Varning för Garmins fartkamera databas

Viktig observation

Det är med hastighetskameror och trafikrapportering som med alla andra logistiska processer: Skit it, skit ut. I några år har det funnits entusiaster som sammanställer och tillgängliggör fartkamerafiler gratis eller som shareware. Andra entusiaster bland allmänheten har bidragit med uppgifter. Ingen tar ansvar för filerna, varken för att de ska vara kompletta, korrekta eller aktuella, eller om du skulle åka dit pga en felaktig angivelse för en kamera. Och det ju inget konstigt med det.

Nu kommer professionella spelare som samarbetspartners till de stora GPS-tillverkarna och levererar de tillägg som gör skillnad mellan en Tomtom och en Garmin. Kartorna är i princip OK men intressepunkterna POI ofta föråldrade och kass.

Garmin lanserar snart sina första Sat-Navs med trådlös uppkoppling mot Internet. Det kallas nüviLINK. Sökning via Google från navigatorn ger i princip obegränsat med POI och enligt reklamen kan du söka reda på den mack som har lägst bensinpris. http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=3319

Det är inom det området konkurrensen kommer att stå. Koppla upp navigatorn mot Internet, Hitta lokala resurser, Ring och boka direkt på navigatorn som är kopplad med Bluetooth mot din mobiltelefon. Åk och hämta utan att köra fel.
 
Jag gillar ju teknik men en jättedyr GPS med massor med funktioner är inte intressant då jag inte kör yrkesmässigt. Som resande säljare eller tekniker måste det ju vara suveränt dock. Jag har själv alltid GPS:en i bilen så jag hittar lite snabbare här i Stockholm, ibland utan risk att köra i diket pga kartläsning samtidigt som jag kör.

Ett antal svängar per år till Norrbotten och Jämtland blir det, från Stockholm, men det jag använder mest är själva basic hitta-dit-funktionen eller för att skatta körtider. Det hade väl varit kul med en POI-databas med många små campingar och liknande kring Inlandsvägen osv men där har jag inga större förhoppningar (de dyker upp och försvinner osv).
 
Finns det ingen som provprenumererat på Garmins fartkameror och testat????
Det är ju gratis på My Garmin!

Ville ju höra om det bara är dom 5 kamerorna som jag hittat som är fel eller om det är flera!!!

Era erfarenheter?????
 
Jag testade när min Nuvi var ny f´ör två år sen och jag hade faktiskt inget att anmärka på. Körde Stockholm-Luleå några gånger bland annat.

Finns det ingen som provprenumererat på Garmins fartkameror och testat????
Det är ju gratis på My Garmin!

Ville ju höra om det bara är dom 5 kamerorna som jag hittat som är fel eller om det är flera!!!

Era erfarenheter?????
 
POI-loader och Garmin Oregon

Jag har Garmin Oregon och har tankat ned från http://www.poidatabase.se/ och som ni tidigare sagt så piper den även för fartkontroller på andra sidan men det uppfattar jag inte som störande....

Ps. Positivt överraskad hur bra City Navigator ihop med Oregon fungerar att visa rätt väg
 
Felen rättade !!!!!

Jippiii
Garmin / Cyclop har efter 6 veckor rättat felen och justerat hastigheten på de fem kameror som finns mellan Borås och Ulricehamn.
Det lönar sig att klaga, även om det tog lite lång tid

Det är skönt att bara få varning i den riktning som kamerorna står.
Synd att inte Garmin ger oss konsumenter möjligheten att lägga in egna sådana POI, då det bara är POI-loadern som behöver uppdateras.
 
Ytterligare en felaktig kamera :(

Åkte mellan Jönköping och Falköping i helgen, och upptäckte ytterligare en kamera med felaktig hastighets angivelse. GPSen varnade för 80 km/tim men i verkligheten gäller 70 km/tim.
Det har alltid varit 70 km/tim där kameran står.

Synd att databasen är så opålitlig, för annars är det ju skönt att inte få varningar då kameran står riktad åt motsatt håll.
 
Använder Speedcams POI, och tykcer att det fungerar utmärkt på min Nuvi 760.

Det piper ofta...
Vill minnas att den larmar 700 meter innan för 70, 900 meter i förväg för 90.
Anledningen till att det piper kan vara att det längre fram finns en korsning, med lägre hastighet, där det inte blir 70 förrän kanske 200 meter före kamran. Helt OK att hålla nittio en bit till alltså, till o med lagligt....

Ser varningarna mera som upplysning till kommande farligt (olycksdrabbat) ställe än för att försöka vara ögontjänare.
 
Ändra!

Det där kan du själv ställa in så du behöver inte lida med att det piper från båda håll och för varenda fatrtkamera. Man blir galen om det ALLTID piper även om man kör lagligt så ändra så att det bara piper om du kör nån km/h för fort.

