Fungerar SPOT för bra?!?!

Jag var i veckan upp och gick en tur Abisko - Keb och fick då via muntlig sägen höra att en man haft magsjuka i en av stugorna och sedan nästa dag givit sig iväg ut på en tur om jag uppfattade rätt mellan Alesjaurestugorna och Abiskojaure. Några kilometer innan Abiskojaure blir mannen trött och kompisen beslutar sig att åka till nästa stuga för att ringa på Fjällräddningen.

På vägen dit möter han en grupp personer där en av gruppmedlemmarna har en Spot. Denna grupp stannar hos mannen när de kommer fram till honom.

Kompisen som åker skidor till Abiskojaure kommer fram och ringer in Fjällräddningen och får frågan om något annat larm skickats han svara då nekande på detta.

Fjällräddningen innebär att folk som har andra jobb kallas in dvs. det tar en stund och sedan drar de på skotrar till dit mannen är.

Samtidigt har den person som har en Spot som kommit fram till mannen tryckt på 911 ==> larm skickas till Geo som kontaktar Sverige (vet ej vad) som skickar en helikopter och 4 skotrar...

Om jag fattade rätt så flyger helikoptern till platsen men hittar inte mannen (antagligen dåligt markerat) och sedan tillbaka till Abisko innan den åker ut igen och tar hem mannen...

Ryktet säger att Fjällräddningen kommer till platsen och mannen är borta men de tar med sig de personer ur gruppen som stannat hos mannen till nästa stuga...

Läser man artiklar nedan så verkar det varit en enkel magsjuka och frågorna jag ställer mig är

1) Fungerar Spot för bra?? Det känns inte relevant att skicka helikopter till en magsjuk
Antar att kostnade för detta dubbel larm ligger i x antal 10000 kronor....
2) Vem betalar detta?!?! Beror det på i vilket land larmet skickas ?!?!

Artiklar om detta
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=5303136
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5338506

"Reklam" om Spot
http://www.youtube.com/user/spotarchive#p/u/5/NwDwisn2kjw
Geo helpcenter
http://www.findmespot.com/en/index.php?cid=104
 
Problemet är att den som tar emot larmet inte vet hur allvarligt det är. Vore bra om det gick att meddela vilken typ av hjälp som behövs.

Bättre om man har möjlighet att diskutera med SOS och berätta vilken hjälp som önskas. Det är stor skildnad mellan att behöva bli hämtad av en skoter och att dra igång en larm somm innefattar 10-tals personer.

Kostnade ska självklart samhället stå för på precis samma sätt som de gör för de som röker eller kör för fort med bilen.
 
Kanske dags för den Grönländska varianten

Problemet är att inte folk fattar att en nödsändare används endast när det är fara för livet. Om det skulle bli vanligt med att folk använder nödsändaren för mindre allvarligare situationer kommer det att sluta med att fjällräddningen inte tar sådana larm på samma allvar som dom gjorde i den här situationen.

Jag vet inte om det är så nu då det var ett tag sedan (1990) som jag var till Östgrönland i vilket fall på den tiden var man tvungen att skaffa en försäkring som täckte räddningsaktioner men endast om det var fara för livet. Om det bedömdes att det inte var någon livsfara var det bara att hala upp plånboken och betala så larmade i onödan gjorde man inte i första taget.
 
Problemet är att den som tar emot larmet inte vet hur allvarligt det är. Vore bra om det gick att meddela vilken typ av hjälp som behövs.

Jo en variant med DeLorme har detta har dock ej sett den i Sverige

http://www.trailspace.com/articles/2010/01/07/send-text-messages-from-almost-anywhere-on-earth.html
http://www.youtube.com/watch?v=lpCygXfF3Ag


Bättre om man har möjlighet att diskutera med SOS och berätta vilken hjälp som önskas. Det är stor skildnad mellan att behöva bli hämtad av en skoter och att dra igång en larm somm innefattar 10-tals personer.

Du saknar GSM täckning i området....

----------------

Min tanke med detta inlägg var att kommunicera vad som hände denna gång och att det fungerade.
 
SOS ska ju bara användas vid livshotande eller annan allvarlig skada.

Det finns ju en HELP knapp på spot också som nog hade varit mer lämplig att använda vid det här tillfället.
 
Problemet är att inte folk fattar att en nödsändare används endast när det är fara för livet. Om det skulle bli vanligt med att folk använder nödsändaren för mindre allvarligare situationer kommer det att sluta med att fjällräddningen inte tar sådana larm på samma allvar som dom gjorde i den här situationen.

I och med att priset sjunker för en Spot så tror jag det kommer att bli vanligare med utryckningar av denna typ om det inte kommer mer info. Problemet som jag ser det är att kompetensen på dom som säljer dessa grejer inte är särskilt stor utan för dom uppfattar jag att det bara är en kul grej typ GPS... skillnaden är dock att en oförsiktig användare kan kosta samhället dyra pengar eller felprioriteringar...


Återförsäljare idag http://www.findmespot.eu/en/locateadealer/index.php?country=Sweden

Kollar man på Generalagenten (som brukar dyka upp här) så beskriver dom Spoten
http://web.me.com/james.kajaktiv/Kajaktiv2010/säkerhet.html

Spot är världens första satellitbaserade budbärare.

