Garmin Colorado

Det är mycket riktigt som Gunnar tror. En gpx-fil från en Pocket Query kan du bara "släppa" i Coloradons mapp \Garmin\GPX, så dyker den upp som geocachar i navigatorn sen.

Komplett med beskrivning, loggar (5) och ev. ledtråd, dekrypterad och allt.
När du hittar en geocache kan du markera den som hittad, eller ev. inte hittad. Denna information sparas i en speciell fil på Coloradon. När du kommer hem laddar du upp den filen till Groundspeak, som sedan tar dig genom alla logsidorna för respektive cache, så du kan fylla i den text du vill skicka med.

Därefter suddar du den loggfilen från Coloradon, så är du redo för nya jakter.
 
SD kort begränsning???

Hej!!

Nån som vet vad colorado 300 klarar för storlek på SD kort??4 eller 8GB, extrem III/ultra II??

MVH Zebarn
 
Det är mycket riktigt som Gunnar tror. En gpx-fil från en Pocket Query kan du bara "släppa" i Coloradons mapp \Garmin\GPX, så dyker den upp som geocachar i navigatorn sen.

Komplett med beskrivning, loggar (5) och ev. ledtråd, dekrypterad och allt.
När du hittar en geocache kan du markera den som hittad, eller ev. inte hittad. Denna information sparas i en speciell fil på Coloradon. När du kommer hem laddar du upp den filen till Groundspeak, som sedan tar dig genom alla logsidorna för respektive cache, så du kan fylla i den text du vill skicka med.

Därefter suddar du den loggfilen från Coloradon, så är du redo för nya jakter.

Tack Gunnar och Anders! GPX-filen från Pocket Query funkade klockrent, nu skall jag ut på skattjakt!

//stgus
 
SD kort/batterier

Hej!!

Funkar Sandisk SD extrem III 2GB kortet bra??
Vilka batterier kör du/ni med??

MVH ZEBARN!!



Hej.

Nu har jag också skaffat en Colorado 300 så jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter såhär långt.
Beställde den från Skövde Natur http://www.skovdenatur.nu/ i söndags kväll och hämtade den på posten i tisdags, snabbt jobbat!
Jag köpte även till fordonskit och cykelhållare. Kompletterade med ett SanDisk SD eXtreme III 2GB SD-kort http://www.kjell.com/?item=31401&path=38400000,52800000,53600000.
Jag har en 276C sen tidigare och hade även City Navigator v8 till denna, det gick fint att låsa upp europakartorna även på Coloradon. Uppgradering till CN 2008 är beställd, men har inte kommit ännu. Jag hade även friluftskartan sedan tidigare (ej Pro...), och den funkar också klockrent, den visas faktiskt tydligare på Coloradon än på 276:an.

GPS:en
Mina första intryck är positiva, den är liten, välbyggd och har en mycket bra skärm och ett bra användargränssnitt. De negativa sakerna jag har hittat hittills är att det går låååångsamt att överföra kartor till den samt att batterierna inte går att ladda i GPS:en utan måste tas ut och laddas i en separat laddare. Batteritiden är dock bra (Kör med NiMH 2700mAh). Man kan bara ha det aktiva "snigelspåret" på skärmen och detta är alltid svart, på 276:an kan man ha flera och även välja färg, detta kanske kommer att bli bättre i kommande programversioner (kör nu 2.40). Själva GPS-mottagaren är en dröm, den hittar satelliterna snabbt och fungerar faktiskt hyfsat även inomhus! (iallafall i trähus)

Fordonskitet
Det var något enklare än jag hade föreställt mig, det består av en enkel (men stabil) hållare av typen "sugpropp", samt cigguttagskabel. Man får inte talade instruktioner när man använder den som bilnavigator (det får man på 276:an...), men den signalerar med ljudsignaler när det är dags att svänga. Det funkar faktiskt riktigt bra när man har vant sig.

Cykelhållaren
Den är också enkel, jag har inte monterat den ännu, den monteras med medföljande "bunt-band", vilket ju verkar lite primitivt, men det fungerar nog bra.

Summering
Ja, det var iallafall lite info om nya Coloradon. Jag är mycket nöjd med den hittills och rekommenderar starkt att ni har denna i åtanke om ni skall skaffa en ny handhållen GPS.

Jag har inte hunnit sätta in mig i GeoCaching-funktionerna ännu, testade att föra över några cacher men de hamnade som vanliga way-points och går ej att hitta i GeoCache-menyn. Vet inte vad jag har gjort för fel, men jag får väl läsa på lite (kanske nån annan har några tips?)

//stgus
 
Just nu har jag nåt TwinMOS 1 GB kort i. Det fungerar utmärkt. Innan dess hade jag ett 512 MB, köpt på Netto för några tior, som också fungerade bra.

När det gäller batterier kör jag med NiMH. Om du menar vilket fabrikat så nöjer jag mig med att säga att jag är så pragmatisk att jag tar några som är laddade och stoppar in. Jag bryr mig inte om vad det är för färg på dem, men jag brukar matcha kapaciteten, så att det är två likadana.
 
