Extremt enkel och liten/lätt GPS

Är egentligen bara ute efter ett komplement till karta och kompass, om man skulle råka ut för något oförutsett, mörker, dåligt väder, hjärnsläpp etc. Den enda funktionen som egentligen krävs är ju att man kan hitta tillbaka till en förutbestämd punkt, då utan att behöva vara beroende av att kunna hitta i terrängen, t ex tillbaka till bilen.

Frågan är alltså om enkla klock-gps eller mobil-gps skulle klara detta eller om någon känner till andra små/lätta alternativ.

Tacksam för svar.
 
En GPS

är en batterikrävande manick.

KlockGPSer går därför oftast bort IMHO.

I skogen behövs en känslig mottagare annars blir det för stora hopp i mottagningen.

En GPS som skall användas till det du önskade skall ha TrackBack funktion. Det har de FriluftsGPSer jag använt men vanliga bilnavigatorer registerar inte färdspår.

Personligen tycker jag att GPSer med kartplotterfunktion är överlägsna handhavandemässigt men kartorna är dyra.

Thure
 
En Garmin E-trex Venture, är en enkel o billig GPS.
Den väger 164 gram, inkl. batterier.

Bland annat är displayen extra tydlig tack vare en högre upplösning (160 x 288 pixlar). Dessutom kan siffror visas i en större storlek, vilket underlättar användandet vid dålig sikt. Displaybilden kan skräddarsys, så att varje användare kan få just den presentation han/hon vill.

I fickstorlek (3 x 5,1 x 11,2 cm). 12-kanals parallell satellitmottagare för snabb och tillförlitlig uppdatering. Joystick för enklare och snabbare användning.

Stort och välorganiserat register. Drivs av två AA-batterier.
Helt vattentät. 3-års garanti lämnas av Svensk auktoriserad återförsäljare.

Du kan nog få den för ca 1600-1700 nu om du handlar på rätt ställe.
 

Bilagor

  • Etrex.jpg
    Etrex.jpg
    3 KB · Visningar: 1,668
Du kan ha en liten GPS-puck som pratar med telefonen via bluetooth.
Förutsatt att du har en telefon som kan ha kartor i sig.

/Ulf
 
Garmin Etrex Vista HCx eller Legend HCx med den känsligare mottagare. Båda enheterna är enkla att använda och har bra batteritid. En uppsättning om 2 AA batterier räcker 3-4 dagar i skogen för mig.
Går att använda utan topografisk karta men då är det egentligen bara för att komma sig tillbaks till plats man utgått ifrån, lägg till 1400 och köp en karta till enheten också så har du ett bra verktyg att ha med till skogen.
 
Jag råkade ut för små korta problem med mottagning när jag var i Tyresta naturreservat. Det är första gången sen 2004 som jag haft problem pga att jag alltid innan jagat och vandrat i fjällmiljö. Nu skulle jag inte tveka på att köpa en med känsligare mottagare men jag har inte saknat det alls i Östersund och norrut.

... I skogen behövs en känslig mottagare annars blir det för stora hopp i mottagningen.
...
Thure
 
Nu verkar det

finnas högkänsliga mottagare även på enklare Garmin-GPSer. Skall du t ex välja Venture så se till att det är en eTrex Venture® HC som har färgskärm och 24 MB kartminne.

Allra billigast och enklast men ändå med vettig batteritid och funktionalitet men utan kartor är eTrex® H som har ett föreslaget pris på hundra dollar i USA.

Foretrex är en handledsmodell och har relativt kort batteritid men har TrackBack. Däremot saknas högkänslighetsmottagare.

Thure
 
För dryga 2 tusen fâr du en ForeRunner 305 hos elgiganten.
Duger till allt man kan önska sig, (utom kartor) men batteritiden är nog max 7-87 timmar i nav-läge.
 
Är egentligen bara ute efter ett komplement till karta och kompass, om man skulle råka ut för något oförutsett, mörker, dåligt väder, hjärnsläpp etc. Den enda funktionen som egentligen krävs är ju att man kan hitta tillbaka till en förutbestämd punkt, då utan att behöva vara beroende av att kunna hitta i terrängen, t ex tillbaka till bilen.

Frågan är alltså om enkla klock-gps eller mobil-gps skulle klara detta eller om någon känner till andra små/lätta alternativ.

Tacksam för svar.

Garmin Geko, som finns i tre varianter, väger 88g och är billig. Jag har en Geko 301, som i de sällsynta fall när jag känner behov av en GPS fungerar utmärkt. Tror att detta är ganska gamla modeller, kanske finns nyare motsvarigheter som är bättre.

- Erik
 
Förtydligar

med observationen att en högkänslig mottagare hittar satelliterna betydligt snabbare och därmed får en fix så att man kan börja röra på sig.

Det är inte kul att behöva vänta länge på att GPSen behagar bekräfta positionen. För en sällananvändare i synnerhet tror jag detta är en viktig aspekt.

Thure
 
Ok, tack för alla bra synpunkter. :)

Men det viktiga verkar alltså vara att det är en högkänslig mottagare? Vilket jag antar att klock- och mobilmodellerna saknar.

Det här med "pucken" kan det vara ett alternativ?

Och hur vet man om det är en högkänslig mottagare? Vilken är det tekniska termen?
 
Senast ändrad:
Och hur vet man om det är en högkänslig mottagare? Vilken är det tekniska termen?

Det finns ingen direkt teknisk term, det är de nyare GPS-chipen som har kommit ut de senaste åren och de finns i flera olika tillberkare och modeller numera.
Garmins modeller med HCx eller CSx samt de nyaste modellerna Oregon och Colorado har högkänsliga mottagare.
Magellans Triton modeller har alla högkänslig mottagare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.