Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS?

avslutad210712

Gäst
Jag trodde de flesta som använder GPS använder laddningsbara batterier (R6 eller liknande) och 4 laddbara högkapacitets-R6:eek:r (en GPSuppsättning) är inte helt olika i pris jämfört med åtminstone no-name mobilbatterier.
Men iofs kan man ju ha en uppsättningladdbara i sin GPS och reserverna vara vanliga alkaliska till lägre pris.

/Patrik

Varför skall man använda laddningsbara batteriet när två alkaliska räcker i 4,5 dagar och kostar en tia
 
Jag trodde de flesta som använder GPS använder laddningsbara batterier (R6 eller liknande) och 4 laddbara högkapacitets-R6:eek:r (en GPSuppsättning) är inte helt olika i pris jämfört med åtminstone no-name mobilbatterier.
Men iofs kan man ju ha en uppsättningladdbara i sin GPS och reserverna vara vanliga alkaliska till lägre pris.

/Patrik

Nu var det ett tag sedan jag köpte mobilbatterier, men då låg priset klart högre än för 4 stycken R6 2700 mAh (utan laddare). Dock tycker jag att det finns tre stora problem med mobilbatterier

  1. Det är sällsynt med en extern laddstation till det extra mobilbatteriet, vilket gör det onödigt knöligt att först ladda upp reservbatteriet för att sedan ladda huvudbatteriet i telefonen.

    En vanlig R6 snabbladdare har (vanligtvis) plats för 4 R6-batterier, vilket för det flesta moderna GPS-modellerna räcker till både huvudbatterier och en omgång reservbatterier.
  2. Mobilbatteriet och mpbilladdaren är inte standardiserat, utan formen är nästan unikt för varje mobilmodell. Byter du till en ny modell, så måste du i princip också införskaffa en ny laddare (som förvisso brukar medfölja mobilen) och ett nytt reservbatteri - vilket blir mycket dyrt!

    Byter du din GPS, så kan du lugnt tuffa på med dina gamla R6-batterier och din gamla intelligenta snabbladdare. R6-batterierna funkar dessutom till en massa andra elektroniska prylar, så lär inte bli överflödiga i första taget.
  3. Några icke uppladdningsbara mobilbatterier känner jag inte till.

    Däremot finns det gott om billiga alkaliska R6-batterier på nästan varje mack och snabbköp om man skulle akut behöva backup-batterier till sin GPS.

Patrik, sammanfattningsvis skulle mobilbatterierna och laddarna behöva standardiseras och komma ner ordentligt i pris, samt att det skulle behöva bli betydligt vanligare med externa laddstationer till överkomliga priser, för att ditt resonemang om batterier skulle bli hållbart.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Varför skall man använda laddningsbara batteriet när två alkaliska räcker i 4,5 dagar och kostar en tia

Nu sticker jag väl ut hakan men miljöskäl kanske (vi kan debattera ämnens giftighet etc).
Att inte konsumera så mycket utan återanvända. Och utslaget över tiden tror jag laddbara är bättre för din plånbok också.

/Patrik
 
Nu var det ett tag sedan jag köpte mobilbatterier, men då låg priset klart högre än för 4 stycken R6 2700 mAh (utan laddare). Dock tycker jag att det finns tre stora problem med mobilbatterier

  1. Det är sällsynt med en extern laddstation till det extra mobilbatteriet, vilket gör det onödigt knöligt att först ladda upp reservbatteriet för att sedan ladda huvudbatteriet i telefonen.

    En vanlig R6 snabbladdare har (vanligtvis) plats för 4 R6-batterier, vilket för det flesta moderna GPS-modellerna räcker till både huvudbatterier och en omgång reservbatterier.
  2. Mobilbatteriet och mpbilladdaren är inte standardiserat, utan formen är nästan unikt för varje mobilmodell. Byter du till en ny modell, så måste du i princip också införskaffa en ny laddare (som förvisso brukar medfölja mobilen) och ett nytt reservbatteri - vilket blir mycket dyrt!

    Byter du din GPS, så kan du lugnt tuffa på med dina gamla R6-batterier och din gamla intelligenta snabbladdare. R6-batterierna funkar dessutom till en massa andra elektroniska prylar, så lär inte bli överflödiga i första taget.
  3. Några icke uppladdningsbara mobilbatterier känner jag inte till.

    Däremot finns det gott om billiga alkaliska R6-batterier på nästan varje mack och snabbköp om man skulle akut behöva backup-batterier till sin GPS.

