det skulle vara trevligt med en bra terrängkarta i telefonen, och det vore schysst att få veta hur man i så fall kan gå till väga.
 
Är det någon som har erfarenhet av topografiska kartor, typ Lantmäteriets Terrängkarta (Gröna kartan), till Android-systemet? Finns det några kartor som är gratis, eller som kostar, som går att få in i någon kart-applikation, gärna offline? Även intresserad av sånt som behöver konverteras. Det skulle vara trevligt med en bra terrängkarta i telefonen, och det vore schysst att få veta hur man i så fall kan gå till väga.

Det finns egentligen bara OruxMaps för topo och det funkar med t.e.x Garmins kartor.
http://oruxmaps.x10hosting.com/index_en.html
 
Jag köpte nyligen stor pekmobil och ville ha terrängkartor på minneskortet. Valet stod mellan Symbinalur och Windows Mobile. Det blev WM där man kan använda Lantmäteriets Pocket Kartex och Gröna/Blå kartan. Funkar jättebra. Med Symbian kan man använda Garmin Mobile och deras terrängkartor.

Många är rädda för Windowsmobiler men t ex HTC HD2 är en underbar lur, tack vara gränssnittet HTC Sense och att man stoppat in en 1GHz processor, skärmen på 4,3 tum är inte heller dum :)
Senaste Pocket kartex är också mkt bättre än de tidigare versionerna.

För övrigt så ringde jag till Lantmäteriet/Metrias programmerare och hörde om Pocket Kartex kommer att utvecklas för andra system. Man svarade att det finns ett tryck om att skapa en Iphone-version men man måste då bygga helt från början, vilket anses vara för dyrt.

Det var väl inget svar på frågan! Men lite info som jag snappat upp i mitt mobilletande tidigare i våras.
 
Lantemäteriets kartor finns till Android !

Nej, Lantmäteriet själva verkar inte känna till det...jag har också frågat dem....men

Ladda ner ViewRanger GPS på androidmarket. Via dem kan man köpa lantmäteriets kartor i skala 1:50000.

Det är inte så självbeskrivande hur man gör så ni ska absolut gå in på ViewRanger's hemsida och följa instruktionerna. Jag valde alternativet att ladda ner deras program ViewRanger Map chooser till PC där man enkelt markerar önskade kartblad. Man betalar paketvis. 42 kartblad kostade 34 Pund och täckte halva Värmland och delar av Dalsland. En översiktskarta på hela Sverige i skala 1:100000 följer med. Jag valde leverans till mail. Det fungerade klockrent. Återigen måste man följa instruktionerna i mailet där kartorna kommer i zip-format. Gör som det stör så fungerar det perfekt.

Gläm inte att skicka kartfilen i programmet till leverantören efter att ni betalat. Det står som sagt så ha inte för bråttom utan ta allt stegvis som det står.

ViewRanger har också openstreetmaps som gratis onlinekartor. De är ok men inte i närheten av Lantmäteriets material.
 
Det här är egentligen inte något svar på en specifik fråga, mer en förklaring till varför Lantmäteriet kan synas vara litet passiva.

Under några år har Lantmäteriet på riksdagens uppdrag renodlat sin verksamhet till enbart sådant som kan räknas till myndighetsutövning.

Utveckling och tillhandahållande av produkter på olika marknader har överlåtits till andra aktörer, och den egna uppdragsverksamheten som bedrivits av Metria är numera avknoppad till ett statligt bolag.

En konsekvens av denna renodling är att Lantmäteriet självt inte kan/bör/får tillhandahålla anpassade data för olika syften, utan endast standardprodukter ur de egna databaserna.

Någon utveckling som riskerar att ge produkter (data eller programvara) som konkurrerar med kommersiella alternativ får inte ske.

Tillhandahållande av kartografiska produkter sker genom Norstedts Förlagsgrupp när det gäller tryckta kartor och via andra återförsäljare när det är fråga om digital information anpassad för olika slags användning.

/torbjörn
 
Henk73;

Hur visas kartorna i mobilen? Är de "snygga" eller ser de annorlunda ut jämfört på metrias hemsida (Metria nu, inte längre Lantmäteriet)?

En fråga till: Den 1:100000 - karta som följer med: är den jämförbar med "blå kartan" (heter väl vägkartan nu, visst är det så)?
 
Senast ändrad:
View Ranger

Använder View Ranger till iPhone. Fungerar bra. Det är lätt att ladda ner kartrutorna. Problemet är väl det gamla vanliga: batteritid. Inte kan man ta med sig iPhonen till fjällen, den laddar ju ur för snabbt. Dessutom är Lantmäteriets kartor till View Ranger 1:50 000 inte så billiga: 159 kr för tre kartrutor (pafjelanta är 14 rutor). Hela fjällen lär därmed bli dyrare än garmins för 1600.
 
