Magellan Triton Handheld GPS 2000, 1500, 500, 400, 200

Men vet inte varför jag ska jämföra den med gamla etrex??
Främst då för att Magellan alldeles säkert lanserat Triton just för att konkurrera med eTrex-serien. Modellerna som apoe nämner är den tredje generationen, som uppdaterade med den senaste tekniken (högkänslig mottagare och minneskort bl.a.) började säljas för bara några månader sedan. Storleksmässigt är det så nära man kommer så lämpligare jämförelsematerial finns nog helt enkelt inte.
 
Främst då för att Magellan alldeles säkert lanserat Triton just för att konkurrera med eTrex-serien. Modellerna som apoe nämner är den tredje generationen, som uppdaterade med den senaste tekniken (högkänslig mottagare och minneskort bl.a.) började säljas för bara några månader sedan. Storleksmässigt är det så nära man kommer så lämpligare jämförelsematerial finns nog helt enkelt inte.

Okej, om jag förstått rätt så är nygamla etrex bra då alltså.. Men vad är det som gör att denna Triton konkurrerar med etrex och inte 60 serien. Jag skulle nog tro att magellan lanserar Triton för att konkurrera med ALLA förekommande handhållna gpser.

/H
 
Triton 200, 400, 500 har 2,2 tum stor skärm, Triton 1500, 2000 har 2,8 tum. Etrex har 2 tum och 60csx har 2,6 tum. Så de "enklare" modellerna av Triton ligger mellan Etrex och 60:an medans de "större" ligger snäppet över 60:an (vad gäller skärmstorlek). Det är väl skärmstorlek ni pratar om och inte fysisk storlek?
Den fysiska storleken på Triton (alla modeller) är väl någonstans emellan Etrex och 60:an.

Hoppas att jag redde ut lite.


//Ola
 
Okej, om jag förstått rätt så är nygamla etrex bra då alltså..
De är åtminstone tekniskt fullt uppdaterade och om man sedan föredrar de speciella finesserna hos eTrex H-modellerna eller Triton-modellerna är upp till var och en att avgöra.
Men vad är det som gör att denna Triton konkurrerar med etrex ...
Storlek och pris är väldigt lika.
... och inte 60 serien. Jag skulle nog tro att magellan lanserar Triton för att konkurrera med ALLA förekommande handhållna gpser.
Jag har aldrig sagt att den INTE konkurrerar med 60-serien, däremot anser jag att den FRÄMST konkurrerar med enheter i ungefär samma storlek och prisklass.

Det kan ibland vara bäde roligt och motiverat att jämföra äpplen med päron men när man plockar ut en egenskap (pris) och som jämförelse mot den egna favoriten väljer ut en långt dyrare enhet trots att det finns lämpligare konkurrerande modeller känns det istället trist och märkligt.
 
Ola, Upphovet till just det här speciella ämnet i tråden var att Triton 400 jämfördes prismässigt med 60CSx. Jag tog bara upp storlekar och produktpositionering därför att jag anser att de avvikelserna visar att prisjämförelsen är tokig. Jag förstår att du som Magellans representant väldigt mycket uppskattar diskussioner om dina nylanserade enheters specifikationer här men hoppas att du respekterar att vi håller huvudfrågan i fokus - om Garmin 60CSx är den naturliga konkurrenten till Triton 400 eller om det finns andra Garmin som det är ärligare att jämföra mot.
Triton 200, 400, 500 har 2,2 tum stor skärm, Triton 1500, 2000 har 2,8 tum. Etrex har 2 tum ...
Nja nyare eTrex har 2,14 tums (äldre enheter 2,37 tums) skärm så det är inte alls så långt ifrån 2,2 tum.
Det är väl skärmstorlek ni pratar om och inte fysisk storlek?
Det spelar ingen roll då båda jämförelserna ger likartade resultat. Triton 400 är 11*1*1 mm större än en Legend HCx och skärmen är 1,5 mm större (diagonalt). Ganska små skillnader tycker jag.

60 CSx är å andra sidan 37*6*2 mm större än Triton 400 och skärmen är nästan 12 mm (0,46 tum) större så i båda dessa avseenden ligger alltså Legend eller Vista HCx betydligt närmare Triton 400 än 60 CSx gör.

Mina uppgifter ovan är dock med reservation för att jag utgått ifrån respektive tillverkares uppgivna specifikationer. Jag kan möjligen ha räknat fel någonstans också.
 
