Är detta det coolaste på många år?

Spot on

Hi Jonas, the test is in the pudding, in Tasmania it must have worked, see my notes below and Ill either answer best I can, or will look for an answer and come back.

Googlar man så finns det en hel del väl genomtänkt kritik och tveksamhet, t ex:

http://www.equipped.org/SPOT_ORSummer2007.htm

GPS chipset är Nemerix. Enheten verkar ha svårt att hitta en GPS signal t ex i skog så det verkar inte vara SIRFIII nivå på mottagningen. Inte så bra i djupa skogar t ex men till havs och fjälls bör det fungera bra.
I plan to test it in more detail in our forest this weekend.

Globalsat verkar ha stora svårigheter med customer satisfaction för sitt satellittelefonnät och många kunder lämnar. Visserligen använder Spot bara envägskommunikation och den sägs fungera bättre men det gäller att Global sat består. Det där med envägskommunikation är möjligen fel för det beror på om satellitnätet fungerar med enbart lyssnande också. Då är det inte telefonidelen som används. Det går inte att använda ett telefoniprotokoll för envägskommunikation.
Yes their phone system are not so good, maybe that is why they have looked for a new idea where you only need a short period to get a message away. They are working on spreading the coverage, South Africa will come on line 2009 sometime, but for the moment the most populated areas in Europe and the America´s and Australasia are well covered. Its not to replace EPIRBs in open seas etc but is a great secondary device.

[I]Globalsat som används som upplänk verkar ha tveksam täckning längst i norr i Sverige. Det finns olika täckningskartor som dessutom visar olika utbredning.[/I]
I have one on its way to Kiruna, so we will find out more later... But they do use Globalstar phones up there.

Det finns också kritik mot det tekniska utförandet, t ex att det är svårt att verifiera att ett nödanrop gått iväg. Om ingen sat position kan fås så går inget nödanrop iväg. Anta att man välter med en kajak, inte kommer upp och sätter igång enheten för att anropa hjälp. Hur lång tid tar det till GPS fix? Eller att man ligger i sjön och vågorna bryter och är flera meter höga. Går det att få en fix då? Att bara ha apparaten igång är ingen garanti för att den ska ha en fix eftersom den måste ligga fritt och vara rätt vänd.
This is true of every EPIRB as well, Ive read many cases in sailing magazines where "the EPIRB" did not work, even from our own experience we discovered ours had a faulty battery that had corroded out. But you can test it before you leave your door or ring your contact person at some stage just to check. The only perfect solution is to carry a satellite phone, but there goes 15000 sek just to get a good iridium phone.

[I] Och så den relevanta frågan för bruk utanför engelsspråkiga länder: Hur klarar centralen i USA kommunikationen med räddningscentraler där kunskaperna i engelska är dåliga? Om jag går en haute route i franska alperna eller bestiger berg i Kaukasus? Det torde inte finnas någon internationell standard ännu för digital kommunikation enligt standardiserat protokoll mellan räddningstjänster till land. För den svenska marknadens vidkommande bör det åtminstone finnas en bekräftelse på att den amerikanska centralen vet vart de ska vända sig och att det funkar i ett skarpt läge. Har sambandet testats? [/I]
From what I do know, they have detail of where you are from, so if you were in a strange land they also and or contact the embassy or for example UD, when someone of authority gets the information the responsibility is left to them. Again it worked very quickly in Tasmania.

[I]Idén är utmärkt och kan man räddda livet så är det ju värt utgiften även om denna tidiga version av apparaten och tjänsten skulle bli överspelad inom ett par år. Det synes finnas behov att ett mellanting mellan den rena nödsändaren och den här som kan sända mer graderade meddelanden från att jag befinner mig här till jag behöver enskild hjälp till att jag är i akut nöd.[/I]

Spot on!

I appreciate your questions, :)

Är den tillåten för användning inom EU?


Yes as its no more than a GPS and sattelite phone, both of which need no license, and it is CE certified for all necessary means regarding radiation etc.
 
Jag köpte en i går (i Vancouver).

Svaret ovan om att centralen i USA ska kontakta UD eller dylikt duger inte. Använder GEOS samma system som EBIRP? DEt trodde försäljaren i marinbuitken i Vancouver. Varför inte hämta in fakta i ärendet? Bättre att Sverigedistributören kontaktar GEOS än att enskilda användare gör det.

