Mobilgps?

Har du bara mottagning så är det inga 50-100 meter utan enligt länkarna. Har aldrig hört nåt sånt. Länka gärna, jag tycker att jag har läst mycket om GPS på olika forum och på nätet i många år. Det som kan vara är att vissa apparater är olika känsliga för byggnader, träd osv. som står ivägen och att olika modeller tar olika lång tid för att få fix mot satelliterna.

´

självklart handlar det om kvaliten på mottagaren etc
 
Jag kör fortfarande med min Garmin Nüvi 255 i bilen pga att skärmen är större och mer "lättpekad" touchscreen och i skogen blir det Vista HCx. GPS på X1:an är dock väldigt användbar då den alltid är med i fickan, har knivskarp bild, snabb fix osv. Den ersätter nästan bil-GPS:en så jag byter sällan till GPS-hållaren och Nüvin i bilen numer utan använder X1:an. Nåt jag noterat är att den är väldigt snabb på att få fix mha A-GPS. Man får dessutom ganska kort batteritid när jag kör mobilen som GPS så det gäller att man har laddkabel.

Jag har inte använt så mycket GPS förut men jämfört med scoutkårens gamla eXplorist 100 så min Hero fantastisk.
 
Nokia har en del modeller som har helt fri navigering och kartorna kommer från Navtech eller teleatlas. Alltså samma kartor som sitter i "vanliga" GPSer till bil.
Kartorna laddar man ner med nokia map loader där väljer man vilka länder man vill ha på minneskortet. Kartorna är GRATIS att uppdatera..
GPSen varnar för trafikkameror och har massvis med POI färdiga.

Och dom fungerar helt underbart.

Jag använder Nokia 5800.
 
Jag kan inte förstå hur man kan säga en massa positiva saker om kartor som Nokia och Google maps samt diverse bilkartor på ett forum som utsidan. Dessa är ju totalt värdelösa utanför detaljplanerade områden, oftast bara större vägar och all natur bara något grönt, helt utan detaljer....

För egen del har jag den underbara HTC HD2 med 4,2-tumsskärm, samt senaste Pocket Kartex och Gröna och Blå kartan för hela landet på minneskortet (ca 7gb). Funkar fantastiskt bra.
 
Senast ändrad:
Jag kan inte förstå hur man kan säga en massa positiva saker om kartor som Nokia och Google maps samt diverse bilkartor på ett forum som utsidan. Dessa är ju totalt värdelösa utanför detaljplanerade områden, oftast bara större vägar och all natur bara något grönt, helt utan detaljer....

För egen del har jag den underbara HTC HD2 med 4,2-tumsskärm, samt senaste Pocket Kartex och Gröna och Blå kartan för hela landet på minneskortet (ca 7gb). Funkar fantastiskt bra.

Nu var ju frågeställningen, storstad, utomlands, mobilGPS. Vad ska han då med gröna/blå kartan?
 
Kör sedan länge Garmin Mobile XT på Nokia N97 och 5800. Det funkar grymt bra.

Kör City Navigator Europe 2010.3C och Fri Pro V2. Ännu bättre blir det med "omtypade" kartor. Se http://www.bmwklubben.se/viewtopic.php?f=224&t=4722 .

I princip funkar mobilerna som en vanlig bil-GPS. Fast bättre. Tydligare kartor och snabbare satellitfix.

Just Nokia N97 har ganska dålig GPS-antenn. 5800 för halva priset fungerar mycket bättre. En 5800 på stadspromenad i Rom eller Paris klår faktiskt alla "riktiga" GPS:er på marknaden p g a pris, format och skärmupplösning (=detaljerad kartbild)

Man får dock räkna med att de beklämmande dåliga operativsystemen i alla mobiltelefoner stör användningen. En Nokia Smartphone kraschar normalt ett par gången om dagen. Ericsson är ännu sämre liksom de Androider jag testat.
 
Kör sedan länge Garmin Mobile XT på Nokia N97 och 5800. Det funkar grymt bra.

Kör City Navigator Europe 2010.3C och Fri Pro V2. Ännu bättre blir det med "omtypade" kartor. Se http://www.bmwklubben.se/viewtopic.php?f=224&t=4722 .

.

Jag testade att installera FriPro Götaland och CityNavigator EuropeNT 2011.10 till min NokiaN97. Men det fungerade ej. Vet inte riktigt vad som går fel. GPSMappsupp (eller vad filen heter) hittar jag på massminnet när jag kikar mha av utforskaren men den dyker ej upp i Garmin MobileXT programmet. Där är det "blankt".
DOCK funkar det när jag testar att lägga in ett litet kartsegment från båda kartorna, skumt!
Vore mycket bra ha BÅDE FriProGötaland och CityNavigator i mobilen.
Någon som kan tipsa på lösning?
 
Vore mycket bra ha BÅDE FriProGötaland och CityNavigator i mobilen.
Någon som kan tipsa på lösning?

Det fungerar alldeles utmärkt, haken är väl bara att Garmin sitter på produkter som är för bra för företagets eget bästa? Det är ganska lätt att föreställa sig deras dilemma - å ena sidan sitter de på sällsynt bra och eftertraktade produkter i form av kartor och applikationer för mobiltelefoner som tveklöst skulle kunna sälja som smör, men å andra sidan är de produkterna egentligen utvecklade och tänkta för de GPS-mottagare som företaget egentligen vill leva på att sälja, och som mobiltelefonerna direkt konkurrerar med.. Tex är en mobiltelefon med GMXT och City Navigator för många ett fullt dugligt alternativ till en bilnavigator, om FriPro läggs till ersätter den också svampplockargpsen. Med någorlunda bra skärm på mobilen och Garmins sjökort installerade så kan också fler och fler fritidsfiskare välja att skippa GPS-plotter till båten..

Garmins satsning på GMXT är alltså, tyvärr men logiskt ,minst sagt halvhjärtad. Själv tror jag iofs att de skulle vinna på att satsa stort på kartor och applikationer för mobiltelefoner också, även om det skulle innebära ett visst tapp i försäljningen av de relativt enkla allround-mottagarna. Den minskningen kommer säkert bli av ändå, då borde det väl vara bättre att utnyttja den guldsits de har i form av sina färdiga och överlägsna kartprodukter?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.