Colorado 300 - mina första intryck

Från en nybörjares perspektiv, vill jag bara varna om!

Sköna nya tider
Jag har någon gång per år känt suget och tittat på handhållna GPSer. Dykt in i Kartbutiken på Kungsgatan och Naturkompaniet på Sveavägen och Friluftsmagasinet när det begav sig. Men jag har blivit helt avtänd från köp gång på gång bara för att att tekniken alltid varit så osexig... Designen har ju varit så ogästvänlig, med en miljon små svarta knappar. Och ful som en tidig Ericssontelefon... En rejäl kompass och en snygg karta har alltid vunnit. Lätt.

Men nu är det slut på sådana där 1900-tals unitar med små fula svartvita skärmar (256 färger har inte känts så mycket bättre). För nu har ju både Garmini och Magellan släppt varsin ny genaration GPSer. Snygga. Stora skärmar. Packade i läckert lackad aluminium. Mmmumma! Och rejält med minne!

Så sagt och gjort. Det blev en Colorado. Och här kommer mina intryck. Men jag kanske först ska berätta att den är sänd på service. I min iver lyckades jag peta sönder den genom att göra en uppgradering som tydligen inte var helt frisk. På något sätt lyckades jag radera hela programvaran så att den inte gick att starta. Det blir väl mitt första riktiga klagomål! Det ska inte gå att göra! Alternativt tycker man ju att det borde gå att föra tillbaks programvaran på något sätt via USB eller så. (Jag hade dragit backup på hela innehållet direkt efter jag fått den i min hand.)

Ok, NU börjar recensionen. Jag lovar. Ironiskt nog börjar äventyret med att jag får väldigt svårt att hitta utlämningsstället som Komplett.se eftersom jag glömt telefonen som jag har kartan i...

Här börjar recensionen
I alla fall... efter att ha grejat som tusan en lång stund med att försöka att stoppa i batterierna lyckas jag med våld få upp apparaten. Det är krångligt. Måste vara helt omöjligt på vintern när gummit som man ska få av är stelt och ens fingrar frusna. Och jag förstår snart att man måste byta batterier ofta. För Coloraden förmligen slukar ström. Någon tipsade någonstans om att använda vaselin för att det ska bli lättare. Det är nog ett bra tips.

Hållaren tog ett tag att begripa sig på. Det är en montagefläns som man ska fästa den medföljande karbinhanken på. Coolt och smart med karbinhake föresten! Gillar den skarpt! Det var en oväntad överaskning! Montageflänsen kanske kan fungera som bältesfäste också?

Ok, lite krångligt att få i batterierna. Men sen startade den snällt. Det tog cirka en halv minut att starta. Antagligen lite mindre. Den frågade om tidzon och lite annat. Inget konstigt men jag blev ändå glatt överraskad. Det är så superenkelt att koma igång och ratten som används för valen funkade superbra. Mycket bättre än på Apples Ipod som verkar vara inspirationskällan. Coloradon har en mycket mer taktil känsla. Det är ett litet klickande motstånd som gör att det känns helt rätt.

Hyggligt snygg manual på svenska på typ 50 sidor. Bara det mest basala är beskrivet. Men mer än jag förväntade mig. PDF inte tryckt manual, men ändå! :)

Skärmen är stor och ljus. Love it! Kartorna laddas jättesnabbt och det går fort att zooma in och ut. Segt dock att panorera. Bökigt gränssnitt för det. Borde gå att göra bättre.

Hela apparaten är ganska stor. Eller rättare sagt rejäl. Precis så som jag förväntat mig och önskat. Och materialen är gummi och metall. Känns välbyggd. Känns vildmarksmässig utan att vara militär, om du fattar vad jag menar... :) Sitter fint i min hand. Har väl normalstora labbar tror jag.

Gick ut på gatan och fick satellitkontakt på en minut. Och efter ett par timmar senare går det på några sekunder och den får bra kontakt även inomhus. Klart bättre än mina tidigare GPS-erfarenheter! Jag spenderar större delen av dagen med att undersöka alla val och möjligheter som finns. Det är så överväldigande mycket inställningar man kan göra. Supernöjd med alla möjligheter!

Somnade med ett leende på läpparna...

Dagen efter laddade jag hittade jag Geocaching-grejjen på nätet. Lät som en kul grej för att testa GPS snabbt. Laddade ner några waypoints och gav mig ut i vintermörkret. Den funkade klockrent och visade mig perfekt vart jag skulle. Inga problem att hitta askarna fast de låg mitt i mörka skogen. Kul!

Det enda som stör är att batterierna tog slut så fort. De höll bara ett par timmar (konstant pillande). Hade förväntat mig mycket mer. Kanske har med batterierna att göra. Ska undersöka detta vid första bästa tillfälle.

Epilog
Men jag vara som sagt supernöjd med mitt köp. Tyckte aparaten hade allt. Tills jag började läsa mer i de amerikanska forumen det vill säga. För där förstod jag att den verkligen inte hade alla inställningar man kunde önska sig. Tur att jag inte läst dem så noga innan jag gick och köpte den. :)

Nu önskar jag bara att jag fick tillbaks min fina Colorado från servicen. Så att jag får pilla på den lite mer!
 
Hur gjorde du när du skulle uppdatera den? Exakt, alltså?

Batteriluckan går lättare efter ett tag. Du får ju öppna den titt och tätt, som du har förstått. Lite försiktig smörjning är inte fel.
Om luckan går trögt har du nog en sån där hjulet snart också går trögt. Snäpp av hjulet (går att "poppa" av med nageln) och smörj med silikonbaserat fett. Har du inget bättre går det med Lypsyl.

