Magellan Triton Handheld GPS 2000, 1500, 500, 400, 200

Skärmar

Hej,
Ingen som tagit upp att Garmins skärmar tyvärr är helt ruttna (=omoderna), oavsett storlek. Dålig upplösning och 256 färger (60CSx) ....

Har inte provat Triton men specen säger i alla fall att den är mordernare. Upplösningen är viktigare än den fysiska storleken. Jämför foton på en mobiltelefon som är 3 år gammal och en ny så ser ni skillnaden.

//D

PS Däremot är Magellan prissättning för kartor något märklig...
 
Garmins skärmar

Hej,
Ingen som tagit upp att Garmins skärmar tyvärr är helt ruttna (=omoderna), oavsett storlek. Dålig upplösning och 256 färger (60CSx) ....

Har inte provat Triton men specen säger i alla fall att den är mordernare. Upplösningen är viktigare än den fysiska storleken. Jämför foton på en mobiltelefon som är 3 år gammal och en ny så ser ni skillnaden.

//D

PS Däremot är Magellan prissättning för kartor något märklig...

Håller med, speciellt 60-serien (med färg) som faktiskt har sämre upplösning än Vista/Legend. Dessutom har 60-serien en statusrad längst upp som tar värdefull skärmyta, detta har inte Vista/Legend. Om man ponerar en skärm med 240x320 i upplösning men samma pixelstorlek som Vista/Legend (0,19mm istället för 0,23mm) skulle skärmen bli 3 tum, fortfarande en helt hanterbar storlek för en handhållen enhet. Den skulle säkert dra lite mer ström men i kombination med det nya MTK-chippet kanske det går jämt ut.
Sedan är iofs läsbarheten i dagsljus grym på Garmins skärmar, har ingen aning om hur Triton-serien är på den punkten.
 
Jasy => Det kan vara så att Lantmäteriets prissättning är dyr och det påverkar givetvis ert slutpris till kund.

Ser fortfarande inte en anledning att Garmin kan ta samma pris (eller något billigare) för 1/4 del av Sverige som Magellan tar för 1/9 del.

Skillnaden i detaljrikedom motiverar knappast 125% dyrare prissättning!

//D
 
Jämför foton på en mobiltelefon som är 3 år gammal och en ny så ser ni skillnaden.
Studiofoton och specifikationer säger inte alltid hela sanningen om hur saker är att använda i praktiken.

Min tre år gamla Garmin 276C (med 256 färger) är fortfarande hyggligt läsbar i direkt solljus medan min ett år gamla mobil (SE K800i) är oanvändbar redan vid starkare dagsljus.

256 färger räcker definitivt gott för att visa kartor bra men i Triton-modellerna med kamera finns det väl ett större behov av upplösning och färger eftersom den skall kunna visa foton också.
 
Jasy => Det kan vara så att Lantmäteriets prissättning är dyr och det påverkar givetvis ert slutpris till kund.

Ser fortfarande inte en anledning att Garmin kan ta samma pris (eller något billigare) för 1/4 del av Sverige som Magellan tar för 1/9 del.

Skillnaden i detaljrikedom motiverar knappast 125% dyrare prissättning!

//D
Utan att ha möjlighet att kontrollera ordentligt den här tiden på dagen, törs jag ändå påstå att de svenska generalagenterna för både Garmin och Magellan betalat i princip lika mycket för kartunderlaget från Lantmäteriet. Allt annat vore självmord för Lanmtmäteriets produktchef för geografisk information. Magellan Sverige har dock kanske lagt någon krona mer på att få fler detaljer.

Hur respektive generalagent sedan väljer att prissätta den färdiga slutprodukten är nog inte något så enkelt som att det är priset från Lantmäteriet plus någon marginal som är de enda parametrarna.

Sedan förstår jag inte gnället över hur dyra produkterna är (gäller både Friluftskartan Pro och TopoSweden Plus). Att få ett rejält stycke av landet för 1500 spänn tycker då inte jag är något ockerpris, snarare tvärtom.

