Garmin Colorado

Colorado tillbakakallad

Är nu i Vancouver, Canada. Ville köpa en Colorado i går i en butik med mycket Garmin men de sade att leveranserna är stoppade pga något odefinierat problem.

Någon som vet vad?

PS Köpte en Spot dock, 149 CAD.
 
Hej.

Jag har nu haft min Colorado 300 i snart 2 månader och jag är mycket nöjd med den. Har framförallt använt den på cykeln för att logga lite cykelrundor. Har även använt den som navigator i bilen och det funkar faktiskt kanon trots bristen på talade instruktioner.
Nu hade jag tänkt att använda den i löparspåret också och i så fall komplettera med pulsbandet. För att föra lite träningsstatistik hade jag tänkt att använda mig av Garmin Training Center som man kan ladda ner gratis från Garmins hemsida, men när jag försöker ansluta GPS:en så säger den att den har hittat en GPS men att denna ej är kompatibel med Training Center. Och nu till mina frågor:
1. Skall Coloradon funka tillsammans med Training Center och måste man i så fall göra nån inställning som jag har missat (eller funkar TC bara för ForeRunner-serien)?
2. Vid användning av pulsbandet, lagras pulsen i den vanliga spårloggen så att man kan plocka ut den i GPX-format?
3. Om nu inte TC funkar, finns det nåt annat liknande program som rekommenderas?

//stgus
 
Hej.

Jag har nu haft min Colorado 300 i snart 2 månader och jag är mycket nöjd med den. Har framförallt använt den på cykeln för att logga lite cykelrundor. Har även använt den som navigator i bilen och det funkar faktiskt kanon trots bristen på talade instruktioner.
Nu hade jag tänkt att använda den i löparspåret också och i så fall komplettera med pulsbandet. För att föra lite träningsstatistik hade jag tänkt att använda mig av Garmin Training Center som man kan ladda ner gratis från Garmins hemsida, men när jag försöker ansluta GPS:en så säger den att den har hittat en GPS men att denna ej är kompatibel med Training Center. Och nu till mina frågor:
1. Skall Coloradon funka tillsammans med Training Center och måste man i så fall göra nån inställning som jag har missat (eller funkar TC bara för ForeRunner-serien)?
2. Vid användning av pulsbandet, lagras pulsen i den vanliga spårloggen så att man kan plocka ut den i GPX-format?
3. Om nu inte TC funkar, finns det nåt annat liknande program som rekommenderas?

//stgus
Jag använder sporttracks http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/ till min forerunner.
 
Fråga:
Om man jämför denna nya skapelse med den äldre 60 CSx, är det någon skillnad i hur bra den hittar sateliterna, till exempel i tät skog, eller inomhus, med avseende på både hastighet och kvalitet.
Jag har inte läst hela tråden, men jag har sökt... utan givande resultat.
/Fredrik
 
Hur bra är Garmin Coloradon?

Hejsan!

Hur bra är verkligen den nya Garmin Coloradon om man jämför med tidigare modeller inom Garmin "familjen" samt jämförelsen med Magellan XL.

Mvh Anders
 
Det viktigaste att inse är att Colorado inte är en vidareutveckling i rakt nedstigande led från exempelvis GPSmap 60 CSx. Colorado utelämnar en del funktioner från tidigare modeller, men tillför istället en del som är helt nytt.

Sen är det upp till var och en att värdera om detta är bra för just honom eller ej.
 
Det viktigaste att inse är att Colorado inte är en vidareutveckling i rakt nedstigande led från exempelvis GPSmap 60 CSx. Colorado utelämnar en del funktioner från tidigare modeller, men tillför istället en del som är helt nytt.

Sen är det upp till var och en att värdera om detta är bra för just honom eller ej.
Just så är det.

En liten försmak av min påbörjade recension. Så här känns det lite kort efter några veckors testande:
Om man inte har jobbat mycket med en hyfsat avancerad GPS (typ 60CSx) så kommer man gilla Coloradon. Som geocachingmaskin är Coloradon riktigt trevlig, men har några mindre brister även där. Att växla mellan kartor är suveränt enkelt med Coloradon, men en funktion som jag saknar är att byta från vägnavigering till "skogsnavigering" på ett enkelt sätt. Om man ur ute på geocaching t.ex. så brukar jag ofta köra vägnavigering fram till lämplig parkeringsplats och sedan byta till "rakt på". Detta är enkelt med t.ex. 60:an men klart bökigare med Coloradon.
Presentationen av kartorna på displayen är mycket bättre på Coloradon.

Mer kommer så småningom.
 
Dock har du profilerna i Colorado, som låter dig snabbt ändra en hel uppsättning med inställningar.

Har du stoppat in nya version 2.51b?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
navet Grundkartan Garmin colorado Navigering 12
Sensonic Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ? Navigering 28
Sjobbe Garmin Colorado- Avstånd till waypoint Navigering 3
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
Jan W Garmin Colorado 300 Navigering 2
Jan W Garmin colorado 300 Navigering 1
Jan W GARMIN Colorado 300 Navigering 10
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.