Colorado är annorlunda än 60 CSx, inte en fortsättning med ännu fler finesser.

Inte bara karbinhaken går att montera baktill, utan även andra fästen, för bil exempelvis.
 
Jag laddade ned denna exe filen:

https://buy.garmin.com/shop/store/downloadsAgree.jsp?id=3889&product=010-00622-31&cID=145&pID=11019

Kopplade in Coloradon och körde exen utan problem. Sen lade den av. Fick aldrig igång den efter installationen.

Bra tips med smörjningen! Ska prova med lite Lypsyl. Svårast är nästan att ta av fästet. Men det borde, som sagt, bli lättare efter smörjningen.

Hoppas nu bara de skyndar på med reparationen hos Sportmanship International. Lite trist att lämna ifrån sig en sån nyinköpt grej...
 
Senast ändrad:
Jag tror det var 2.20 i Coloradon när jag fick den... jag kanske kan se det på den backup jag gjorde på jobbet. Ska kolla det under morgondagen.
 
Mmm, då var det antagligen så att den skulle göra en uppdatering av det som kallas "boot block" också. Det är det känsligaste i sammanhanget, för om det inte fullföljs korrekt, kan man inte komma igång och göra om uppdateringen sen.

Hade varit intressant att veta exakt vad som gick fel.
 
Hur krånglig är Colorado?

Skaffade i höstas en Etrex Vista HCx och börjar nu bli hyfsat nöjd. Men det är rätt krångligt att lära sig alla de funktioner man tror sig ha nytta av. Detta trots att jag sedan 2003 haft en svartvit Etrex Legend.

Nu börjar Colorado levereras från svenska butiker.

Vore intressant med lite omdömen om hur pass lång inlärningstiden är, och om menysystemen är enklare uppbyggda än Etrex motsvarande.

Skiljer sig autoruttegenskaperna/användningen i cykel/bil något jämfört med Etrex?

Thure
 
Mmm, då var det antagligen så att den skulle göra en uppdatering av det som kallas "boot block" också. Det är det känsligaste i sammanhanget, för om det inte fullföljs korrekt, kan man inte komma igång och göra om uppdateringen sen.

Hade varit intressant att veta exakt vad som gick fel.


Jag har skickat ett meddelande/PM till dig, men inte fått nåt svar. Kan du glutta i din låda och se om du fått nåt?


MVH Tony
 
Jo, jag har sett det, men att göra en lista på allt som skiljer mellan en Colorado och en 60 CSx är inte gjort i en handvändning.

Jag har inte haft tiiiiiid, förstår du.
 
Stabil?

Någon mer som hunnit prova en Colorado än?

Vad jag förstått hittills så är inte mjukvaran helt stabil. Även hårdvaran verkar vara lite skagig (batteriindikator?). Vill helst vänta tills de grövsta barnsjukdomarna är borta.

//D
 
Om du menar varför den inte finns som pdf, för svenska manualer finns det, så är det för att tidigare använde Garmin respektive lands distributör till att översätta manualerna. På grund av kraftig kritik angående resultatet av olika översättningar, har man nu tagit ett annat grepp på detta. En av konsekvenserna är det du nu sett.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
thontz Fastighetskartan Colorado 300 Navigering 3
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
Sjobbe Minneskortet i- Colorado 300 stängs av Navigering 3
Sensonic Hur får Alla kartor samtidigt i en Colorado 300? Navigering 5
Sensonic Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ? Navigering 28
Leo XIV Colorado 300 vs Oregon 400t Navigering 0
Långbåge USB problem med Colorado 300 Navigering 0
Tavve Colorado 300, mini-USB standard Navigering 10
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
Argusgranskare Colorado 300 spontanavstängning Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
jasy Ny Firmware Colorado 300 / Oregon 300 Navigering 7
oasus Felvisning av colorado 300 Navigering 9
Ehrsa Kontaktproblem från datorns USB med Colorado 300 Navigering 3
Ehrsa Finns Dag/Natt/Auto på Colorado 300 ?? Navigering 0
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
Sjobbe Colorado 300 på reparation- inget fel... Navigering 3
Jan W Garmin Colorado 300 Navigering 2
Jan W Garmin colorado 300 Navigering 1
Jan W GARMIN Colorado 300 Navigering 10
Davidalb Colorado 300 och fartkamerabevakning Navigering 26
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
joala Colorado 300 SD problem Navigering 18
svab Colorado 300 + Bluechart Atlantic v9.5 Navigering 6
Dalmasen Colorado 300 Navigering 1
navet Grundkartan Garmin colorado Navigering 12
manlan Spara data från Färddatorn i Colorado? Navigering 12
Glidern Colorado software version 2.92 Navigering 1
Jossa Colorado problem Navigering 1
ei78 Colorado vs Oregon Navigering 16
Sjobbe Garmin Colorado- Avstånd till waypoint Navigering 3
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
Glidern Ta bort spår på Colorado Navigering 7
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Metallaren minneskort till colorado Navigering 1
Dalmasen Colorado och SD-kort Navigering 14
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
grodanbolle Colorado vs 60CSx Navigering 54
tommiehedberg Sökning i colorado Navigering 0
Dalmasen Colorado, waypoints Navigering 4
AxelM Colorado med 3D Navigering 3
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Dalmasen Colorado och SD-kort Navigering 10
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
Tony-Avesta Funderingar om 60CSx Colorado och kartor Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.