Patrik, sammanfattningsvis skulle mobilbatterierna och laddarna behöva standardiseras och komma ner ordentligt i pris, samt att det skulle behöva bli betydligt vanligare med externa laddstationer till överkomliga priser, för att ditt resonemang om batterier skulle bli hållbart.
/Niklas

Ang punkt 1 så har vi olika jobbighetströskel. Att byta batteri och ladda reserven i mobil tycker jag är enkelt.

Ang priset så brukar jag köpa mobilbatteier här, för cirkus 150 kr stycket:
http://www.24.se/default.aspx?main=/mobil-tillbehor/sony-ericsson/batterier-c-215-1.aspx

och här har vi 4 högkapacitetsR6 för 79-99 kr:
http://www.24.se/default.aspx?main=/hem--fritid/batterierladdare/laddningsbara-c-762-1.aspx

Mobilladdare följer med då du köper ny mobil så det kan du inte använda som argument. HÅller dock med om att man borde standardisera och diskussioner pågår (ev redan beslutat) att mini-USB ska bli standard på alla i framtiden, SonyE Xperia X1 har det redan t ex.

Byter man till mobil av samma märke så kan man iblnad återanvända batteriet - jag har samma batteri som i förra (och förrförra) mobilen - men å andra sidan kanske man säljer sin gamla mobil inkl batteri(er) vid byte. Eller om man som jag sliter ut sitt mobilbatteri och ändå behöver förnya mobilbatteriet.

R6-batterier slits också men GPS:en används kanske inte lika flitigt som mobilen för de flesta så visst kan de användas i andra prylar.

Men gör du ditt val så gör jag mitt!

/Patrik
 
Varför skall man använda laddningsbara batteriet när två alkaliska räcker i 4,5 dagar och kostar en tia

Alkaliska R6 kostar 2 - 2:50 per styck hos Harald Nyborg m fl. Dvs en femma för 2-4 dagars drift av en eTrex eller 60Cx. Extrabra batterier med c:a 30% högre kapacitet (3-5 dagats drift) kostar det dubbla. Dvs en tia för två som du säger. Men jag köper alltid de allra billigaste. Jag har inte märkt någon större skillnad.

Det var länge sedan jag orkade klydda med uppladdningsbara R6. Det är både enklare, säkrare och billigare att ha några sprillans nya R6 i packningen. Begagnade batterier bär man inte runt på.
 
Alkaliska R6 kostar 2 - 2:50 per styck hos Harald Nyborg m fl. Dvs en femma för 2-4 dagars drift av en eTrex eller 60Cx. Extrabra batterier med c:a 30% högre kapacitet (3-5 dagats drift) kostar det dubbla. Dvs en tia för två som du säger. Men jag köper alltid de allra billigaste. Jag har inte märkt någon större skillnad.

Det var länge sedan jag orkade klydda med uppladdningsbara R6. Det är både enklare, säkrare och billigare att ha några sprillans nya R6 i packningen. Begagnade batterier bär man inte runt på.

Billigare?
25 kr/laddbar R6:a som jag uppskattar tål 500-1000 omladdningar: 25/500= 5 öre per laddning
Elström: 3 Ah = när en kWh kostar cirka 1 krona blir inte många ören
Laddare: säg 300 kr och kan säkert ge många tusen omladdningar - lägg på några ören till

Inte blir det dyrare med laddbara.

Enklare- jag du slipper ladda men som sagt min tröskel för jobbigt går bortom att ladda batterier. Och jag har inga problme med att skilja nyladdade från använda.

Säkrare: Förstår jag inte - förklara gärna?

Du säger att man (jag tolkar man som du i detta fallet) bär omkring på beg batterier - jag hoppas jag missförstår dig om jag tror du kastar uttjänta batterier längs vägen/i skogen. Batterier (även brunsten/alkaliska) bör lämnas i batteriholk.

/Patrik
 
Laddningsbara batterier tycker jag är utmärkta när man skall gå på en kortare tur t.ex. under dagen. Då kan man ladda dem inför varje tur och vet att man alltid har ström för många timmar så att man slipper byta batteri mitt i en tur och tappa eventuella spårloggar och annat.
Skall man vara borta en längre tid och inte har tillgång till laddare så kan jag förstå om man tycker laddningsbara batterier är jobbiga och lite dyrt då man kanske behöver ha ett helt gäng batterier med sig.

Angående ursprungsdiskussionen om mobiltelefon eller GPS så har jag erfarenhet av några olika apparater: En frilufts-GPS (Garmin Vista HCx), en kombinations-GPS (Garmin Nüvi 500), mobiltelefon Sony Ericsson W760, handdator med Windows Mobile, pekskärm kopplad med blåtand till mobiltelefon (som modem) och blåtands-GPS.

