Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado

Det var > 30 år sedan jag läste elektronik och på den tiden kunde 2-taktsmoter störa annan elektronik. Många övertoner från tändsystemet både i luften och i kablarna.

Då har ”vi” en felkälla mindre.

Per
 
Jag vill inte gå in på någon mer detaljerad beskrivning av det här fenomenet (jag känner inte till alla detaljerna heller), men ni kan släppa tanken på en yttre störning. Som jag har skrivit tidigare är det bara att vänta tills det blir fixat.
 
Hej friluftsare!

Har läst debatten och klurar. Är inte bekant med någon av just era modeller men har några funderingar...

Det är ju tvärr så att GPS signlaer lätt studsar på byggnader och träd och därför bli noggrannheten sämre i skog och stad, men det i sig förklarar inte så stora positionsfel.

Har någon av dessa modeller någon som helst RAIM program?
Gissar att logiken i programvarana i GPSen för utval av sateliter är simpel, dvs det finns inget program som värderar kvaliteten och troligheten på GPS signalen innan den för upp just den signalen som huvudsignal vid positionsberäkningen. Skulle möjligen förklara att postionen hoppar då man sitter still i sitt jakttorn?

Ett annat känt fenomen är ju GSM telefonens roaming. Skulle möjligen kunna förklara cyklingens position just i en avskärmande backe samt båtens hoppande med jämna mellanrum? Hade ni telefonen med?

Hur var de meteorlogogiska betingelserna vid tillfällena? Kraftig inversion?
 
Ett annat känt fenomen är ju GSM telefonens roaming. Skulle möjligen kunna förklara cyklingens position just i en avskärmande backe samt båtens hoppande med jämna mellanrum? Hade ni telefonen med?

Hur var de meteorlogogiska betingelserna vid tillfällena? Kraftig inversion?


Hej!

Telefonen var med och påslagen, och förvarades c:a 1 m. från GPS:en, där den alltid brukar ligga.
Vädret var ypperligt med blå himmel och en måttlig SV-vind på c:a 5 m/s och + 13°.
Och det är som sagt första gången som min GPS betett sig så under en båtfärd, eller vid nått annat tillfälle.

Mvh!
 
Hej
Du får nog bygga om den där gummibåten till svävare istället Ehrsa om du ska köra en rutt efter dom där spåren.
Andreas
 
Telefonen är ju misstänkt, men det är ju bara en teori. Jag antar att det inte står någonting om RAIM program eller satelitinfoevaluering eller liknande i bruksanvisningen?

Får väl bli det gamla sjökortet då....:)
 

avslutad210712

Gäst
Har haft samma problem med både min 60Cs (ett flertal gånger) med friluftskartan respektive friluftskartan pro uppe i fjällen och min 525s med g2vision ute till sjöss en gång - dock är den mindre än en månad gammal så det lär säkert uppstå någon fler gång. I de första fallen utan några som helst elledningar, mobiltelefoner eller liknande i närheten i det andra med en modern fyrtaktare några meter ifrån. Felet upphör om man slår av gps'n och sen slår på den igen.
 
Tror inte på telefonen

Telefonen är ju misstänkt, men det är ju bara en teori. Jag antar att det inte står någonting om RAIM program eller satelitinfoevaluering eller liknande i bruksanvisningen?

Får väl bli det gamla sjökortet då....:)

Hej!

Jag tror INTE att telefonen har nån inverkan så som även "apersson850" också skriver ang. "yttre störning", en bit upp i den här tråden. Telefonen förvaras där den brukar förvaras, även under de hundratalet båtturer som jag tidigare gjort. Har säkert åkt just den här "rutten" ett par hundra gånger utan tidigare felangivelser från GPS:en. Den rutten behöver jag inget sjökort till, varenda grynna är "känd"...

Omstarten av GPS:en fick den att återigen fungera normalt, trots telefonen...

Mvh!
 
Koppla GPS:n till datorn, kör Webupdater och installera uppdateringen till Chipset type M.
Tanken är att det ska hjälpa på exempelvis Colorado. Filen publicerades för två dagar sedan, men jag har inte tänkt på att skriva om detta här.

Finns även en M2, men jag kan inte hålla reda på vilken version det är till vilken navigator. Men det sköter Webupdater, så det spelar ingen roll.
 
När jag uppdaterade

min Vista HCx nyss så hämtade jag hem först version 2.80 därefter kunde jag hämta hem regional chipset typ M2.

Återkommer med rapport om jag märker någon skillnad avseende problemet som tråden adresserar.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Drivande GPSspår Navigering 7
majjen Hur hittar jag denna position? Navigering 4
Johan123 Finns det någon app där man kan meddela sin position? Navigering 15
plawsworth dela position via iphone Navigering 0
PlaZma Hitta till gps position med mobilen Navigering 4
salgo60 Ange position vid 112 etc Navigering 111
patrick.akerberg GPS position spåras på internet Navigering 9
matte_upp UTM position Navigering 6
Drever Sida på nätet för att kontrollera position? Navigering 2
gundj position i SMS omvandlad till brytpunkt? Navigering 0
Staffan Andersson Vikten av att veta sin position... Navigering 2
PoC Noggrannhet - Position - SA Watch Navigering 3
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.