Garmin Colorado

har användt coloradon i jobbet. oslo och tillbaka samt köpenhamn och tillbaka. Men lite avstickare. går riktigt bra med city navigator. Tar man av på en väg som inte är beräknad så räknar den om snabbt. nackdel är att man inte letar reda på en adress väldigt snabbt. Men behövs inte för mig.

Är det någon som vet vart man skriver in gps kordinater? har letat men hittar inget. Eller kommer det till någon senare uppdatering?
 
Ni som kört Garmin sen tidigare. Vad tycker ni? Jag har just nu en gammal Etrex Vista C och var klart besviken på att den kändes riktigt seg på att scrolla och zooma i kartan. Jag hade ju hoppats på att det skulle kännas vindsnabbt jämfört med min 4 år gamla apparat. Det kändes lika illa tyvärr.

Vad tycker ni som har en Colorado - vad stör ni er på och vad tycker ni är riktigt bra?

Känns faktiskt som om panoreringen är långsammare än på min gamla 276C! Om man har valt högsta detaljrikedom och zoomar ut så är den riktigt seg.... Den borde automatiskt justera detaljrikedomen utifrån vilken zoom man har (Kanske kommer i nån uppdatering?)
 
Tycker inte det går att säga så kategoriskt. Vad som är bra och dåligt beror ju på vad man vill ha den till. För vissa ändamål är den överlägsen, för andra klart sämre.
 
har användt coloradon i jobbet. oslo och tillbaka samt köpenhamn och tillbaka. Men lite avstickare. går riktigt bra med city navigator. Tar man av på en väg som inte är beräknad så räknar den om snabbt. nackdel är att man inte letar reda på en adress väldigt snabbt. Men behövs inte för mig.

Är det någon som vet vart man skriver in gps kordinater? har letat men hittar inget. Eller kommer det till någon senare uppdatering?

Hej har hittat ett sätt om än omständigt sådant....
Det fungerar att gå in på "Markera Waypoint "i menyn (Genvägarna) och välj Ändra och sedan Ändra plats. Borde finnas något enklare sätt !

//Sjobbe
 
Så gör man i alla Garmins GPS för att ändra positionen på en waypoint.

Men om det gäller att ta sig till en viss plats, där man har koordinaterna angivna, finns det vissa "lyxmodeller" som har ett enklare sätt att göra det på. I exempelvis Zumo kan man direkt gå till koordinatinmatning.
Det går på nüvi också, men inte riktigt lika smidigt som i en Zumo.

Har du en GPSmap 60 CSx är det samma metod som för Colorado som gäller, alltså att gå omvägen över en waypoint, som man ändrar på.
 
Jag förstår vad du menar. Ska man vara petig är det ingen GPS-koordinat. Koordinater för positioner hade man långt innan GPS var påfunnet.

Detta vågar jag förutsäga att Garmin inte kommer att ändra. Som dessa GPS är funtade måste de ha en punkt att gå till. Det kan vara en punkt på kartan, en POI eller en waypoint, men det måste vara något. Men det är inget problem heller. Det är några knapptryckningar extra, men det är det även på en Zumo, där man faktiskt kan slå in en koordinat "rakt ut i det blå", utan att skapa en waypoint (eller Favorit, som det heter där).
Finessen på exempelvis Colorado är ju att du bara behöver hålla knappen intryckt en stund, så skapar du en waypoint. När det är gjort har du direkt tillgång till en Ändra-knapp, som leder till en lista, där du bland annat kan ändra positionen, så det är inte mycket mer manövrerande än Meny -> Vart? -> Pil ner -> Koordinater, som du hade fått trycka på en Zumo.
 
Colorado positionering

Hej,
Har kört min Colorado några veckor och den fungerar kanon, inga av tidigare beskrivna buggarna har upptäckts, MEN jag har ett underligt fel:

Ibland när GPS:en får gå en längre stund så minskar gradvis den uppskattade nogrannheten i GPS signalen, typiskt ner till 70-80 meter. Dessutom så blir det faktiska positioneringsfelet än större, flera hundra meter.

Utan att veta exakt vad som händer verkar det som den interpolerar fram tänkbar rutt av alla mottagna positioner och då approximerar ett fel som växer med tiden. Det inträffar dock bara ibland, och då vid löpning i skog, tillfällighet?

SW 2.50

Vid återstart av enheten hittar den genast rätt med normal uppskattad nogrannhet

Några idéer vad som kan orsaka detta beteende?
Någon annan som sett det?
 
Colorado positionering

Felet har inte inträffat igen men eftersom ändringslistan för 2.54 var så lång kunde jag inte hålla mig från att ladda den...

Får se om den funkar bättre eller sämre...den startade iallafall som förväntat
 
Hur är det förresten om man köper en Colorado 300 från USA kan man använda svenskt språk i menyerna och går det att anväda svenska kartor i den?

/Benjamin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
navet Grundkartan Garmin colorado Navigering 12
Sensonic Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ? Navigering 28
Sjobbe Garmin Colorado- Avstånd till waypoint Navigering 3
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
Jan W Garmin Colorado 300 Navigering 2
Jan W Garmin colorado 300 Navigering 1
Jan W GARMIN Colorado 300 Navigering 10
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.