Kan vi inte komma överens om att inte kalla Mapsource för Muppsås?

Fâr vi skriva KM, HB, FR, Asterix osv, samt varianter av detta?
Vill bara kolla sâ jag inte bryter mot nâgon regel o fâr böter.
 
Vet inte vad någon av dem betyder, så jag har ingen åsikt om det.
Däremot anser jag också att det vore bättre att kalla Mapsource för just det, och då för sökfunktionens skull. Ska man nu envisas med att hitta på egna mer eller mindre stolliga benämningar, kan man väl åtminstone lägga in ordet "Mapsource" en gång in inlägget, så hittar sökfunktionen det, även om det står Muppsås eller Gnurfpäls i resten av inlägget.
 
Fâr vi skriva KM, HB, FR, Asterix osv, samt varianter av detta?
Vill bara kolla sâ jag inte bryter mot nâgon regel o fâr böter.

Tydligheten minskar men till stor del är vi ju nördar som skriver och läser här och ofta framgår det av sammanhanget vad man avser. FR förstår jag inte om det inte är Forerunner eller Fjällräven du menar.

Thure
 
Det jag ville fâ fram med mitt inlägg var att även om vi är ordentliga och skriver Mapsource sâ finns det hundra andra smeknamn eller akronymer för produkter som inte heller hittas vid en sökning.

Skönt at tdet var FR som inte var helt klart vad det var i mitt exempel, jag hade väntat kommentarer om HB, säkert nâgon som fâtt för sig att det skulle stâ för nâgon obskyr tätltillverkare.
 
Dagens ickeproblem... Av de elva trådar som man får om man söker på "muppsås" innehåller samtliga utom ett, en obesvarad fråga, ordet mapsource. Att det kan bli ett problem i framtiden utesluter jag inte men just nu är det ett icke-problem.
Måste dessutom instämma med Gunnar, är asterix, texmex, tamoj o rygga inte OK? För så heter det ju inte egentligen. Är dock osäker på tamoj...
 
Måste ju hålla med, om Muppsås inte är ok att använda i olika forum så kan ju inte heller andra hemgjorda ord och användningar som rygga vara ok. Ska vi vara noggranna så ska vi vara det även på andra ord och benämningar, inte bara på Mapsource/muppsås.
 
Senast ändrad:
Vättlefjäll;386843 sa:
Att det kan bli ett problem i framtiden utesluter jag inte men just nu är det ett icke-problem.
Rimligtvis var det just för att det än så länge inte är ett problem som tråden dök upp. Den dag det blivit ett problem är det omöjligt att åtgärda och därmed för sent.
Måste dessutom instämma med Gunnar, är asterix, texmex, tamoj o rygga inte OK?
Vet inte om det är just du som hittat på orden texmex och rygga men i princip alla som pratar svenska vet vad de betyder så jämförelsen med ordet som är aktuellt här blir bara tramsig.

Asterix är en seriefigur men har säkert en annan betydelse för dem som vill verka insatta i något annat forum här. Egna språk är jättebra när man vill stärka gemenskapen i en liten grupp genom att distansera sig från de som inte är lika kunniga. För mig personligen är det raka motsatsen mot ömsesidigt kunskapsutbyte i ett brett publikt forum men vi har förstås alla olika ambitioner med vårt forumdeltagande.

Just här behandlas ofta tekniskt komplicerade prylar och många söker sig hit för att lära sig och få stöd när de kört fast. Ibland krävs långa detaljerade förklaringar steg för steg hur något skall lösas. I själva verket kan många saker vara svåra att förstå i början även när de benämns med sitt rätta namn. Är verkligen en tamoj lika krånglig att lära sig?

Jag tycker det är egoistiskt, ogint och en smula töntigt att genom ett hemligt språk utestänga nybörjare på området men tycker ni att det är viktigt för er kan jag naturligtvis inte hindra någon.

Till Gunnar: jag har ingen aning om vad dina förkortningar betyder men om du vill vara hänsynsfull mot läsare på alla nivåer är ett tips att skriva ut det korrekta ordet, namnet eller meningen åtminstone en gång innan du övergår till en oetablerad förkortning.
 
Senast ändrad:
Jag har stört mig som fasen på speciellt Muppsås och Texmex sen jag började läsa här. Jag ser framför mig en äldre man i universitetsvärlden med sandaler som tycker att han kommit på en grymt fiffig och samtidigt lurigt hånfull översättning och passar på att använda den i tid och otid. Nördigt tycker jag, man har fattat vilka som inte tycker om texmex eller muppsås efter en vecka på forumet.

Reell nytta med de förkortningarna är nada då man som skrivet inte får träff på alla trådar.
 
Jag tycker att det är snällt att namnge en gång för att sen gå på förkortningen. Det tog ett bra tag innan jag visste vad KM är, snabbare med HB för Hilleberg. FR är jag osäker på fast jag läst mycket här.

