med karta och kompass

vill lära mig att navigera med karta och kompass.
finns det några böcker om det?
går det att lära sig det hemma eller måste man ut i skogen?
har inte en susning om hur det funkar,skulle vilja lära mig lite mer om det hemma innan jag ger mig ut i skogen.
mvh jonny
 
Teorin är betydligt

enklare än praktiken.

I princip så behövs träning sedan går det lättare.

Passa kartan är utgångspunkten. Detta innebär att du håller kartan så att norr på kartan pekar mot norr i naturen. Håll gärna tummen så att den pekar på där du är och du har klart för dig vart du är riktad. Försök få kartsymbolerna och höjdkurvorna att överensstämma med terrängen. Tag sikte på ett landmärke eller följ en stig eller liknande i terräng till du kommer till en plats som du kan känna igen och identifiera = brytpunkt.

Kompass underlättar. Börja träningen på ett litet område med orienteringskarta gärna i stor skala typ 1/5000 eller 1/ 10 000.

En GPS som du har påslagen men inte tittar på kan senare förklara för dig vilka misstag du gjorde.

Ta för vana att alltid ha med dig karta när du är ute oavsett om du hittar eller inte och försök att hänga med på kartan.

En klocka eller att räkna stegen kan underlätta för att bedömma hur långt du har gått/sprungit mellan brytpunkter.

Är det fri sikt till kända bergstoppar, byggnader etc kan du ha nytta av att krysspejla. http://www.silva.se/upload/Catalogues/123_swe.pdf

Thure
 
Senast ändrad:
Sedan liten knodd har ordet navigering för mig haft en väldefinierad betydelse, dvs att hitta på sjön med allehanda hjälpmedel, kompass, sjökort, sextant, klocka, mm. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Navigering

För att hitta på land så finns mig veterligen inte samma definition, men om det är det du menar så har orienteringsförbundet och dess klubbar aktiviteter för vuxna nybörjare.

Ett sätt att börja kan vara att utnyttja den riksomfattande motionsaktiviteten Naturpasset, som säkerligen finns i någorlunda närhet av där du bor. Följande länkar kan vara en start:
http://www.naturpasset.se/
http://www.naturpasset.se/index.php/orienteringfornyborjare
 
Vildmarksboken

Hej!
I Lars Monsens bok, "vildmarksboken" (http://www.bokrecension.se/9153420780) så handlar ett helt kapitel om just navigering, och då med inriktning på karta och kompass. Skaffa en kompass för några hundralappar och en karta där du vill gå, sedan är det bara att köra på och öva :)

Jag var riktigt glad att jag kunde hantera detta enligt Lars tips när jag hamnade i dimma med 25 meters sikt på fjället i somras! :)

//Martin
 
Skit i GPS:en.......

ut i skogen, med karta och kompass. Skaffa en orienteringskarta, finns med all säkerhet i din omgivning. Ring den lokala orienteringsklubben !! Förklara vad du vill för dom, kan garantera att du kommer att få nästan hur mycket hjälp somhelst !! Hur som helst, ut i spenaten, börja med lätta saker: stigar, gärden, följ kraftledningar osv. Sen när du känner dig mogen --in i skogen-- du behöver ju inte börja med den allra största utan ta en som begränsas av t ex vägar, ängar, sjöstränder osv så att känner dig bekväm med vad du håller på med. Detta är inget men lär sig i ett nafs, utan här krävs en del tålamod. Det har ju du.
När du sen känner att du behärskar kartan och kompassen någorlunda då (inte förr) kan du ta fram GPS:en och ha en del nytta och kul med den (se bara till att du får tag i en som passar dina syften).
Lycka till
Junioren
 
Kul att se att det fortfarande finns människor som vill lära sig grunderna.
Följ råden som thure m.m. flera gett.
Att lära sig att "orientera"(Tycker det är tråkigt att nästan första svaret är en ordmärkning, uppenbart är vi flera som förstår dig ändå) sig med karta och kompass är enkelt i grunden men lit bökigare i verkligheten. Efter man lärt sig det tekniska med kompassen kommer biten med att få över kartan till verkligheten.
En viktig sak är att kunna hitta var man är på kartan igen om man tappat bort sig, Antingen är man bra på att tyda kartan(träning) eller så kan man använda kompassen för att pejla in sig på kartan igen.
Nu vet jag att det jag skriver är det samma som de andra och deras länkar och boktips kommer få dig vidare. Jag tycker bara det är kul när nya människor är på väg och hitta något som jag tycker är riktigt kul.

Lycka till.

