Mobilgps?

Har just skaffat mig en billig Android-lur, < 2ksek. Sen testade jag osmand app.. och laddade ned openstreet-map, vilket är gratis. Då får man kartor och en massa navigerings-funktioner, men man är beroende av hur bra openstreet-map är dit man ska.... Funkar oxå offline, dvs man kan ladda ned kartor och pois i förväg om man ska ut och resa, och är sen inte beroende av dyra ned-laddningar mha telefonen. Finns kartor från hela europa.
Och man behöver inte alls dyra garmin-kartor...... !!

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Android
http://osmand.net/
 
Defy!

Utbytbart är det så till vida att du i sedvanlig ordning får stänga av telefonen, öppna bakstycket och pilla ut det som sitter där och stoppa i ett annat.
Telefonen laddas via en mini/micro/fan vet-USB-kontakt så ett batteripaket med rätt anslutning kan ladda den externt.
Ännu så länge har Defy bara Android 2.1 men uppdateringar sägs vara på väg. Dessutom kan händiga personer själva stoppa i lite av varje.
Jag har inte saknat 2.2, har en HTC från jobbet med 2.2 och märker ingen direkt skillnad.

Det finns massor att läsa på swedroid.se och deras forum.

Froyo (2.2) är en av viktiga uppdateringar eftersom man kan då överföra/spara appar i minneskortet vilket man inte kan göra i Eclair (2.1). Samt 2.2 snabbar upp systemet och har förbättringar. Men det märks inte i de dyra smartmobiler då de är redan snabba. Möjligen kan Defy upplevas piggare med Froyo.

Såg att Telia börjat sälja den med Android Frovo 2.2. Kundtjänst visste inte om den hade 'nordisk programvara' så kanske är det bättre att köpa den obunden med 2.1 till lägre pris och sedan uppgradera.

Finns annars en läckt version av Android Gingerbread 2.3 att ladda ner men den verkar inte funka klockrent om jag tyder inläggen rätt.

Tyvärr saknar Defy möjlighet att ansluta Garmins pulsband mfl via ANT. Men kanske finns det någon adapter eller minneskort med inbyggt stöd som fungerar?
 
Så Motorola Defyn är rätt bra då m.a.o - inga större fel på den?

Börjar bli lite less på vatten och telefoner 1 åt skogen vid fyllefiske, en tappad i toalett och en död av fuktigt väder.

Det är många som den sistnämnda sen innan - svett innehåller salt och det har alla telefoner på sig och vid fuktigt väder kommer det in med vattenånga och då leder det torkade saltet och kortsluter skiten.

Om man inte är kontorsmänniska så går det inte att köpa en vettig men Defyn kanske är nått
 
Min Defy tuggar och går.
Jag fick det bekanta högtalarproblemet lagat och samtidigt uppdaterades telefonen till 2.2.
Nu är den helt på svenska och utan MotoBlur, som är Motorolas trams för Facebook mm mm mm.

Efter att ha använt den i ett halvår så är jag fortfarande nöjd med den.
Det finns appar som sänker batteriförbrukningen rätt ordentligt genom att dra ner prestanda och det kan man ju leva med i skogen, om man inte spelar häftiga spel vill säga.
 
Ah - de finns lite buggar - men det är ok det finns hos andra - speciellt vattenbuggen som gör att dom dör av fukt som inte ens får en hemmadator att dö.

Ok my Nokia E51,E52 och E72or gav en driftstid på veckor(fast den var online) men ger Motorola Defyn lite haverisäkerhet mot fukt så är det ok - ligger telefonen standby/offline med lite kamera användande på nån dag så är det hanterbart...

Man e lite trött på att ligga och köra drulleförsäkring och till slut få telefonen utbytt p.g.a FUKT...då har det gått för långt
 
Har skaffat min första surfmobil, en ZTE Blade. Det är en androidlur och har GPS.
Som GPS får den väl duga till nöds, det lär finnas bra appar som gör den mer användbar som GPS men fortfarande saknas rätt mycket för att den ska kunna användas som frilufts/ute-GPS.

Iphone med ToughCase är väl närmast. Men smakar det så kostar det.

Så jag fortsätter med min Sonim XP3 Pro som mobiltelefon, den tål det mesta och har mycket bra batteritid. Som GPS föredrar jag Garmins Etrex Legend HCx eller 76CSx (flyter). Dessa tål mycket och har bra batteritider med litium AA.