Om jag är ute och går och det är det minsta blött eller solen lyser starkt så tycker jag Vistan är det enda som fungerar riktigt bra. Den tål vatten och har en skärm som syns bra även i direkt solljus. Nüvin kommer på andra plats. Den tål också vatten och skärmen är hyfsad i solljus men den är inte så smidig att hålla i och den har begränsad funktionalitet jämfört med Vistan.

Mobiltelefon och annan elektronik som inte tål vatten går för det mesta bort helt. Försökte ha med min kamera och ta några kort en dag när det var lite blött och nu har linsskyddet hakat upp sig. Skall köpa en vattentålig kamera så småningom istället.

Om det är torrt väder kan möjligtvis en mobiltelefon eller handdator vara ett alternativ till frilufts-GPS men jag tycker inte att det går att lita på en sådan lösning på samma sätt som en riktig GPS. Sony Ericsson W760 hade jag bara ett kort tag för den hade andra problem också och som GPS fungerade den inte heller bra. Jag råkade tydligen komma åt någon knapp när jag var ute och gick och då slutade GPS-applikationen att logga spåret vilket var rätt irriterande. Sen fanns det inga vettiga kartor heller.

Min handdator med Windows Mobile fungerar bättre och det finns vettiga kartor och väldigt bra program för t.ex. Geocaching (GCzII) som är bättre än allt som finns i vanliga GPS:er. Men stabiliteten lämnar en del övriga att önska, skärmen syns inte i starkt solljus och den tål inte vatten.

Får se om det kommer några vattentåliga och stöttåliga mobiltelefoner med funktionalitet som Windows Mobile, Nokia N95 eller iPhone i framtiden och som man dessutom kan lita på att de fungerar till 100% utan att kräva omstarter eller andra trix. Då kanske jag byter till mobiltelefon som huvudapparat.

Örjan
 
Får se om det kommer några vattentåliga och stöttåliga mobiltelefoner med funktionalitet som Windows Mobile, Nokia N95 eller iPhone i framtiden och som man dessutom kan lita på att de fungerar till 100% utan att kräva omstarter eller andra trix. Då kanske jag byter till mobiltelefon som huvudapparat.

Håller med om att för tuffare bruk är normala mobiler värdelösa. Håller oxå med om att alla mobiler jag provat är svårlästa i solsken. Till sist så störs jag oxå av den ibland osannolikt dåliga stabiliteten. Ibland måste man starta om ett par gånger om dagen.

Men jag diggar ändå att ha GMXT i fickan. Alltid redo liksom. Finns där när jag behöver den. Stadspromenad i Rom, hitta med hyrbilen till Detroits flygplats, kolla om det finns sankmark (mygg) i närheten av sommarstugan som är till salu, etc, etc, etc.

Inte blev jag besviken på N97 heller. I o f s mycket klydd med installationen, mobilen måste "debrandas" (låsas upp) för att kunna uppdateras bl a. Men väl igång så funkar GMXT bra på N97. Hög skärmupplösning samt pekskärm är ett stort lyft jämfört med N95. Blir intressan att se om stabiliteten är bättre än N95.
 
Trimma GPS:en i N97

Det visade sig att GPS:en i N97 i princip var oanvändbar p g a dålig mottagning. Det var antennen som var undermålig och Nokia har ändrat konstruktionen i de ex som nu tillverkas. Har man ett "äldre" ex så får man det ombyggt på garantin.

Men diverse händiga personer kom snabbt på hur man kan fixa till antennen. Se
http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=813856 och http://www.youtube.com/watch?v=Ypljg3MLAf8 .

Felet med åtgärderna i exemplen ovan är att dom innebär ingrepp som gör våld på garantivillkoren. Helt i onödan! Här följer min fix som inte skadar telefonen men som medför en dramatiskt förbättrad GPS-mottagning. Även på den av Nokia uppraderade versionen av antenn:

Skaffa lite metalltape. T ex aluminiumtape från Biltema. Vik ihop en c:a 120 mm lång bit, klister mot klister, men lämna en c:a 20 mm lång bit med klisteryta. Låt skyddspappret sitta kvar på denna bit. Klipp till remsor med 10 mm bredd.

n97ant1.jpg


Öppna bakstycket. Tag bort skyddsremsan på tapen.

n97ant2.jpg


Tryck dit remsan på GPS-antennen. Remsan får kapacitiv kontakt med originalantennen. Direkt elektrisk kontakt behövs inte.

n97ant3.jpg


Mottagningen är verkligen dramatiskt förbättrad. Jag har några engångsantenner liggande i bilen inför långresor.

En bild till i nästa post.....
 
Jag har i dagsläget 3 olika GPS:er.

1. 60CSx med CitySelect för hela Europa. Funkar väldigt bra i skogen och även som bilnavigator trots sin lite pluttiga skärm och avsaknad av röstguidning. Massor av mer eller mindre nyttiga mätvärden av alla slag kan kollas på färddatorsidan.