Fâr vi skriva KM, HB, FR, Asterix osv, samt varianter av detta?
Vill bara kolla sâ jag inte bryter mot nâgon regel o fâr böter.
 
Rimligtvis var det just för att det än så länge inte är ett problem som tråden dök upp. Den dag det blivit ett problem är det omöjligt att åtgärda och därmed för sent.
Vet inte om det är just du som hittat på orden texmex och rygga men i princip alla som pratar svenska vet vad de betyder så jämförelsen med ordet som är aktuellt här blir bara tramsig.

Vad texmex gäller se niklaz lurigt hånfulla inlägg.
Vi kan ju diskutera det här med nytta o funktioner, Martin vet ju hur man delar in det i sekundärfuktioner osv men i vilket fall tror jag inte de flesta deltar i forumdiskussioner främst för att killen eller tjejen bakom honom/henne i erfarnehetskön ska kunna söka, utan för främst för att själv få information.
Vidare använder man sig väl av ett forum för gemenskap med likasinnade där språket är en viktig sammanbindande faktor? Om du bryr dig mer om någon som snabbt surfar förbi för att få info om sin nya GPS än om gemenskap mellan trogna forummedlemmar som snabbt lär sig lingon är det din sak men jag värdesätter det senare högt.

Slutligen måste jag få påpeka att hur väl du än pratar svenska så dyker "rygga" inte upp på en sökning av "ryggsäck".

Hälsningar från en som för evigt kommer kalla det Muppsås för att det är så fyndigt.
 
Jag har stört mig som fasen på speciellt Muppsås och Texmex sen jag började läsa här.
Jaha, så texmex hade en annan betydelse än mat. Då får de som njuter av att känna till något som andra inte vet en möjlighet att skratta hånfullt åt mig. Kul att kunna glädja någon redan så här tidigt på dagen ... :)
 
Vättlefjäll;386860 sa:
Om du bryr dig mer om någon som snabbt surfar förbi för att få info om sin nya GPS än om gemenskap mellan trogna forummedlemmar som snabbt lär sig lingon är det din sak men jag värdesätter det senare högt.
För mig är det inget motsattsförhållande och jag har väldigt högt uppskattat gemenskapen och framförallt kunskapen som funnits här.

När nu en del oerhört kunniga stammisar kommer hit alltmer sällan (Jonas Lönnroth och Anders Persson t.ex.) får jag överväga hur väl jag trivs med det nya sällskapet som måste ha ett eget språk för att kunna känna gemenskap.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
Jorden runt Mapsource hittar inte waypoints Navigering 9
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
thureb Basecamp och eller Mapsource? Navigering 13
Ivara Mapsource Navigering 2
chrsan prime och fri pro kan dom fungera i Mapsource 6.15.4 Navigering 12
elakasmen Överföra och spara flera spår till gps från mapsource? Navigering 3
niklaz Mapsource hur märker ni ut viktiga platser? Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Kal-P-Dal Utskrift från Mapsource Navigering 6
olhe Uppdateringar MapSource Navigering 0
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
AMALOB Rita egna område i mapsource Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
glot46 Garmin 550/ Mapsource Navigering 3
Tony-Avesta Kan man inte använda GPS i MapSource längre? Navigering 11
Karpaterna.se img till MapSource Navigering 2
telematic mapsource 6.15.6 Navigering 13
kanotisten Mapsource Navigering 14
Store Garmin Mapsource - Lösning på problem med Microsoft Visual C++ Runtime Library Navigering 1
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
BjörnH Mapsource & uppgraderad Google Earth Navigering 0
spiff74 nedgradera mapsource Navigering 29
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
micke_vb Kraschat mapsource Navigering 4
erikis Överföra spår till MapSource Navigering 3
orjanraberg MapSource kraschar vid överföring av karta Navigering 5
nodh Idé till funktion i Mapsource. Navigering 6
ulfjon mapsource till Garmin Astro hundpejl. Navigering 2
olhe Två versioner av MapSource på samma dator Navigering 4
AfTech54 MapSource uppgradering Navigering 44
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
xrvjorn Mapsource hittar inga kartor Navigering 0
Fel proportioner i Mapsource 6.14.1 Navigering 16
wicke02 Rita rutt i mapsource Navigering 9
tte01pe Problem att välja kartdelar i mapsource Navigering 4
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
trebh Mapsource+spår Navigering 12
svbo Mapsource och visning av rutter Navigering 3
ValterL Olika distans på GPS och i Mapsource Navigering 7
greenjuice En Mac-variant av Mapsource "Bobcat" har släppts Navigering 14
kenta2 error i mapsource Navigering 7
Pelle Å Ändra kwf-format (Kartex 5.0) till gdb-format (Mapsource)? Navigering 6
chribba rita i mapsource Navigering 3
Tony-Avesta Installera MapSource och kartor på ny dator? Navigering 2
greenjuice Garmin har släppt en variant av Mapsource till Mac OS X!! Navigering 6
PR Gammal karta, MapSource stängs ner Navigering 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.