Extremt enkel och liten/lätt GPS

Funkar klockrent som nöd-GPS. Man har den ju ändå med sig av andra skäl.

Den funkar i själva verket så bra att jag använder sällan någon av mina andra GPS:er till fots eller i bilen. Eftersom min Nokia N95 har en bättre skärm än bla eTrex så visas faktiskt kartorna klart tydligare än på eTrex. Mycket bättre även jämfört med de flesta Nüvi modeller.

Jag kör GM Mobile XT i en av mina PDA, Que i den andra, den stora nackdelen med XT är att trackspåret blir så otroligt smalt och svagt så det är nästan omöjligt att se på i en övrigt ljusstark skärm, visst jag kan ändra färg men tyvärr inte bredd på spåret, som jag ser det torde det vara i stort sett omöjligt att i ett skarpt läge nyttja trackback-funktionen. Måhända är just detta bättre i telefonvarianten

Ytterligare en nackdel med XT, som jag ser det, är att en stor del av skärmen tas i anspråk av en del "lulllull" typ "kör på väg"
 
Mobiltelefonen som reserv-GPS vill jag nog trycka på en gång till. Glöm då alla de GPS-program som telebolagen fösöker sälja. De är bara ute efter att tjäna pengar på teletrafik.

Installera istället ett nätoberoende GPS-program. Jag kör sedan lång tid Garmin Mobile XT på min Symbian Nokia. Om det finns telestationer i närheten så får den satellitkontakt snabbare än allt annat jag testat. Nås inga telestationer så funkar den precis som vilket Garmin som helst. City Navigator och/eller FriPro och/eller Blue Chart ligger på minneskort så inga telekostnader tillkommer.

Funkar klockrent som nöd-GPS. Man har den ju ändå med sig av andra skäl.

Har ett par frågetecken med anledning av vad trådskaparen efterlyste.

Batteritiden med GPS-funktion kan bli kort om det är kallt och man önskar Trackbackfunktion?

Kostnaden för den här mobiltelfonen/handdatorn och för kartan blir större än för en enkel "hitta tillbaka GPS". Måste du inte dessutom ha ytterligare en Garmin-GPS som du registrerar kartan på?

Har Nokian TrackBack även utan karta?

Thure
 
den stora nackdelen med XT är att trackspåret blir så otroligt smalt och svagt så det är nästan omöjligt att se på i en övrigt ljusstark skärm, visst jag kan ändra färg men tyvärr inte bredd på spåret, som jag ser det torde det vara i stort sett omöjligt att i ett skarpt läge nyttja trackback-funktionen. Måhända är just detta bättre i telefonvarianten

Nej, snarare tvärt om. Spåret är mycket svårt att se. På gränsen till oanvändbart. Stänger man av alla kartor så blir spåret naturligtvis tydligt. Att göra en oplanerad track-back på ett spår funkar nog ändå inte. Det kräver ju att GPS:en är igång för att logga spåret. Batteriet pallar inte för det.

Att navigera efter spår är definitivt ingen höjdare på N95 med GMXT. Men som enkel nöd-GPS så löser den sin uppgift.

Om man tänker sig att använda t ex FriPro och ta sig hem med hjälp av kartan så funkar det bra. Spara en waypoint där du har satt upp ditt tält eller parkerat bilen så är det bara att starta GMXToch promenera tillbaka när du tappat din eTrex och gått vilse i svampskogen.

Som city-GPS i Rom eller Paris är GMXT i mobilen klockrent. Lägg upp waypoints för hotell & sevärdheter och ställ in GMXT på "fotgängare". I och med att GMXT hittar satelliterna blixtsnabbt så räcker det med att starta GPS-funktionen bara när den verkligen behövs.

Som bil-GPS i hyrbil, eller till vardags, är GMXT oxå kanonbra. Stoppa mobilen i bröstfickan och robotdamen berättar med tydlig röst när du skall svänga.
 