Att informationen är digital betyder inte per automatik att det är billigt att producera, konvertera, förpacka och distribuera produkten. Geografisk information i vektorformat är långt mer komplex att hantera än de flesta inser.
 
Senast ändrad:
Komplettering:

Vid en diskussion med ansvarig produktchef diskuterade vi prissättning av vektordata, och hur Lantmäteriet motiverar att priset för data för användning i GPS-mottagare för friluftsbruk är avsevärt lägre jämfört med vad samma datamängd kulle kosta att köpa för t.ex. ett företag för användning i ett eget GIS.

Slutsatsen blev att prissättningen bör medge en kostnad till slutkund som är jämförbar med vad det skulle kosta att köpa motsvarande område i tryckt format, och att det inte är Lantmäteriets sak att värdera själva användningen. En digital karta är värd mer för vissa, medan andra värdesätter den tryckta kartan högre.

De facto råder alltså en kraftigt differentierad prissättning mellan vektordata för användning i GPS-mottagare för konsumentbruk, och data för mer generell användning.

Återstår bara att samma synsätt slår igenom på rasterprodukterna, den som lever får se...
 
Jawohl!


Ja, det stämmer! Tack för länken.

En snabb utvärdering:
Vantage Point är förvisson en klar förbättring jämfört med Map Send Lite, men kartorna ser fortfarande helt annurlunda ut i Vantage point jämfört med hur de ser ut i min Explorist XL. :( Det går ju inte ens att särskilja åkermark från skogsmark, :( (vilket jag anser vara grundkrav 1A för en friluftsanpassad karta). Ska det vara så förbenat svårt för Magellan att få fram ett PC program som ger topo+ -kartorna samma utseende som i de får i en GPS-mottagare? Skärpning Magellan!

/Niklas
 
Sedan förstår jag inte gnället över hur dyra produkterna är (gäller både Friluftskartan Pro och TopoSweden Plus). Att få ett rejält stycke av landet för 1500 spänn tycker då inte jag är något ockerpris, snarare tvärtom.

Att informationen är digital betyder inte per automatik att det är billigt att producera, konvertera, förpacka och distribuera produkten. Geografisk information i vektorformat är långt mer komplex att hantera än de flesta inser.

Jag gnäller inte för att informationen är dyr utan att det skiljer 125% mellan 2 likvärdiga produkter när kostnader och framställning rimligtvis borde vara liknande.

//D
 
Jag gnäller inte för att informationen är dyr utan att det skiljer 125% mellan 2 likvärdiga produkter när kostnader och framställning rimligtvis borde vara liknande.

//D

Jag kan inte uttala mig om Garmins/Sportmanships kostnader, men om kostnaden för licenser är lika hög som våran så backar dom REJÄLT på varje såld karta.
Det är tråkigt när folk drar egna slutsatser och uttalar sig kritiskt när dom faktiskt inte har en aning.
 
Senast ändrad:
Jag kan inte uttala mig om Garmins/Sportmanships kostnader, men om kostnaden för licenser är lika hög som våran så backar dom REJÄLT på varje såld karta.
Det är tråkigt när folk drar egna slutsatser och uttalar sig kritiskt när dom faktiskt inte har en aning.
Exakt!

Utan kännedom om hela "förädlingsprocessen" från rådata till GPS-karta, och utan kunskap om respektive generalagents överväganden/strategier kring prissättning och försäljningsvolymer totalt sett så är det väldigt enkelt att ha synpunkter och dra förhastade slutsatser.

Både Garmin och Magellan gör säkerligen affärsmässiga bedömningar av hur priset till kund ska se ut, men de väger sannolikt in och värderar de olika prisgrundande faktorerna på olika sätt.

Billig GPS-mottagare + dyr karta = ett pris
Dyr GPS-mottagare + billig karta = ett annat pris
GPS-mottagare + billig karta + större volymer = ett tredje pris
o.s.v.....

Hur affärsstrategierna ser ut i detalj för Garmin eller Magellan lär vi inte få reda på i detta forum.
 
