Garmin Colorado

Hur är det förresten om man köper en Colorado 300 från USA kan man använda svenskt språk i menyerna och går det att anväda svenska kartor i den?

/Benjamin

Hej

Jag beställde en Garmin Colorado 400c och den har svenska menyer. Kartor köper du här i sverige och det är inga problem att lägga in dom. Dom kommer på minneskort som du trycker in i gpsen. Skulle tro att det är samma för Colorado 300.

Dock har jag inte fått mitt gps att signalera då man kommer nära en fartkamera

MVH
-kalle
 
Stora fördelar

att köpa kartor på CD/DVD i stället och själv ladda ned på minneskort via programmet Mapsource som följer med.

Då kan du utnyttja din dator till att redigera rutter och waypoints innan du för över dessa till GPSen och framförallt så kan du spara färdspår studera dessa på kartbakgrund i datorn och dela med dig av dessa till andra användare.

Du kan inte se kartorna i datorn om du inte köpt kartorna på CD/DVD!

Den här aspekten är grundligt diskuterad i tidigare trådar.

Thure
 
Tack för svaren "kalle2000" och "apersson850"!

Ni får ursäkta mig om någon annan har frågat den här frågan tidigare
men jag har inte haft tid att läsa igenom alla trådar om Coloradon.

Vad är det för skillnad mellan Colorado 300 och Coloarado 400t?

Som sagt ni får ursäkta mig om någon annan har frågat den här frågan tidigare!

M.v.h. Benjamin Å.
 
Ja, det är just skillnaden. Som en konsekvens av detta har även 400-modellerna (finns med olika förladdade kartor) större internt minne. Annars skulle de kartorna inte fått plats.
 
Colorado och sjökort

Hejsan! Har en Colorado 300 som jag precis köpt sjökort till. Bluechart G2 Vision över Stockholms skärgård. Men det fungerar lite sisådär för navigering. Så fort man "zoomar ut" så får man satellitbild och havet i mörkblått. Snyggt, men oläsligt på sjön.

Någon som vet om det går att göra någon listig inställning för att slippa det här beteendet?

Zoomar man in ordentligt, så får man sjökortsliknande (klassisk pappersdito typ), vilket jag i princip skulle vilja ha i alla skalor/zoomningar.

Vidare är det praktiskt på sjön med en kurslinje (?) så att man kan se mot vilken ö man är på väg. Finns på de större Garmin-modellerna men jag hittar inte det på denna. Finns funktionen öht månntro?

Alla tips mottages med tacksamhet,

/Thomas-inte-så-nöjd-navigatör

PS Lustigt nog kom kortet i form av ett MicroSD inkört i en SD-hållare. Smutt. DS
 
Hejsan! Har en Colorado 300 som jag precis köpt sjökort till. Bluechart G2 Vision över Stockholms skärgård. Men det fungerar lite sisådär för navigering. Så fort man "zoomar ut" så får man satellitbild och havet i mörkblått. Snyggt, men oläsligt på sjön.

Någon som vet om det går att göra någon listig inställning för att slippa det här beteendet?

Zoomar man in ordentligt, så får man sjökortsliknande (klassisk pappersdito typ), vilket jag i princip skulle vilja ha i alla skalor/zoomningar.

Vidare är det praktiskt på sjön med en kurslinje (?) så att man kan se mot vilken ö man är på väg. Finns på de större Garmin-modellerna men jag hittar inte det på denna. Finns funktionen öht månntro?

Alla tips mottages med tacksamhet,

/Thomas-inte-så-nöjd-navigatör

PS Lustigt nog kom kortet i form av ett MicroSD inkört i en SD-hållare. Smutt. DS

Dina problem vet jag inte hur man löser, utgår från att du kör i Marine mode och har valt marina färger mm? Kurslinje har jag inte heller funnit, inte heller i min gamla 60CS.
Men ett annat problem av allvarligare art med BlueChart, både vanliga och g2 Vision, är att vissa typer av standardprickar blir helt fel placerade. Det syns tydligt då man tittar på prickarna i olika zoomskalor. Ju mer inzoomat, desto mer rätt placerad, men i t.ex. en överblickbar zoom på ca 200m hamnar ofta prickarna på fel sida av grunden, inte helt bra...
Har man möjlighet att se sjökorten i MapSource och jämför ser man det också tydligt. Problemet har även uppmärksammats av andra, bl.a.:
http://www.milvang.no/gps/Colorado-300/issuelist/ver251beta.html

Dessutom är alla BC symboler löjligt stora, både grund, hus, prickar mm. Det är betydligt rimligare proportioner på symbolerna i mina gamla 60CS som har betydligt lägre upplösning. 60:an placerar dessutom prickarna där de skall vara och det går att klicka på dem för att få mer info om dem eller för att segla mot dem. Detta går inte heller i Coloradon.

Har kontaktat Garmins tekniska support om dessa problem men det luddiga svar man fått var att Colorado bara supportar BlueChart g2 Vision men med begränsningar. De skickade iofs vidare mina synpunkter till design teamet.

/Mikael
 
Senast ändrad:
Problem

Hej jag har ett litet problem med min colorado, går det inte att ta bort gamla cacher som man redan hittat?
Jag kan bara ta bort dom via datorn!
Det skulle vara enklare att bara kunna göra det med ett par knapptryck på gpsen.

Hoppas på att någon hjälte dyker upp och klarar upp detta för mig...
 
Nä,köper en 60 CSX nu i september....verkar som att dom tror att alla bara håller dom i handen...men jag avänder dom både i båt och på snöskoter och då är "hjulet" fullständigt värdelöst....trist
 
Nej, redan tagna cachar ligger kvar, och kan visas om man väljer det. De finns ju i den GPX-fil som du laddat in. Om du uppdaterar den försvinner de tagna cacharna (ja, under förutsättning att de inte är i den nya filen, förstås).
 
Tagna cachar blir otagna

Hej,
Får ett annat problem med mina GPX filer. Det kom efter jag laddade 2.54

Jag har gärna kvar alla Geocachar i minnet som ett kul minne. Problemet är bara att de tagna hoppar tillbaks som otagna när jag laddat nya cachar (nya GPX filer).
Det inträffade inte innan SW 2.54. De som togs "på den tiden" ligger alltid kvar som tagna.

Känt fel?
Kör 2.6 nu.



Det andra positioneringsfelet (tidigare i denna tråd) jag fick verkar vara ett känt sporadiskt fel. Kollade lite andra GPS forum och många verkar få det. Alternativet till att återstarta verkar vara att stå still c:a 15 minuter för den som har tålamod.
Oklart dock vad felet egentligen beror på. Det är kvar i 2.60 som jag kör nu.

mvh
David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
navet Grundkartan Garmin colorado Navigering 12
Sensonic Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ? Navigering 28
Sjobbe Garmin Colorado- Avstånd till waypoint Navigering 3
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
Jan W Garmin Colorado 300 Navigering 2
Jan W Garmin colorado 300 Navigering 1
Jan W GARMIN Colorado 300 Navigering 10
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.