2. Den fasta originalmonterade navigatorn i min BMW 740iL -99, som då handlar om en fet 7" 16:9 skärm. Jag har senaste BMW original kartprogram 2010/1 fast i lite moddat skick med en massa extra POI och svensk röstguidning och menyer. BMW har förresten inte släpp denna kartversion ännu.... Den funkar väldigt bra men då det inte är touchskärm så blir det lite pillande på knappar hit och dit i menyer. Det är dessutom mycket glest med mätvärden att kolla på i jämförelse med 60CSx. Den använder dessutom bara max 8 satelliter har jag för mig. Men den använder ju även information från bilens styrsensor, hjulsensorer och girsensor för att hyfsat kunna hålla koll på positionen även genom tunnlar.

3. En iPhone med Navignon Europa. Den funkar bra den med men då iPhone bara använder max 3 eller 4 satelliter och inte har särskilt kraftfull mottagare/antenn så kan det ju bli lite si och så med mottagningen och därmed positionen om himlen är skymd av hus eller annat.

Men idag så fick jag hem TomToms iPhone Car Kit, för ca 950 kr ink frakt och allt, vilket är en liten smidig intelligent bilhållare för iPhone.

Den väldigt smutt i formatet, lätt att montera på rutan och mycket flexibel för att kunna anpassa den för alla positioner. Den har laddkabel så den laddar iPhonen när den sitter i hållaren. Den har blåtand, utgång till bilstereo så man kan spela upp musikbilioteket i iPhonen på sin bilstereo om den har AUX-in, den har inbyggd SiRF 3 GPS-mottagare för 12 satelliter, inbyggd ordentlig högtalare med bra ljud så man hör röstguidningen klart och tydligt.

Har bara testat den en halvtimme tillsammans med min iPhone 3Gs med Navignons program, men det funkar helt kalas. Kalasbra satellitmottagning och nu hör man guidningen mycket klart och tydligt. Själva navigationsprogrammet från Navignon verkar mycket genomarbetat och bra, samt snyggt. Jag har köpt till TCM-funktionen så nu får man kontinuerlig uppdatering av aktuella vägarbeten eller andra hinder på vägarna. Sammantaget så funkar nu iPhonen mycket bra som navigator, både i bil och på promenad i staden. Och man slipper släpa runt med både 60CSx och iPhone i fickan, och har alltid en kompetent navigator med sig


MVH Tony
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
majjen Kalenderminnet är fullt Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
niking Garmin 276 är tillbaka i upphottad form Navigering 13
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
xyz123 Hur hållbar är en GPS? Navigering 3
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
kanis Väg markerad gul på Eniro-karta, är den asfalterad? Navigering 10
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
yakman Vad är den lilla metallbiten till? Navigering 2
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
Sensonic Hur detaljerad är Frilufskartan Pro? (garmin) Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
jasåpådetviset Var är satelliterna just nu? Navigering 11
orjanraberg Är karbinhaksfästet för Garmin GPS:er bra? Navigering 23
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Lämmeldoft Fri vektorkarta som är bättre än VMAP0? Navigering 8
Vad är det för garanti för Garmin g2Vision Navigering 2
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
clindh Korspunktsjakten är "renoverad" Navigering 1
grodanbolle Vad är detta för kordinat? Navigering 7
flajjer Är detta det coolaste på många år? Navigering 56
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
Gotham Att avgöra om en koordinat är inom ett område Navigering 1
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
greenjuice POI Loader & WebUpdater i beta för Mac OS X är ute! Navigering 1
niking Galileo är försenad Navigering 0
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
eloserik Betyder "The rugged" att det är ruskigt dåligt gummi e Navigering 12
jonasolof Är kartsymboler upphovsrättsskyddade? Navigering 11
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof Är FriPro avsedd att användas för flygnavigering? Navigering 2
jonasolof Vad är detta i beta 2.62 för 60/76Cx Navigering 6
ALj Fria Pro: Är den nå't att ha? Navigering 22
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
greenjuice Mac-program som är lämpat för Geocaching Navigering 0
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9
avslLM Navigering är inte alltid så enkelt Navigering 10
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
avslLM Och vinnaren är... Navigering 2
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
KillerKaninen Är Garmin GPS60 ok ? Navigering 8
jasy Vad är ett CITO-event? Navigering 0
stigvig vad är support värt?! Navigering 28
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
olhe Hur exakta är avståndsuppgifterna i City Select Navigering 9
stigvig GPSMAP 96 - än är inte den runda kontakten uträknad Navigering 3
irrbloss Är EGNOS i drift? Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.