Undrar för övrigt om SOS larm känner till GEOS och har samarbetsrutiner
 
Spot on

We plan to follow up with SOS in sweden very shortly along with some other questions , just waiting on some formalities and answers. But again as you can see they did organise a successful rescue in Australia, so it shouldnt be any different here.

MVh

James
 
Gisses.

Jag förstår inte varför man skaffar dylik pryl om man skall ha det som leksak. Tämligen osmart ur säkerhetssynpunkt.

Med en plb så är räddningpådraget igång inom fem minuter med typ 100 % sannolikhet.
 
Men kan/far man anvanda en "plb" vid nodlage t ex i fjallen?

Att det funkade i australiensiska vatten ar ingen garanti for at det funkar i Sarek, Mont Blanc eller Kaukasus oavsett tackning. GEOS eller vilka det nu ar som ska formedla kontakten maste redovisa hur det gors. Att internationall sjoraddning funkar far vi anta-dar finns val redan etablerade samarbetsformer. Men vid nodlagen i bergstrakter?

Tanker pa epeditionen som en svensk grupp gjorde utmed en sibirisk flod. Hade de kunnat anvanda denna typ av utrustning och fa ryska myndigheter att agera? Eller om du aker motorcykel genom Kina och kor omkull och bryter benet i nagon oken (desert)?

(Sorry inga prickar pa hotellets dator i Victoria, BC, Canada)

Det vore formodligen ingen stor grej tekniskt sett att gora det mojligt att skicka ett kort textmeddelande. Stor skillnad pa om man brutit benet, valt med snoskotern eller elsystemet gatt sonder. Antar att militara flygare redan har sadana grejor som funkar envags att anvanda om de maste hoppa ur och landa i nagon ogastvanlig trakt.
 
Men kan/far man anvanda en "plb" vid nodlage t ex i fjallen?

Att det funkade i australiensiska vatten ar ingen garanti for at det funkar i Sarek, Mont Blanc eller Kaukasus oavsett tackning. GEOS eller vilka det nu ar som ska formedla kontakten maste redovisa hur det gors. Att internationall sjoraddning funkar far vi anta-dar finns val redan etablerade samarbetsformer. Men vid nodlagen i bergstrakter?

Tanker pa epeditionen som en svensk grupp gjorde utmed en sibirisk flod. Hade de kunnat anvanda denna typ av utrustning och fa ryska myndigheter att agera? Eller om du aker motorcykel genom Kina och kor omkull och bryter benet i nagon oken (desert)?

(Sorry inga prickar pa hotellets dator i Victoria, BC, Canada)

Det vore formodligen ingen stor grej tekniskt sett att gora det mojligt att skicka ett kort textmeddelande. Stor skillnad pa om man brutit benet, valt med snoskotern eller elsystemet gatt sonder. Antar att militara flygare redan har sadana grejor som funkar envags att anvanda om de maste hoppa ur och landa i nagon ogastvanlig trakt.

Nää, det är därför jag skriver det....

Vad som händer i kaukasus är lite svårt att veta men kontakt kommer självklart att ske mellan respektive räddningstjänster då signalen alltid landar i sverige till slut. Är man försäkrad lär det väl inte vara något problem. Det där är nog väldigt knepigt juridiskt sett och går under UDs direktiv.
 
Sory, jag förstod inte hur svaret var kopplat till de olika frågeställningarna.

Kan man använda EBIRP-PLB i fjällen?

Frågan om kostnaderna för räddning i alpin terräng är nog en sak att kolla innan man ger sig ut. Och det finns en rejäl försäkring att ta för låg kostnad då man registrerar sin SPOT.
 
Sory, jag förstod inte hur svaret var kopplat till de olika frågeställningarna.

Kan man använda EBIRP-PLB i fjällen?

Frågan om kostnaderna för räddning i alpin terräng är nog en sak att kolla innan man ger sig ut. Och det finns en rejäl försäkring att ta för låg kostnad då man registrerar sin SPOT.

Så länge man inte är på en expedition så går det på hemförsäkringen om inte UD går in.

JA , det går att använda i fjällen.