När du lärt dig landdelen kan du ge dig ut i en kajak med karta och kompass och få nya utmaningar. Fast då navigerar du visst per automatik... ;)
Var beredd på om du ger dig på vattentur i kajak att det är svårare eftersom du nu är placerad vid vatten ytan (svårt att få en överblick)
 
Tycker det är tråkigt att nästan första svaret är en ordmärkning..."
Du får gärna tycka det. Men om man kontaktar t.ex. en orienteringsklubb och frågar om de kan lära ut hur man navigerar så kanske de hänvisar till en skepparkurs :)

Man jag kanske är ensam om att tycka att ordet "navigering" används litet slarvigt på Utsidan...
 
Kul att se att det fortfarande finns människor som vill lära sig grunderna.
Följ råden som thure m.m. flera gett.
Att lära sig att "orientera"(Tycker det är tråkigt att nästan första svaret är en ordmärkning, uppenbart är vi flera som förstår dig ändå) sig med karta och kompass är enkelt i grunden men lit bökigare i verkligheten. Efter man lärt sig det tekniska med kompassen kommer biten med att få över kartan till verkligheten.
En viktig sak är att kunna hitta var man är på kartan igen om man tappat bort sig, Antingen är man bra på att tyda kartan(träning) eller så kan man använda kompassen för att pejla in sig på kartan igen.
Nu vet jag att det jag skriver är det samma som de andra och deras länkar och boktips kommer få dig vidare. Jag tycker bara det är kul när nya människor är på väg och hitta något som jag tycker är riktigt kul.

Lycka till.

När du lärt dig landdelen kan du ge dig ut i en kajak med karta och kompass och få nya utmaningar. Fast då navigerar du visst per automatik... ;)
Var beredd på om du ger dig på vattentur i kajak att det är svårare eftersom du nu är placerad vid vatten ytan (svårt att få en överblick)

tack för alla svaren.vad menar du med att pejla in sig på kartan med kompassen igen?
 
tack för alla svaren.vad menar du med att pejla in sig på kartan med kompassen igen?

Om du inte vet var du befinner dig på kartan – och det i övrigt är klart väder – kan du med hjälp av pejling (krysspejling) hitta fram till din position på följande sätt:
1. Du skall hitta två markanta formationer i terrängen och på kartan, som inte ligger för tätt på varandra (ca 90 graders spridning är bra). Det kan vara en brant klippvägg, en sjö eller liknande karaktäristiska kännetecken.
2. Sikta kompassens riktiningspil mot den ena av märkena och vrid kompasshuset, så kompassnålen står över nordpilen och linjerna i botten av kompasshuset.
3. Lägg kompassen på kartan, så att nordpil och linjer i botten av kompasshuset ligger parallellt med nord/sydlinjerna på kartan.
4. Drag kompassen så att dess linjal (kompassens kant) träffar kännetecknet på kartan och dra ett blyertsstreck längs kanten.
5. Samma procedur upprepas med det andra kännetecknet i terrängen.
6. Där de två blyertsstrecken möter varandra, är den position där du befinner dig.
 
Mitt tips är om du inte är van vid kartor o kompass.
Börja lära dig hitta utan kompass, bara med hjälp av kartan,
lär dig hur verkligheten ser ut på en karta.
Köp kartor över platser du varit mycket på, så ser du hur de ser ut i "kartform".
Kan du inte hitta med hjälp av kartan, och övriga väderstrecksinformatörer i naturen, så är det dags att lära sig det först innan man ger sig på orientering med kompass.
Att orientera sig med hjälp av kompass är en slapp metod att hitta utan att behöva se sig omkring så noga, man kommer snabbare fram till målet, och säkrare, det kan ju vara natt, eller skitväder...
Normalt går man inte kompassgång flera mil i stöten,
utan tar ut delstreckor som är betydligt kortare.
Men som sagt, bli vän med kartan o dess alla tecken, så att inte något är obekant där.
Kop 1:50.000 delskartor(gröna kartan) och gärna några olika 10:000-20.000 dels orienteringskartor
av din lokala orienteringsklubb, och ge dig ut och leta reda på platser du markerat hemma som mål.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
tanto GPS, kompass och karta Navigering 24
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
olaham Slumpmässig vridning av karta Navigering 16
Lars_P Vilket underlag till karta i GPS? Navigering 4
Cypern50 Cypern Karta Garmin Navigering 2
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
avslutatmedlemskap130327 Aktivering av karta Bootcamp Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
sagoskog Överföra scannad karta i GPS Navigering 2
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
Wirsin Topografisk karta Gunnbjörn fjeld, Grönland Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.