med karta och kompass

det blir att skaffa gröna kartan 1.50 000 och kompass då.
och en tripp till biblioteket.
tack för alla svar.
Mvh jonny
 
Har en liten, och säkert korkad.. kartfundering:
Jag har "fått tag på" hela gröna kartan digitalt och kommer att använda mig av den, samt kompass (- vilket funkar utmärkt med mina gamla kartor - gillar kompass och kommer att försöka klara mig utan gps så länge det går..)

Dock - om jag lägger in rutnät innan jag skriver ut kartan - ligger då kartnorr/norr exakt efter detta nät? Annars blir det ju lite knepigt ibland - ...


Om frågan är urdum så bjuder jag på det :)
 
det blir att skaffa gröna kartan 1.50 000 och kompass då.
Det är lättare att lära sig att orientera efter en mer detaljerad karta. Vandringskarta - Svartedalen på 1:25 000 är en bättre början. Annars ring kartansvarig i Kungälvs orienteringsklubb så kan du säkert få köpa en orienteringskarta i 1:15 000 för något område i närheten. Vill du dessutom få lite mål att sikta på så har Kungälvs OK tre stycken naturpasset på Kastellegården/Kärna, Marstrand och Kungälvs-kartan.

http://www.kungalvsok.se/web/index2.php?page_no=21.php
 
Orienteringsträning är verkligen i makrovärlden...stadskaratan och cykla med kompass ger dubbel träningsdos....Stanna när du läser kartan och gör vägval. Trafik och cykel kan lätt bli mer än spännande.
Specialblad i 1:15 000 är utmärkta i början men snart vill du ha 1:50 000 för den finns överallt. Gillar du något område speciellt titta då på ekonomiska kartan, blandning av flygfoto och ritad karta, fortfarande nivålinjer. Blåa kartan passar bäst till motorfordon. Fjällkartan är i sin skala begränsad men det bästa som finns över stora delar. Välkommen i det gröna...
//J
 
visst, visst. en mer detaljerad karta i te 1:25 000 är nog bra ibland.
Men, terängkartan i 1:50 000 är ju en standardkarta som finns för hela landet och är uppbygd av standardkarttecken.
Mânga lokala kartor har en del egenheter för sig och ska man lära sig använda karta och kompass och dra nytta av böcker och den kunskap som finns t ex här pâ Utsidan sâ är det säkrast att välja en karta som är defacto-standarden.
 
visst, visst. en mer detaljerad karta i te 1:25 000 är nog bra ibland.
Men, terängkartan i 1:50 000 är ju en standardkarta som finns för hela landet och är uppbygd av standardkarttecken.
Mânga lokala kartor har en del egenheter för sig och ska man lära sig använda karta och kompass och dra nytta av böcker och den kunskap som finns t ex här pâ Utsidan sâ är det säkrast att välja en karta som är defacto-standarden.
Avdelningen värdelöst vetande (?):
Orienteringskartor är de facto mer standardiserade än terrängkartan, såtillvida att det finns en internationell norm för vilka färger och symboler kartorna får innehålla. Terrängkartan är ju enbart en svensk angelägenhet.

http://www.orientering.se/t2.asp?p=4856
 
Senast ändrad:
ska se om jag kan skaffa 1.25000 och 1.50000 och kolla om jag ser nån skillnad och vilken som jag fattar bäst.jag kanske inte fattar nåt av någon karta:(.tror det ända jag har kollat i en karta var en atlas i skolan( det va inte igår;) )
 
Avdelningen värdelöst vetande (?):
Orienteringskartor är de facto mer standardiserade än terrängkartan, såtillvida att det finns en internationell norm för vilka färger och symboler kartorna får innehålla. Terrängkartan är ju enbart en svensk angelägenhet.

http://www.orientering.se/t2.asp?p=4856

Det jag syftade på är att du kan gå in i en bokhandel i Skåne o köpa en karta över österlen och sedan köpa en i en annan bokhandel i Umeå. Och Du får samma typ av karta, inte en lokalt producerad.

Orienteringskartor täcker ju de områden som är intressanta för orienteringsklubbarna.

Och inre Norrland trodde jag inte var intressant för en som just lär sig orientera.
 
I och med att jag jobbat med produktion av just Terrängkartan borde jag väl i första hand rekommendera den själv också.

Men, som orienterare (f.d.) så tror jag de första stegen i skogen ger mest om man kan använda en karta som stämmer även avseende mindre detaljer. Inom ett begränsat område som en orienteringskarta i regel täcker, så är det trots allt något tryggare att veta att kartan (förutsatt att den är någorlunda färsk) ger stöd för just kartläsning, och att den innehåller de ledstänger som man kan stöta på. Kortare sträckor genom skogen med hjälp av kompass slutar sällan i tomma intet, utan det finns i regel något som fångar upp.

I och med att orienteringskartorna i regel är framställda över de områden som erbjuder bra terräng och intressant orientering, så är risken något mindre att man hamnar ute i något oframkomligt moras eller går vilse helt och hållet. Det finns i regel orienteringskartor i närheten av de flesta tätorter, och ett sådant område kan användas många gånger för träning.

Om kartan dessutom ingår i Naturpasset så får också de första försöken en viss belöning i och med att man hittar fram till någon markerad kontrollpunkt och kan verifiera att man är på rätt plats.

Sitter den grundläggande kartläsningen så är steget till att använda även andra kartskalor och annan detaljredovisning inte så stor.

Att lära sig orientera på en terrängkarta som trots allt saknar en hel del information, innebär en viss risk att man litar för mycket på kompassen och inte tränar kartläsning ordentligt (vilket ju också blir fallet om man börjar med en GPS-mottagare som första hjälpmedel).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
tanto GPS, kompass och karta Navigering 24
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
olaham Slumpmässig vridning av karta Navigering 16
Lars_P Vilket underlag till karta i GPS? Navigering 4
Cypern50 Cypern Karta Garmin Navigering 2
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
avslutatmedlemskap130327 Aktivering av karta Bootcamp Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
sagoskog Överföra scannad karta i GPS Navigering 2
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
Wirsin Topografisk karta Gunnbjörn fjeld, Grönland Navigering 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...