Vad kan du göra med Spot?
1.Skicka detaljerad positionsangivelse till räddningstjänsten vid en nödsituation.
2.Skicka meddelanden till vänner och familj, upp till fem personer, via SMS och e-post.
3. Låt ditt supportteam följa din färd via Google Maps på webben. Var tionde minut skickar Spot dina koordinater via satell

Känns inte som denna text beskriver på ett bra sätt att en helikopter lyfter från Gällivare sätts in och flyger 10-20 mil plus ett antal skotrar

1020814_520_292.jpg
 
Senast ändrad:
SOS ska ju bara användas vid livshotande eller annan allvarlig skada.

Det finns ju en HELP knapp på spot också som nog hade varit mer lämplig att använda vid det här tillfället.

Help innebär att du själv måste prata ihop dig med dom där hemma vad detta innebär..... vilket inte är självklart om man drar på en stugtur längs Kungsleden och köpt en liten kul pryl som vänner och bekanta kan se var man är på

Jag var i Jotunheimen för 3 veckor sedan och stugvärden på Leirvassbu hade gäster med Spot som skickade Ok då dom kom fram till nästa hytta ==> att ett email gick till honom. Tycker det känns som en bra nivå....

Jag har försökt höra mig för med STF om det finns något liknande utan resultat....
http://www.facebook.com/#!/SvenskaTuristforeningen?v=wall&ref=ts
 
för det första, vilken dum frågeställning men men

falsklarmen kommer givetvis att öka med spots och plb

i detta fall verkar det av historien vara en pajas som träffat på flera clowner men det är omöjligt att veta utan reliabel info, resultatet blir då en stor cirkus vilket borde rendera i skadestånd

i detta fall kan det ha varit svårt att bedömma hur allvarligt det var, killen däckade uppenbarligen och hade kanske inte utrustning för att kunna övernatta

om hk inte hittade mannen verkar spoten snarare fungera dåligt vilket jag förutspått här tidigare, en plb ger en gps-position på 50-100 m när
 
Senast ändrad:
Men varför skicka 1 HKP & 4 skotrar, verkar inte genomtänkt, sedan att HKP inte hittar platsen verkar vara superdålligt, sedan får man väl tycka vad man vill om Spot.
Det som involverar räddningsinsatsen verkar ha skötts verkligt amatörmässigt SOS/Fjällräddning.
Tänk om det varit en stroke eller infarkt då har det kunna hänga på liv eller död och så schabblar man till det sådär.
Att någon larmar p.g.a rädsla oavsett metod kommer man väl aldrig ifrån.
 
jag förstår det som att dom bara får ett nödlarm och ingen info om vad som hänt eller hur många personer det gäller? då känns det väl inte så konstigt att skicka helikopter + skoter?
 
Men varför skicka 1 HKP & 4 skotrar, verkar inte genomtänkt, sedan att HKP inte hittar platsen verkar vara superdålligt, sedan får man väl tycka vad man vill om Spot.
Det som involverar räddningsinsatsen verkar ha skötts verkligt amatörmässigt SOS/Fjällräddning.
Tänk om det varit en stroke eller infarkt då har det kunna hänga på liv eller död och så schabblar man till det sådär.
Att någon larmar p.g.a rädsla oavsett metod kommer man väl aldrig ifrån.

Nja, som jag förstår det inkommer två larm; ett via mannen som skidar till Abiskojaure samt ett som inkommer från USA mha SPOTen vilket resulterar i ett fjällräddningsuppdrag med skoter samt ett uppdrag med ambulanshelikopter. Något egentligt schabbel har väl inte förekommit; två larm inkom via olika kanaler vilket resulterade i två insatser. Att man valde att skicka helikopter kan möjligen ha att göra med att man bedömde larmet från en satellitsändare som mer allvarligt, vilket det också borde vara. Nu spekulerar jag dock.
Att helikoptern inte hittar personerna direkt ser jag egentligen inte som så anmärkningsvärt då det är svårt att upptäcka människor från luften. Jag känner inte till något om siktförhållandena vid den aktuella tidpunkten heller. Här finns lärdomar att göra även oss frilufsare och det är synliggörande (man kanske ska tänka på om allt i ens packning ska vara olivgrönt, brunt och liknande).

Det allvarliga med det hela är väl om sådant här larmande blir mer frekvent eftersom resurserna är begränsade.
 
Det är väl ett skapligt Schabbel om man skickar ut 2 insatser till exakt samma position, samt att man inte hittar platsen till denna position trots att man befinner sig på en känd led och en GPS nödsignal är skickad med positionsbeskrivning inom 100m.
Fjällräddningen borde veta att en instats har påbörjats från GEOS/SOS/Polis/Ambulansflyg till aktuellt område/pos, och fråga mannen som rapporterade om läget i nästa skede i Abiskojaure att någon redan larmat med e.x SPOT från samma position.
Dålig samverkan och dåligt planerat att inte hitta rätt=undermålig insats.
Har man en Position på ca 100m så är det ju nästintill omöjligt att flyga om vädret är så dåligt att man inte hittar platsen och inte ser folk på backen.

"Det allvarliga med det hela är väl om sådant här larmande blir mer frekvent eftersom resurserna är begränsade." = Det verkar som dom behöver öva mer......
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.