Senast ändrad:
Som city-GPS i Rom eller Paris är GMXT i mobilen klockrent. Lägg upp waypoints för hotell & sevärdheter och ställ in GMXT på "fotgängare". I och med att GMXT hittar satelliterna blixtsnabbt så räcker det med att starta GPS-funktionen bara när den verkligen behövs.

Som bil-GPS i hyrbil, eller till vardags, är GMXT oxå kanonbra. Stoppa mobilen i bröstfickan och robotdamen berättar med tydlig röst när du skall svänga.

Som city-GPS i Barcelona funkade Garmin Mobile XT (GMXT) utmärkt men den reella nyttan närmade sig noll eftersom min MTC P3300 smartphone är kass att läsa i solljus.
 
Att navigera efter spår är definitivt ingen höjdare på N95 med GMXT. Men som enkel nöd-GPS så löser den sin uppgift.

Om man tänker sig att använda t ex FriPro och ta sig hem med hjälp av kartan så funkar det bra. Spara en waypoint där du har satt upp ditt tält eller parkerat bilen så är det bara att starta GMXToch promenera tillbaka när du tappat din eTrex och gått vilse i svampskogen.

Såvida man inte befinner sig på fjället med skoter/skidor och man måste vända pga dåligt väder/sikt då är en fungerande och väl synlig trackbackfunktion nödvändig, det är tillräckligt besvärligt ändå..... Att i detta läge välja fågelvägen till tält/stuga skulle i de flesta fall få ödesdigra följder
 
Såvida man inte befinner sig på fjället med skoter/skidor och man måste vända pga dåligt väder/sikt då är en fungerande och väl synlig trackbackfunktion nödvändig, det är tillräckligt besvärligt ändå..... Att i detta läge välja fågelvägen till tält/stuga skulle i de flesta fall få ödesdigra följder

Dessutom har det visat sig att GMXT på N95 är tämligen instabilt och kraschar ofta. Dvs när liv & lem står på spel skulle jag inte våga lita på GMXT på N95. Har precis uppgraderat till Symbian 3 och GMXT v5. Vet ännu inte om det innebär större tillförlitlighet.
 
Jag vidmakthåller fortfarande att det smartaste köpet i detta läget är en Legend HCx eller en Vista HCx, de kostar mellan 1500 och 2400 beroende på var man köper dem och då har man allt man behöver i ett litet smidigt paket och med bra batteritid, dessutom är det vanliga AA batterier så extrabatterier är inget problem att ha med sig.
 
Tack för alla tips.
Det blev en Etrex legend hcx. Mest pga vad man får för pengarna (1770:). Jag har varit ute en hel del nu i höst i "okända" skogar här uppe i Norrland, stora områden med tät skog och GPSen har fungerat utmärkt.

Den hade gärna fått vara lite mindre, men man bär ju ändå med sig en del grejer. Färgkartan har visat sig mer användbar än jag tänkte från början, mycket pga att de kartor som finns att få tag på över skogarna annars inte är så mycket mer detaljrika än kartan på GPSen (friluftskartan PRO).
 
Bra val säger jag som precis köpte en ny Vista. Jag bytte upp mig från en Vista C till en HCx. Hade man kunnat byta batterier i Garmin Edge 605 eller 705 så hade de varit ultimata. Små som fasen och med lika bra skärm som eTrex men tyvärr uppladdningsbart inbyggt batteri.

Läs nu den här tråden alla som funderar på att snåla och inte köpa med kartmöjligheter. Don't do it, det är mycket roligare och mer användbart med t.ex. Friluftskartan Pro.

Tack för alla tips.
Det blev en Etrex legend hcx. Mest pga vad man får för pengarna (1770:). Jag har varit ute en hel del nu i höst i "okända" skogar här uppe i Norrland, stora områden med tät skog och GPSen har fungerat utmärkt.

Den hade gärna fått vara lite mindre, men man bär ju ändå med sig en del grejer. Färgkartan har visat sig mer användbar än jag tänkte från början, mycket pga att de kartor som finns att få tag på över skogarna annars inte är så mycket mer detaljrika än kartan på GPSen (friluftskartan PRO).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.