Hej!!

Funkar Sandisk SD extrem III 2GB kortet bra??
Vilka batterier kör du/ni med??

MVH ZEBARN!!

Sandisk-kortet funkar klockrent, dessutom har de precis sänkt priset (Kjell o c:eek:)
http://www.kjell.com/?item=31401&path=38400000,52800000,53600000

Jag kör med 2700mAH NiMh-batterier (också från Kjell o c:eek:)
http://www.kjell.com/?item=42400&path=24700000,25800000,25900000,26000000

Jag är inte sponsrad av Kjelle, men jag går förbi butiken dagligen på lunchen så man slinker in där titt som tätt :)

//stgus
 
Sandisk-kortet funkar klockrent, dessutom har de precis sänkt priset (Kjell o c:eek:)
http://www.kjell.com/?item=31401&path=38400000,52800000,53600000


Jag är inte sponsrad av Kjelle, men jag går förbi butiken dagligen på lunchen så man slinker in där titt som tätt :)

//stgus


Får man bättre prestanda vid t.ex zoomning och panorering om man har ett snabbt minneskort som eXtreme III (läshastighet på 20 Mbyte/s) jämfört t.ex Ultra II av samma fabrikat som har klarar en läshastighet på 10 Mbyte/s?

OT
Jag har cykelavstånd till både Clas O och Kjell& Co men ett litet datorföretag som har Dustin som grossist har samma priser som Dustin, och priset för dagen på Sundisk Secure Digital eXtreme III 2 Gbyte är 225 SEK http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093569

En av stora företagen som säljer datorer tog i går 990 SEK för Sandisk Secure Digital Ultra II (SD) 2 Gbyte, medan den lilla datorbutiken tar 250 SEK för precis samma produkt. Det var länge sedan jag upptäckte en sådan stor prisskillnad på något.

jag har inte heller några sponsorer :(

Per
 
Får man bättre prestanda vid t.ex zoomning och panorering om man har ett snabbt minneskort som eXtreme III (läshastighet på 20 Mbyte/s) jämfört t.ex Ultra II av samma fabrikat som har klarar en läshastighet på 10 Mbyte/s?

OT
Jag har cykelavstånd till både Clas O och Kjell& Co men ett litet datorföretag som har Dustin som grossist har samma priser som Dustin, och priset för dagen på Sundisk Secure Digital eXtreme III 2 Gbyte är 225 SEK http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093569

En av stora företagen som säljer datorer tog i går 990 SEK för Sandisk Secure Digital Ultra II (SD) 2 Gbyte, medan den lilla datorbutiken tar 250 SEK för precis samma produkt. Det var länge sedan jag upptäckte en sådan stor prisskillnad på något.

jag har inte heller några sponsorer :(

Per

Nu har jag ju inte testat med ett "långsammare" kort, men jag tror inte att det är någon skillnad. Känns faktiskt som om panoreringen är långsammare än på min gamla 276C! Om man har valt högsta detaljrikedom och zoomar ut så är den riktigt seg.... Den borde automatiskt justera detaljrikedomen utifrån vilken zoom man har (Kanske kommer i nån uppdatering?)
Jag upplever att det går ganska långsamt att föra över kartor till Coloradon. Det går snabbare med en extern läsare. MapSource hittar minneskortet och det går att flytta kartor dit utan att ha Coloradon kopplad till PC'n. Anledningen till att jag valde Extreme III förutom hastigheten var att det även skulle tåla stora låga och höga temperaturer.

//stgus
 
Senaste nytt från Sportmanship

Detta har hänt 2008-02-27:
Sportmanship har släppt nyheten om Colorado 300 på garmin.se.
 
Hoppas att dom skäms. Det är märkligt att en så pass stor koncern som Sportmanship trots allt är inte kan åstadkomma bättre resultat på det här området. Enligt uppgift ska vi nu i alla fall kunna få en närmare titt på både Colorado 300 och cykeldatorn Edge 705 på Vildmarksmässan 2008 den 14 mars.
 
Hoppas att dom skäms. Det är märkligt att en så pass stor koncern som Sportmanship trots allt är inte kan åstadkomma bättre resultat på det här området. Enligt uppgift ska vi nu i alla fall kunna få en närmare titt på både Colorado 300 och cykeldatorn Edge 705 på Vildmarksmässan 2008 den 14 mars.


Sportmanship har 2 st montrar på båtmässan i Älvsjö som öppnar i morgon.

http://webfair2.stofair.se/alltforsjon/index.asp?menulink=2

OT
Egentligen är det ett märkligt fenomen att man ska behöva betala entré för titta på vad företagen har att sälja.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
navet Grundkartan Garmin colorado Navigering 12
Sensonic Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ? Navigering 28
Sjobbe Garmin Colorado- Avstånd till waypoint Navigering 3
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
Jan W Garmin Colorado 300 Navigering 2
Jan W Garmin colorado 300 Navigering 1
Jan W GARMIN Colorado 300 Navigering 10
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.