Det här blev ju skyttegravsdebatt 1.1. Jag jämförde med en 60 för att jag trodde det var det enda som fanns hos garmin, jag trodde etrex var gammalt junk. Sen blev prisjämförelsen haltande vilket jag också skrev då jag inte hade sökt lika mycket efter bästa pris på garmin 60.

//H
 
ang. Magellan

Hej
Är det någon som kan uttala sig om kartmaterialet hos magellan? Jag har testat Garmin och tycker att kartorna är bra men att man "måste" ha kartorna får att få nytta av GPSn. Och vill man befinna sig i lite olika delar av sverige blir det ganska dyrt att köpa till för de olika regionerna? Klarar mig sig någon vart om man skall vara ute i skogen med den medföljande kartan? Finns mindre sjöar utmärkta?

Helst skulle jag vilja ha en GPS som jag kan länka till ex.vis Google Earth och flexibelt ladda det man vill använda, men jag har inte sett någon sådan ännu!
 
Magellans topo-kartor

Hej
Är det någon som kan uttala sig om kartmaterialet hos magellan? Jag har testat Garmin och tycker att kartorna är bra men att man "måste" ha kartorna får att få nytta av GPSn. Och vill man befinna sig i lite olika delar av sverige blir det ganska dyrt att köpa till för de olika regionerna? Klarar mig sig någon vart om man skall vara ute i skogen med den medföljande kartan? Finns mindre sjöar utmärkta?!

Jag har en Magellan Explorist XL med 2 st TOPO+ kartor, samt en Map on demand-karta! Motsvarande Garmin-kartor har jag bara sett som skärmdumpar här på Utsidan.

Magellans topokartor verkar vara mer detaljerade än Garmins motsvarande kartor, men också klart dyrare, t.ex. tre delar för Götaland á 1800 -2000 kr/st i Magellan-version, att jämföras med ca 1500 kr för hela Götaland i Garmin-version. Å andra sidan, vad kostar motsvarande terrängkarta i RIK-format :(

På Magellans topo+ kartor finns bl.a. traktorstigar och gårdsnamn tagna från Lantmäteriets fastighetskarta (1:12 500), som ofta saknas på Lantmäteriets terrängkarta (1:50 000). Jag tycker det är betydligt trevligare att se vad bostället heter än att det bara är ett boningshus markerat. :) I kraftig inzommning (35, 80 och 160 m) syns också formerna på själva husen. :)

I Map on demand-kartan syns även fastighetsinformationen :), men en kompletterande pappersvariant av fastighetskartan rekommenderas starkt om du vill ha reda på fastighetsbeteckningar m.m. på framför allt större fastigheter och trakter, ty själva fastighetsbeteckningen syns bara vid maximal inzoomning (35 m). Behöver du inte ha någon specifik fastighetsinformation, är topo-kartan mer lättnavigerad, billigare och täcker ett betydligt större område :(

Ett starkt irritationsmoment är att höjdkurvor och enskilda grusvägar ser ganska lika ut och således lätt kan förväxlas. Jag kan intyga att det är mindre skojigt när dessa förväxlas :( På en Garmin går det ju att lägga en vägkarta under deras terrängkarta och på så sett undvika förväxling.

Ett annat irritationsmoment är att övrig öppen mark (äng och hedmark) oftast får samma färg som skog. Enstaka undantag har jag dock hittat vid Hjo. Vet ej om det beror på GPS-mottagaren (för få färger) eller på själva kompilationen. På Lantmäteriets terrängkarta syns dock skillnaderna klockrent, varför det knappast borde vara fel i deras kartdatabas.

Ett tredje irritationsmoment är att varje karta måste lagras på varsitt minneskort. Lagom skoj om man glömmer ett minneskort hemma på en resa... :( Det är också bökigt att behöva synka waypoint och rutter mellan olika minneskort. :( Vill man ha alla kartor på samma minneskort, kostar detta 500 kr + minneskort + ev. frakt. :(

Ett fjärde irritationsmoment är att kartinformationenser ser mycket dassigare ut på PC än i GPS-mottagaren. I PC blr informationen närmast oanvändbar (gäller det osupportade gratisprogrammet Map Send Lite). :(

I betalprogrammet Map on demand finns inte just detta problem. I gengäld måste minneskortet vara i GPS-mottagaren för att fungera, varför zoomning och flyttandet blir väldigt segt. Fast med tanke på att Magellan Sweden har anlitat samma inkompetenta programföretag till detta program som också har skrivit det inkompetenta kartprogrammet (Global Map planner) till Silva Multinavigator (som dessutom är dubbelt så dyrt), :) så ska man kanske inte ha alltför höga förväntningar... :( F.ö. har jag inte fått Topo+-kartorna att fungera i Map on deman-programmet utan bara Map on demand-kartan.