Prissättning

Jag kan inte uttala mig om Garmins/Sportmanships kostnader, men om kostnaden för licenser är lika hög som våran så backar dom REJÄLT på varje såld karta.
Det är tråkigt när folk drar egna slutsatser och uttalar sig kritiskt när dom faktiskt inte har en aning.


Det är nog ingen här som vet hur mycket/lite ingenjörsarbete och handpåläggning som krävs för att konvertera kartor från Lantmäteriverkets filformat till Garmins resp. Magnellans egna vektoriserade format.

Jag har bara erfarenhet av Garmin GPSer och Friluftskartan Pro och där skulle man med mina värderingar behövt lagga ner med arbete (=tid=pengar) för att få en karta som jag och många med mig skulle vara nöjd med.
Som Friluftskartan Pro nu är gjord finns det på kartan med saker som jag och dom jag känner tycker är överflödiga, samtidigt som väsentliga saker saknas på kartan

Kanske dom som gör kartorna till Magnellans GPSer lägger ner mer tid och ur användarens synpunkt gör en bättre karta, men till priset av att produkten blir dyrare.

Per Brune

Edit: Nu hann Torbjörn D skiva om prissättning medan jag skrev.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fartzan Magellan Triton 2000 Navigering 4
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
rail Magellan Explorist 310 - omdömen? Navigering 0
jorbe911 Hur välja mellan Magellan och Garmin? Navigering 7
Blekingepaddlare Magellan ToughCase Navigering 15
niking Ny Magellan Explorist serie Navigering 1
Fredrik_66 Magellan explorist xl sjökort Navigering 1
niking Magellan Explorist GC Navigering 0
niking Billiga Magellan Navigering 0
J_B Geocashing Magellan/Garmin?? Navigering 8
niking Historiska kartor till Magellan Navigering 5
rascar Garmin vs Magellan / FriPro vs Topo+ Navigering 2
Huggis Jämförelse Magellan o Garmin Navigering 3
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
kaskas Magellan 400? Navigering 2
xyz123 Magellan Crossover ??? Navigering 4
koldfloe Magellan Sportrak. Navigering 1
irrbloss Garmin eller Magellan? Navigering 11
niking Färdspår från Magellan Explorist XL till Fugawi Navigering 1
apfaktor Öppna Geocach på Magellan XL Navigering 0
apfaktor Topo+ kartor till Magellan XL Navigering 3
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
nosslrak Magellan GPS 320 - Google Maps Navigering 1
the explorist usb drivers till magellan explorist xl Navigering 6
Roofy Karta till magellan xl Navigering 0
bredviken Magellan Roadmate 2500? annat förslag Navigering 12
pata66 Topo Sweden Plus kartan för magellan ??? Navigering 2
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2
Fredszky Magellan eXplorist XL adress/rutt problem? Navigering 4
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
koldfloe Tillbehör till Magellan 315 Navigering 3
PAF Magellan GPS Pioneer Navigering 14
fswede Magellan topo sweden Navigering 4
wicke02 Magellan Meridian Navigering 5
mipert Borde inte klockan i min Magellan GPS visa ”rätt” tid? Navigering 4
Trilla Magellan explorist 600 Navigering 16
Stefan_Nhn Magellan eXplorist XL och GPS-frågor i allmänhet. Navigering 21
jonasolof Konvertera garminformat och esri shape till Magellan Navigering 1
bwho Magellan Explorist vs Fugawi Navigering 2
l0pht Magellan topo Sweden Navigering 4
Jimmy_L Ny Magellan-mottagare. Navigering 0
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
lynx59 Magellan 315 Navigering 1
gortuv Friluftskartan Magellan Navigering 5
chuck Garmin kartor vs. Magellan kartor Navigering 3
xtrom Garmin 60 CS vs Magellan explorist 600 Navigering 44
almkvist Magellan SporTrak COLOR Navigering 1
nikk Garmin Vs Magellan Navigering 1
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Botte72 Magellan eXplorist 600 bra eller dålig Navigering 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...