Extremt enkel och liten/lätt GPS

Min eTrex Vista C som är från 2004 har fått fnatt nån gång förut men nu när jag var i Tyresta nationalpark så tappade jag momentant kontakten ett antal gånger. Tillräckligt för att det skulle vara irriterande. Köper man från Garmin skulle det alla gånger idag bli en HC (high sensitivty + färg och autorouting) eller HCx som också har micro-SD kortplats. "Risken" med kartmöjlighet på t.ex eTrex Vista eller Legend HCx är att man vill ha kartor och då kostar det betydligt mer. Du har dock lite framtidsmöjligheter då.

Men hur pass "illa" funkar de enklare mottagarna i tät skog, t ex Geko? Räcker det med att man hittar en någorlunda öppen glänta för att få kontakt igen?
 
Måste bara kommentera det första. Om man får upp en fin och färggrann kartbild så får man ju en otroligt bra uppfattning om både var man är och vart man ska ta sig så jag förstår inte den meningen.

mm, för står man där i snöstormen så spelar det ju ingen roll hur fin och färggrann kartbild man får upp på apparaten, när man ändå knappt ser en halvmeter framför sig i terrängen...

Men hur pass "illa" funkar de enklare mottagarna i tät skog, t ex Geko? Räcker det med att man hittar en någorlunda öppen glänta för att få kontakt igen?
 
Men hur pass "illa" funkar de enklare mottagarna i tät skog, t ex Geko? Räcker det med att man hittar en någorlunda öppen glänta för att få kontakt igen?

Problemet är att du ibland behöver verkligt öppen yta som ger god tillgång till fri himmel, det är inte alltid att det räcker att du ser genom träden upp till himmeln utan du måste ha fritt.
Med de modernare modellerna så fungerar detta mycket bättre och de håller kontakten väldigt bra oavsett terräng .

Jag tror personligen att du kommer att bli besviken och inte använda enheten särskilt mycket om du köper en som är alldeles för enkel just för att du när du börjat använda enheten kommer att vilja använda den mer och mer och mer och mer avancerat, det var vad som hände mig i alla fall.
 
Men huruvida det är ett argument eller inte måste väl ändå bero på hur man avser använda GPS:en?

Läser man trådskaparens önskemål så är det att ha en minimal GPS att ta fram om man gått vilse, så relevansen i att gå omkring med den påslagen i innerfickan är väl måttlig.

Har man GPS:en som säkerhetsattiralj och inte som leksak så tycker nog jag att t.ex. elektronisk kompass är viktigare än högkänslighetsmottagare - navigering i snöstorm/dimma underlättas påtagligt att det förra.

- Erik

Du har en poäng att man kan ha en GPs som bara slås på när man tappat orienteringen. Men då gäller det att enheten får fix i rimlig tid vilket vid toppjakt i skog kan vara nära omöjligt.

TrackBackfunktionen kan vara mycket värdefull vid skidåkning.

Elektronisk kompass gillar jag inte jag litar mycket mer på en bra orienteringskompass med kompassnål. Den är lättare att kolla om den är utsatt för störningar från t ex mobiltelfon. En vanlig kompass menar jag har större nödvändighetsfaktor än både GPS och tryckt karta.

I övrigt så håller jag med de som pekar på de ytterligare möjligheterna med en plotter-GPS. Jag tror att inlärningskurvan och orienteringsförmågan blir betydligt brantare med en sådan. Dvs användaren blir kompetentare.

Thure
 
Har provat http://www.nav4all.com/ Mobil telefon tillsammans med en GPS puck, funkar över all förvänta.
Funkar bra som frilufts GPS och är samtidigt en fullvärdig bil-gps !

Ja, så länge du är i område med telefon täckning. Finns ju tyvärr en hel del områden här uppe i norr med minst sagt sporadisk mobiltäckning vilket skulle göra detta program, och andra liknande program, mindre intressanta för oss i norra Norrland.

I skog och mark litar jag fortfarande mest på en dedikerad GPS. En blandprodukt med GSM telefon, MP3-spelare, GPS, radio, kalender och allt mest vad de lägger i alla nya telefoner idag kan inte vara bäst på nåt av det, det blir alltid en kompromiss. Därför håller jag mig till en enhet med god batteritid och tydlig, om än inte stor, skärm som jag numera känner så pass stort förtroende för att den oftast är min huvudsakliga navigationsutrustning, kartorna blir kvar i väskan mest hela tiden och används numera endast i undantagsfall och då främst för planeringar.
 
Eftersom klock-gps:er nämndes tidigare.
Både Garmin forerunner 305 (ca 80 gram) och 405 (ca 60 gram) har väll sirf III chippet (inte helt säker angående 405:an, dock kör ju garmin med sirf III i övriga aktuella tränings-gps:er, så det borde väll även gälla denna).
Vill man ha en liten gps med färgskärm och kart-plotter så finns ju edge 705 (ca 105 gram). Det är ju egentligen en cykel-gps men den har ju även grundläggande vanliga orienteringsfunktioner.
Edge 705:an är den ända som jag har egen erfarenhet av. Som cykel-gps funkar den bra (förutom att Garmin training-center inte är någon höjdare). Som frilufts gps funkar den, men den går inte att jämföra med en modern större gps (skulle jag tro) om man vill ha avancerade kart o orienteringsfunktioner o dyl. Däremot håller den ju koll på dina varvtider :D. Den är dock bättre en min gamla monokroma magellan utan kartplotter. Så den har fått ersätta denna som frilufts-gps.
 
Extremt enkel och liten/lätt GPS.
Tyvärr finns inte nån sån än vad jag vet..

Dom gps:er som finns är gjorda för personer som har gps-navigering som intresse eller sånna som bara gillar prylar med mycket funktioner. Man får då en enhet med massor av knappar o krångliga menyer som kräver många knapptryckningar för att göra enkla saker.

Även jag efterlyser en "hitta tillbaka gps"
 
Garmin etrex H eller Magellan Triton 200 är väl det som stämmer bäst in på en "hitta tillbaka GPS".

från ca 1000 rep 1200 kronor
 
Mobiltelefonen som reserv-GPS vill jag nog trycka på en gång till. Glöm då alla de GPS-program som telebolagen fösöker sälja. De är bara ute efter att tjäna pengar på teletrafik.

Installera istället ett nätoberoende GPS-program. Jag kör sedan lång tid Garmin Mobile XT på min Symbian Nokia. Om det finns telestationer i närheten så får den satellitkontakt snabbare än allt annat jag testat. Nås inga telestationer så funkar den precis som vilket Garmin som helst. City Navigator och/eller FriPro och/eller Blue Chart ligger på minneskort så inga telekostnader tillkommer.

Funkar klockrent som nöd-GPS. Man har den ju ändå med sig av andra skäl.

Den funkar i själva verket så bra att jag använder sällan någon av mina andra GPS:er till fots eller i bilen. Eftersom min Nokia N95 har en bättre skärm än bla eTrex så visas faktiskt kartorna klart tydligare än på eTrex. Mycket bättre även jämfört med de flesta Nüvi modeller.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.