Använder Viewranger alltmer

Jag har börjat använda Viewranger i min Andoid-lur. Har två olika kartor i appen, en för hela södra Frankrike med skala 1:100 000 och är topografisk. Det fungerade utmäkt i franska Alperna senaste. Appen och GPS:en prickade rätt där jag befann mig. Nyligen har jag köpt karta över hela Skåne och Blekinge, det gick på 60 £ - ca 620 kr. Man betalar för viss kvadrater eller brickor man väljer i ett program tillhörande Viewranger. Jag tänker använda appen som komplement och till tex rundvandringar i Skåne. Jag tycker kartorna är avsevärt mycket bättre än tex Garmins kartor som är svårt att tyda flera ggr.

Jag har extra batteri till mobilen så jag kan byta vid behov. Ett sätt att spara batteri är att köra flygplansläge med endast GPS påslagen. Har man iPhone kan man inte byta batteri.
 
Jag kör på lantmäteriets kartor som jag visar med Androzic (andoidversionen av oziexplorer). Har gratis kartor från lantmäteriets digitala kartbibliotek (https://butiken.metria.se/digibib/index.php) via skolan, men tjänsten finns för alla. Man väljer kartutsnitt och typ av karta, sen får man en länk där bildfil samt två olika textdokument med hörnkoordinater, projektion, osv.
Importerar bildfilen till oziexplorer som DRG (Digital Raster Grafic). Kartan kalibreras automatiskt via textfilen, och sedan kör man den genom ImageToOzf.
Ladda över till mobilen.
Klart.

Fungerar suveränt.
Har sverigekartan som grund (heltäckande) och sedan vägkartan, terrängkartan och ortofoton för de områden jag är intresserad av. Tyvärr visar Androzic inte RT90 eller Sweref99, så man får nöja sig med decimalgrader e.d.
Androzic är svagt på funktioner. Man ser sin position, kan med lite ansträngning skapa spår och punkter, men sen är det i princip stopp.
 
Androzic

Jag kör på lantmäteriets kartor som jag visar med Androzic (andoidversionen av oziexplorer). Har gratis kartor från lantmäteriets digitala kartbibliotek (https://butiken.metria.se/digibib/index.php) via skolan, men tjänsten finns för alla. Man väljer kartutsnitt och typ av karta, sen får man en länk där bildfil samt två olika textdokument med hörnkoordinater, projektion, osv.
Importerar bildfilen till oziexplorer som DRG (Digital Raster Grafic). Kartan kalibreras automatiskt via textfilen, och sedan kör man den genom ImageToOzf.
Ladda över till mobilen.
Klart.

Fungerar suveränt.
Har sverigekartan som grund (heltäckande) och sedan vägkartan, terrängkartan och ortofoton för de områden jag är intresserad av. Tyvärr visar Androzic inte RT90 eller Sweref99, så man får nöja sig med decimalgrader e.d.
Androzic är svagt på funktioner. Man ser sin position, kan med lite ansträngning skapa spår och punkter, men sen är det i princip stopp.

Intressant tips! Bra om man kör OziExplorer sedan ett tag. Det gör jag inte. Än så länge funkar Viewranger bra. Men jag har bokmärkt Androzic vid framtida behov.
 
Intressant tips! Bra om man kör OziExplorer sedan ett tag. Det gör jag inte. Än så länge funkar Viewranger bra. Men jag har bokmärkt Androzic vid framtida behov.

Fördelen som jag ser det är att man med enkelhet kan få högupplösta ortofoton i telefonen. Ovärderligt att ha många gånger.
Nu kanske det går med view ranger också, men jag använde förut handdator med oziCE och då var steget kort =)

Ska nog pröva view ranger för övrigt=)
 
endast för studenter och anställda på universitet.

Metrias kartor kommer man inte åt utan anknytning till universitet. Dessutom kommer metria att läggas ner till årsskiftet och ersättas med någonting annat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Wirsin Topografisk karta Gunnbjörn fjeld, Grönland Navigering 0
AlexBer Topografisk Garmin GPS karta för Alperna Navigering 2
greenjuice Garmin Topografisk karta över Pyreneerna Navigering 2
Vandrare Garmin topografisk karta Navigering 6
tutts Topografisk karta över Franska alperna? Navigering 8
Brus-Nilsson b-bark, gratis terrängkarta i Iphone m.fl Navigering 9
DoktorGlas Örnsätrarns terrängkarta Navigering 20
tassemassa Terrängkarta till Nokia Navigering 3
swenorth Lantmäteriets terrängkarta Navigering 10
niklaz City Select + terrängkarta samtidigt i min Garmin? Navigering 2
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.