Dock ryktas det om ett nytt kartprogram från Magellan, som förhoppningsvis ka kunna gå att använda. När det kommer ut och vad det kan kosta står dock skrivet i stjärnorna.

Helst skulle jag vilja ha en GPS som jag kan länka till ex.vis Google Earth och flexibelt ladda det man vill använda, men jag har inte sett någon sådan ännu!

För detta krävs nog en mobiltelefon och/eller en PDA, men åtminstone mobiltelefonernas GPS-tjänster lämnar ännu en del övrigt att önska vad gäller täckning, smidighet och funktion. Åtminstone enligt http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=720435 och http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=720404. Själv har jag ingen erfarenhet av GPS-nalle och PDA för hobbybruk (men väl för RTK-mätningar :))

Appropå mobiltäckning så lär Nordisk Mobiltelefon få telefonteckning i maj 2008, enligt deras bredbands-säljare som hade ett stånd inne i Commerce-gallerian i Skövde. Deras täckning på landsbygden lär ju bli outstanding jämfört med vanlig GSM och 3G.

/Niklas
 
ang. "nikings" utvärdering

Hej
Tack för en "väldigt" bra översikt över de nackdelar som finns. Jag inser att Garmin etrexLegend Cx med 2 (Stora) kartor är en ganska bra affär. Jag måste troligtvis ha olika sim-kort och leva med att kartbilden flyttar sig ganska "segt" men får samtidigt ganska mycket "Outdoor-GPS" för pengarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fartzan Magellan Triton 2000 Navigering 4
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
rail Magellan Explorist 310 - omdömen? Navigering 0
jorbe911 Hur välja mellan Magellan och Garmin? Navigering 7
Blekingepaddlare Magellan ToughCase Navigering 15
niking Ny Magellan Explorist serie Navigering 1
Fredrik_66 Magellan explorist xl sjökort Navigering 1
niking Magellan Explorist GC Navigering 0
niking Billiga Magellan Navigering 0
J_B Geocashing Magellan/Garmin?? Navigering 8
niking Historiska kartor till Magellan Navigering 5
rascar Garmin vs Magellan / FriPro vs Topo+ Navigering 2
Huggis Jämförelse Magellan o Garmin Navigering 3
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
kaskas Magellan 400? Navigering 2
xyz123 Magellan Crossover ??? Navigering 4
koldfloe Magellan Sportrak. Navigering 1
irrbloss Garmin eller Magellan? Navigering 11
niking Färdspår från Magellan Explorist XL till Fugawi Navigering 1
apfaktor Öppna Geocach på Magellan XL Navigering 0
apfaktor Topo+ kartor till Magellan XL Navigering 3
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
nosslrak Magellan GPS 320 - Google Maps Navigering 1
the explorist usb drivers till magellan explorist xl Navigering 6
Roofy Karta till magellan xl Navigering 0
bredviken Magellan Roadmate 2500? annat förslag Navigering 12
pata66 Topo Sweden Plus kartan för magellan ??? Navigering 2
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2
Fredszky Magellan eXplorist XL adress/rutt problem? Navigering 4
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
koldfloe Tillbehör till Magellan 315 Navigering 3
PAF Magellan GPS Pioneer Navigering 14
fswede Magellan topo sweden Navigering 4
wicke02 Magellan Meridian Navigering 5
mipert Borde inte klockan i min Magellan GPS visa ”rätt” tid? Navigering 4
Trilla Magellan explorist 600 Navigering 16
Stefan_Nhn Magellan eXplorist XL och GPS-frågor i allmänhet. Navigering 21
jonasolof Konvertera garminformat och esri shape till Magellan Navigering 1
bwho Magellan Explorist vs Fugawi Navigering 2
l0pht Magellan topo Sweden Navigering 4
Jimmy_L Ny Magellan-mottagare. Navigering 0
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
lynx59 Magellan 315 Navigering 1
gortuv Friluftskartan Magellan Navigering 5
chuck Garmin kartor vs. Magellan kartor Navigering 3
xtrom Garmin 60 CS vs Magellan explorist 600 Navigering 44
almkvist Magellan SporTrak COLOR Navigering 1
nikk Garmin Vs Magellan Navigering 1
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Botte72 Magellan eXplorist 600 bra eller dålig Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.