Använder Speedcams POI, och tykcer att det fungerar utmärkt på min Nuvi 760.

Det piper ofta...
Vill minnas att den larmar 700 meter innan för 70, 900 meter i förväg för 90.
Anledningen till att det piper kan vara att det längre fram finns en korsning, med lägre hastighet, där det inte blir 70 förrän kanske 200 meter före kamran. Helt OK att hålla nittio en bit till alltså, till o med lagligt....
 
Fartdårar?

Hallå, varför håller ni på och myglar? Ta det som män, håll fartgränserna! På en sträcka Göteborg - Stockholm ca 500 km ser det ut så här med respektive medelhastighet

100 - 5,0 timmar
90- 5,6
80 - 6,3
75 - 6,7

Att ha 90 -100 som medelhastighet innebär att bryta mot i stort sett alla hastighetsbegränsningar och göra galna omkörningar. Vill du möta döden mot en bergvägg eller i en å, ok för dig. Men du har andra människor i trafiken, visa respekt och hänsyn, håll dig till spelreglerna.
 
Ärthjärna - mer GPS info mindre fartkameror

Bara för att man har koll vilken hastighet det råder kring fartkameror så behöver man inte köra för fort. Min erfarenhet är att vissa sträckor med fartkameror typ Gimo-Uppsala så är det sjukt med hastighetsförändringar om det då piper till att man ligger för högt så
är det bara bra.

Vore bättre om staten investera i att skicka ut GPS info om hastigheten i vårt vägnät och distribuerade det gratis än att plöja ned miljoner i fartkameror. Den som vill köra fort och åker en sträcka ofta behöver ingen GPS för att veta var övervakningen finns.
 
syftet med kameror?

Ett tips är ju annars att följa hastighetsbegränsningarna, 100 % pålitligt och helt gratis. Lägre bränslekostnader blir det också.

Ja, jag är dryg nu. Har så klart hänt att jag också kört för fort, men har faktiskt väldigt liten förståelse för människor som så systematiskt kör för fort att de måste ha varningar i GPS:en!!!

Det är kanske dax att påminna om syftet med fartkameror- att hålla med hastigheten. Syftet är inte att bötfälla folk. Om man med en GPS kan få folk att sänka hastigheten (som de dessutom betlaar pengar för) så är ju syftet uppnått. Om folk kör för fort medvetet så tar de risken att få böter och är sannolikheten och konsekvensen av böter för låg så är väl GPS ett bra sätt att få mer hastigheterna åtminstone lokalt - många kameror står ju ju vid extra farliga partier, t ex övergånsställen eller korsningar så fram för fler GPS-varningar - då de ju ger lägre hastigheter/färre överträdelser.

/Patrik, som kör med Wayfinder i SonyE P1i-mobilen och kameravarning som extratjänst till wayfinder - de är också dåliga på att updatera kartorna - vet inget om kamerorna - de jag brukar passera finns och varnas för
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vilseiskogen Navigon VARNING! Navigering 17
cl_joh Varning för kartköp från Garmin Navigering 49
MaDe VARNING TILL ALLA ER SOM TÄNKER KÖPA FRILUFTSKARTAN!!! Navigering 18
JET VARNING! KÖP INTE GRÖNA KARTAN PÅ CD-ROM Navigering 1
Varning för navigationsprogram Navigering 6
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
gundj Garmins nya inriktning. Monterra med Android. Navigering 78
thureb Jämförelse Garmins kommersiella topografiska och vägkartor med motsv OSM Navigering 0
ollefisk Garmins kartlicens Navigering 2
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
tekman Garmins "dolda" licensregler för kartprodukter Navigering 25
pery Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker! Navigering 5
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
greenjuice Nya eTrex HC-serien ute på Garmins hemsida Navigering 0
svlcm Garmins POI Loader 2.3.2 Navigering 2
mikr Kartor i Garmins x-modeller... Navigering 0
olhe Garmins Europa service Navigering 9
laser2 Skillnader mellan Garmins nya x-modeller och de gamla Navigering 0
ulfbengtsson482 Nya screenshots på Garmins Frliuftskartan Pro Navigering 21
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
Garmin Vista Garmins Mapsourceprogram Navigering 3
Martin O Garmins kartpolitik Navigering 8
sotter Garmins eTrex VS GPSmap? Navigering 2
Store Använda Garmins kartor till OziExplorer CE Navigering 0
micke.lu HJÄLP!!! Grundkartan i Garmins modeller.....? Navigering 6
Nikno Garmins Etrex fäste Navigering 13
chuck Detaljer på garmins basemap Navigering 12
Grusbus Garmins hoj-fäste? Navigering 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.