Däremot tar jag nog med Bladen för användande i tält eller när det är torrt, jättebra att kunna surfa på vädersiter och även se på satellitbilder över viss terräng/skärgård. Skärmen är inge vidare i starkt solljus jämfört med Sonimen och Garmins GPS:er.

Även om jag skulle önska att jag kunde ta med mig bara en pryl (och utvecklingen går väl dit så småningom), så finns det risker med att ha alla funktioner i en enda pryl.
 
Näe som enda pryl är inte en mobil... - GPS i den är endast som att betrakta som en nödfunktion i jmf mot en riktig ala mina Garmin 60,62 och 76or - det är riktiga grejer.

Däremot är det ingen nackdel och ha en telefon me touchskärm och alla features i vattentät IP klassat skal - desutom lika vattentät som Garmins prylar´....en dröm..vi få se kanske blir en Motorola Defy
 
Näe som enda pryl är inte en mobil... - GPS i den är endast som att betrakta som en nödfunktion i jmf mot en riktig ala mina Garmin 60,62 och 76or - det är riktiga grejer.

Tja, fast jag har märkt att jag använder mobilen (Nokia N8) betydligt mer och hellre än fält-gps'en (60 CSx) nuförtiden, trots att jag har behovet flera gånger i veckan i jobbet. Då handlar det om att orientera mig och att registrera spår och punkter ute i naturen, som jag sedan jobbar vidare med i kartprogram på kontoret. Med Viewranger och förladdade terrängkartor kan jag fixa det mesta, om inte allt som jag annars gör med en "riktig GPS", i ett betydligt smidigare gränssnitt dessutom. Regnar det har jag bara mobilen i ett vattentätt fodral, inga problem. En bonus är att jag fotar mycket med mobilen när något ska dokumenteras, och får då bilderna automatiskt geotaggade. Det går också fint att skapa foto-poi's direkt i Viewranger. Vad gäller vägnavigering är förstås mobilen vida överlägsen en fält-gps.

Men visst - jag tror också att precisionen fortfarande är något bättre i en "riktig" gps, och under långa arbetspass ffa i kallt väder känns det ju tryggare och enklare att byta batteri i Garmin än i mobilen.
 
Körde igår Lida Loop 3 mha av Iphone 4 och en rutt som någon gjort i Google maps som jag sedan sparat i mina kartor.

Enormt enkelt och trevligt koncept att slippa tanka ned kartor/rutter innan.
Fortfarande brister men känns som en bra väg framåt...
 
Tja, fast jag har märkt att jag använder mobilen (Nokia N8) betydligt mer och hellre än fält-gps'en (60 CSx) nuförtiden, trots att jag har behovet flera gånger i veckan i jobbet. Då handlar det om att orientera mig och att registrera spår och punkter ute i naturen, som jag sedan jobbar vidare med i kartprogram på kontoret. Med Viewranger och förladdade terrängkartor kan jag fixa det mesta, om inte allt som jag annars gör med en "riktig GPS", i ett betydligt smidigare gränssnitt dessutom. Regnar det har jag bara mobilen i ett vattentätt fodral, inga problem. En bonus är att jag fotar mycket med mobilen när något ska dokumenteras, och får då bilderna automatiskt geotaggade. Det går också fint att skapa foto-poi's direkt i Viewranger. Vad gäller vägnavigering är förstås mobilen vida överlägsen en fält-gps.

Men visst - jag tror också att precisionen fortfarande är något bättre i en "riktig" gps, och under långa arbetspass ffa i kallt väder känns det ju tryggare och enklare att byta batteri i Garmin än i mobilen.

Visst är det så men det är bättre med en riktig GPS(riktig gps)+översiktskarta+kompass och möjligtvis mobilen

Då är man SAFE
 
Du kan inte en jämföra en mobil/gps med en Garmin Gps eller annan liknande.

Dom ligger i en helt annann division när det gäller hantera läget.

Garmins 60CSX och Astro är gamla mílitära enheter från 80 talet som är väl beprövade.
Garmin Astro:s hundpejlpejl funktion kommer ifrån när man landsatte trupper,utrustning
och så...så befälhavarna kunde hantera läget. "vart landa packningen"

Gammal militär teknik som säljs civilt 20-30 år senare - men visst är det kul me GPS nu
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.