Colorado 300 - mina första intryck

Om du menar City Navigator NT, så fungerar det utmärkt. Men en riktig bilnavigator är bättre i bilen. Billigare också, om du nöjer dig med förinstallerade kartor. Fast då kan du inte använda de kartorna i din dator, förstås.
 
Jag förstår att en dedicerad apparat är bättre. Men poängen är att jag inte vill ha flera apparater. Fungerar den att navigera med i bilen så är det OK för mig. Det jag undrar mest är om bildskärmen är tillräckligt stor. Jag förstår att det inte finns röstkommando men att det kommer någon slags signal när det dags att svänga. Fungerar det?
 
Det fungerar, det gör det. Pip kommer som förvarning och när det snart är dags att svänga. Avstånden före svängen är samma som när de riktiga bilnavigatorerna pratar.

För övrigt kan jag dock säga att du vill visst ha fler apparater. Att du bara vill ha en, till allt, det är något du inbillar dig just nu. Om du skulle låna min Colorado 300 och min nüvi 200 i två veckor skulle du springa efter bössan när jag kommer och säger att nu vill jag ha nüvin tillbaka, så du får nöja dig med bara Coloradon. I ännu högre grad gäller det om du lånat exempelvis den betydligt mer kompetenta nüvi 760 istället, men den är ju inte billigare än att köpa en karta till Coloradon.

Du gör som du vill, men kom inte sen och säg att du inte var förvarnad.
 
Exportera waypoints och spår från Colorado 300

Hej! Har någon hittat en bra lösning på att exportera waypoints - spår - rutter till text fil? Jag har skaffat en Colorado 300 men hittar ingen väg till att exportera mina waypoints så man kan öppna dessa i en texteditor. Många program som jag provat hittar inte Colorado USB, vilket är märkligt tycker jag. Någon annan som lyckats?
 
Det är inte alls märkligt. Colorado använder sig av samma kommunikationsmetod mot datorer som exempelvis nüvi. Vilket innebär att den dyker upp som en USB-drive, inte som en GPS. Därför hittar program som letar efter något liknande en GPSmap 60 CSx inte en Colorado, om de letar på samma sätt. Men Colorados metod gör det mycket lättare att fixa andra saker, då man har åtkomst till en stor del av minnet på ett enkelt sätt.

De spatiala data som finns i din GPS kan du hämta från \Garmin\GPX\current.gpx, eller ev. från \Garmin\GPX\Current\current.gpx. Som man kan förstå är det en GPX-fil, vilket många program kan läsa.
 
Det finns de som påstår att det går bra med 8 GB, men jag har inte fått klarhet i om den verkligen kan utnyttja hela kortet. Mapsource kan inte generera så stora kartfiler, i alla fall.

Men 2 GB ska åtminstone inte vara några problem. Räcker exempelvis till City Navigator Europe NT.
 
Colorado + pulsmätare

Läser att Coloradon är kompatibel med Garmins pulsmätare. Då borde man kunna använda samma pulsband och/eller kadenssensor som till Forerunner.

Perfekta kombinationen: Forerunner 405 vid löpning, Colorado vid paddling och forerunner eller colorado vid cykling beroende på om man behöver karta eller inte.

Jag har tidiagre en Legend (sv/vit) och Friuftskartan pro. Kan jag använda denna karta till Colorado? Jag har läst nånstans att man kan låsa upp varja karta till två GPS:er, stämmer det?

/J-E
 
Stora frågan än så länge är om Coloradon även loggar pulsdatan eller bara visar momentanvärdet. Sportmanship har fått en fråga om saken men ännu inte behagat svara. För min del står och faller träningsfunktionen med om det går att ladda ner loggad data till PC:n eller ej. För övrigt verkar Coloradon trevlig när de väl fått ordning på mjukvaran.
/R
 
Colorado passar till pulsbanden som hör till Forerunner 305 och framåt. Inte det från 301. Vilket är anledningen till att jag inte kunnat testa detta, för jag har bara en 301.

Jag ska fråga hur det ligger till med loggningen. Diskuterade ändå de svenska översättningarna för de nya funktionerna med Garmin nyss.
 
En garminforsaljare har i Vancouver sade att leveranser av Colorado avbrutits pga ngt fel Garmin kommit underfund med. Inget besked om nar de aterupptas. Vet somliga mer?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
thontz Fastighetskartan Colorado 300 Navigering 3
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
Sjobbe Minneskortet i- Colorado 300 stängs av Navigering 3
Sensonic Hur får Alla kartor samtidigt i en Colorado 300? Navigering 5
Sensonic Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ? Navigering 28
Leo XIV Colorado 300 vs Oregon 400t Navigering 0
Långbåge USB problem med Colorado 300 Navigering 0
Tavve Colorado 300, mini-USB standard Navigering 10
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
Argusgranskare Colorado 300 spontanavstängning Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
jasy Ny Firmware Colorado 300 / Oregon 300 Navigering 7
oasus Felvisning av colorado 300 Navigering 9
Ehrsa Kontaktproblem från datorns USB med Colorado 300 Navigering 3
Ehrsa Finns Dag/Natt/Auto på Colorado 300 ?? Navigering 0
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
Sjobbe Colorado 300 på reparation- inget fel... Navigering 3
Jan W Garmin Colorado 300 Navigering 2
Jan W Garmin colorado 300 Navigering 1
Jan W GARMIN Colorado 300 Navigering 10
Davidalb Colorado 300 och fartkamerabevakning Navigering 26
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
joala Colorado 300 SD problem Navigering 18
svab Colorado 300 + Bluechart Atlantic v9.5 Navigering 6
Dalmasen Colorado 300 Navigering 1
navet Grundkartan Garmin colorado Navigering 12
manlan Spara data från Färddatorn i Colorado? Navigering 12
Glidern Colorado software version 2.92 Navigering 1
Jossa Colorado problem Navigering 1
ei78 Colorado vs Oregon Navigering 16
Sjobbe Garmin Colorado- Avstånd till waypoint Navigering 3
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
Glidern Ta bort spår på Colorado Navigering 7
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Metallaren minneskort till colorado Navigering 1
Dalmasen Colorado och SD-kort Navigering 14
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
grodanbolle Colorado vs 60CSx Navigering 54
tommiehedberg Sökning i colorado Navigering 0
Dalmasen Colorado, waypoints Navigering 4
AxelM Colorado med 3D Navigering 3
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Dalmasen Colorado och SD-kort Navigering 10
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
Tony-Avesta Funderingar om 60CSx Colorado och kartor Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.