Kolla här på alla incidenter 2006.

http://www.cospas-sarsat.org/Status/saves.htm
 
Jag registrerade min nyligen inköpta SPOT i kväll. Fick dock en felanmälan att samma nummer registrerats avb en annan användare. Jag kan ju inte veta om någon redan haft den och lämnat tillbaka den till butiken. Får se vad customer care säger om saken.

Det vore bra om OK och HJÄLP-meddelanden kunde gå ut med SMS förutom med email. Men det går bara om man ahr de vanligaste amerikanska abonnemangen plus några tyska. Inga svenska eller belgiska operatörer finns med i listan över operatörer över vilkas nät SMS kan skickas. Att akicka brådskande hjälpmeddelanden med email verkar trögt, det kräver att ens resurspersoner kontinuerligt kollar eposten. SMS vore mycket bättre. Trist om jag måste ha ett tyskt eller amerikanskt SIM-kort för att kunna ta emot SMS. Det innebär att spotapparaten måste kompletteras med en mobiltelefon med lämpligt simkort och att denna telefon måste ges till mina hjälpare.

Jag skulle i brist på bättre service från SPOT och GEOS lösa det med en javaprogrammerad telefon som har ett simkort som fungerar för att ta emot ett larmSMS. Det finns program som låter en göra forward på SMS till valfrit nummer. Varje gång jag byter hjälpare måste jag programmera om vilket nummer SMS ska göras forward till. Vitsen är att detta fungeraräven med för att göra SMS forward till utländska nät. Använder redan funktionen för att vidarebeforrdra larmmeddelanden från en svensk modempoll till min belgiska mobiltelefon.

Ska bli intressant att se vad SPOT säger om denna rejäla begränsning i användbarheten,
 
spot

Hi Jonas, in the next 2 months they say they will have sorted out the European SMS problem, its seems it was a lot simpler in the USA where SMS was easy to organise amongst the different operators at no cost. But In Europe it is not so simple and will cost, so for example you get 200 SMS included in the subscription 99€ after that they will cost 15cents.

But Your idea sounds interesting, I dont quite follow so if you can give me a call or mail me so can contact you. james(at)kajaktiv.se 0241 223 72.

There may be a chance I can help with your unit next week as well.

We plan a test run with the Swedish SOS in the next month, once everything is set.

MVH

James
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
grodanbolle Vad är detta för kordinat? Navigering 7
jonasolof Vad är detta i beta 2.62 för 60/76Cx Navigering 6
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
Mike C Vad är detta för koordinater? Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
majjen Kalenderminnet är fullt Navigering 3
niking Garmin 276 är tillbaka i upphottad form Navigering 13
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
xyz123 Hur hållbar är en GPS? Navigering 3
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
kanis Väg markerad gul på Eniro-karta, är den asfalterad? Navigering 10
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
yakman Vad är den lilla metallbiten till? Navigering 2
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
Sensonic Hur detaljerad är Frilufskartan Pro? (garmin) Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
HMR Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS? Navigering 69
jasåpådetviset Var är satelliterna just nu? Navigering 11
orjanraberg Är karbinhaksfästet för Garmin GPS:er bra? Navigering 23
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Lämmeldoft Fri vektorkarta som är bättre än VMAP0? Navigering 8
Vad är det för garanti för Garmin g2Vision Navigering 2
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
clindh Korspunktsjakten är "renoverad" Navigering 1
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
Gotham Att avgöra om en koordinat är inom ett område Navigering 1
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
greenjuice POI Loader & WebUpdater i beta för Mac OS X är ute! Navigering 1
niking Galileo är försenad Navigering 0
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
eloserik Betyder "The rugged" att det är ruskigt dåligt gummi e Navigering 12
jonasolof Är kartsymboler upphovsrättsskyddade? Navigering 11
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof Är FriPro avsedd att användas för flygnavigering? Navigering 2
ALj Fria Pro: Är den nå't att ha? Navigering 22
greenjuice Mac-program som är lämpat för Geocaching Navigering 0
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9
avslLM Navigering är inte alltid så enkelt Navigering 10
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
avslLM Och vinnaren är... Navigering 2
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
KillerKaninen Är Garmin GPS60 ok ? Navigering 8
jasy Vad är ett CITO-event? Navigering 0
stigvig vad är support värt?! Navigering 28
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
olhe Hur exakta är avståndsuppgifterna i City Select Navigering 9
stigvig GPSMAP 96 - än är inte den runda kontakten uträknad Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.